• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 20 فروردین 1397
کد مطلب : 11370
+
-

دعوت به مشهد

30پروژه کلان‌شهری بدون سرمایه‌گذاری رها شده است

گزارش
دعوت به مشهد




نجمه موسوی| خراسان‌رضوی-خبرنگار


کلانشهر مشهد نیز مانند دیگر شهرهای بزرگ کشور از رکود اقتصادی در حوزه شهری رنج می‌برد. اما همواره موانعی در مسیر سرمایه‌گذاری وجود داشته که باعث شده هیچ‌گاه پتانسیل‌های بالقوه این شهر به درستی بالفعل نشود. شورای پنجم اما رویکرد جدیدی را در این زمینه اتخاذ کرده است. 


برخورد نادرست با سرمایه‌گذار

نگرانی اصلی سرمایه ‌گذاران در مشهد، بروکراسی  اداری و نبود متولی در سرمایه‌گذاری‌های کلان است که در برنامه‌های جدید شهری، آماده‌سازی فضای سرمایه‌گذاری در برنامه‌های جدید شهری مورد توجه قرار گرفته است. به گفته عضو کمیسیون اقتصادی، ‌سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد برای حل این مشکل کمیسیون سرمایه‌گذاری تصمیم گرفته ‌است با تشکیل ستادی به نام «ستاد تسهیل برای ورود به مشکلات پروژه‌‌های سرمایه‌گذاری شهرداری مشهد» پیام خود را عملا به گوش سرمایه‌گذاران برساند و در حال حل مشکلات مربوط به پروژه‌‌ها و سرمایه‌گذاران سال‌‌های گذشته است. 

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد راه‌‌اندازی این ستاد را فرش قرمزی برای ورود سرمایه‌گذاران در پروژه‌‌های مشارکتی شهرداری می‌داند که با ایجاد فضای امن اقتصادی رشد چشمگیر حضور سرمایه‌گذاران ‌در سال آینده را به همراه دارد.  «محمدهادی مهدی‌نیا» شیوه نادرست مواجهه مدیریت شهری با سرمایه‌گذاران را مهم‌ترین مشکل امروز دانسته و متضرر شدن سرمایه‌‌گذار را در اصل متضرر شدن شهر عنوان می‌کند که در ‌‌نهایت منجر به بی‌اعتمادی سرمایه‌‌گذار و باعث فرار سرمایه از مشهد شده است.  مهدی‌نیا اشاره‌ای هم به مصوبات حمایتی شورای پنجم از حوزه سرمایه‌گذاری کرده و می‌گوید: طی سال ‌های گذشته بیشترین سرمایه‌گذاری در مراکز تجاری مشهد بوده است که با اشباع این بخش، سرمایه‌گذاری‌های جدید در حوزه‌های دیگر مانند انبوه‌سازی مسکونی صورت می‌گیرد. 

 به گفته وی بازآفرینی بافت‌‌های فرسوده به طور ویژه در دستور کار قرار گرفته است و اگر تسهیلات بانکی و قوانین و مقررات و همچنین دفا‌تر تسهیل‌گری بافت‌‌های فرسوده فعال شود حتما شاهد ورود انبوه‌‌سازان و توسعه‌‌دهندگان به این عرصه خواهیم بود.  

در طرح جامع مشهد، مرزهای شهر افزایش پیدا نخواهد کرد. بنابراین استفاده بهینه از زمین‌های موجود در مشهد از طریق جذب سرمایه‌های کلان امکان‌پذیر خواهد بود. به اعتقاد مهدی‌‌نیا با این رویکرد اگر سرمایه‌‌ها به‌ سوی حوزه مسکن روی بیاورد، شاهد بازسازی، نوسازی و بهسازی بافت فرسوده خواهیم بود؛ شاخص‌های بافت فرسوده مورد تصویب شورای عالی شامل ریزدانگی، نفوذپذیری و نداشتن استحکام است. با توجه به گسل‌های زلزله‌خیز و تجربه زلزله سال گذشته، ضرورت بازسازی و احیای این بافت‌‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است. 


چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در سال ۹۷


مشکل اصلی سرمایه‌گذاران در سال‌های گذشته ابهامات موجود در قراردادهای مشارکتی بوده و حدود ۳۰ کلان پروژه نیمه‌کاره، در شهر وجود دارد. معاون اقتصادی شهردار و مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌‌های شهرداری مشهد افزایش تعداد پروژه‌های بزرگ را باعث رونق شهر دانسته و با توجه به اینکه مهم‌ترین نکته برای سرمایه‌گذار، رسیدن به سوددهی در هزینه-فایده است، از برنامه‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاران خبر می‌دهد. «رضا خواجه‌نائینی» اولویت پروژه‌ها را با سرانه‌ها و اهدافی اعلام می‌کند که در طرح جامع شهر دیده شده است. بنابراین با هدف توازن بخشیدن به نقاط مختلف شهر، احداث پروژه‌های ورزشی، تفریحی و اقامتی در اولویت قرار گرفته و توجه اصلی معطوف به نقاط کم‌برخوردار می‌شود. 

به گفته وی، رویکرد شهرداری در ۶ ماهه گذشته به گونه‌ای بوده که بیش از نیمی از این پروژه‌های نیمه‌کاره که مراحل پیشرفت آن سال‌ها متوقف شده بود، تعیین تکلیف شده و آغاز به کار کرده است. 
خواجه‌نایینی 2 اقدام مثبت شهرداری را، زمینه‌ساز اعتماد و حضور سرمایه‌گذاران در شهر دانسته و اعلام می‌کند: در قدم اول تعامل با سرمایه‌گذاران و جذب سرمایه‌ها و در قدم دوم تصویب لایحه‌های مشوق که منجر به سودآوری پروژه می‌شود، گام‌های موثری است که چشم انداز سرمایه‌گذاری بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان را در سال ۹۷ رقم می‌زند.  وی با اشاره به تلاش‌ها در زمینه ایجاد شهری بانشاط، رویکرد اصلی را احداث پروژه‌های تفریحی دانسته و در بخش‌های مختلف ساختمانی و غیرساختمانی، چشم‌اندازی روشن را پیش بینی می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید