• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 28 مهر 1399
کد مطلب : 113522
+
-

رأی‌گیری زودهنگام برنده را مشخص نمی‌کند

رأی‌گیری زودهنگام برنده را مشخص نمی‌کند

استقبال گسترده مردم آمریکا از رأی‌گیری زودهنگام در ایالات مختلف این کشور، بسیاری از رکوردها در این زمینه را جابه‌جا و پیش‌بینی‌ها درباره حضور تاریخی مردم را تقویت کرده اما نمی‌توان از این حضور پررنگ برای پیش‌بینی برنده انتخابات استفاده کرد.
به گزارش سی‌ان‌ان، از میان ستاد 2نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، ستاد دمکرات امیدوارانه این حضور تاریخی را نظاره‌گر است اما تفسیر حضور گسترده مردم و ارسال آرای پستی به نفع بایدن، می‌تواند اشتباه مرگباری باشد.
مشکل این است که اختلاف میان آرای دونالد ترامپ و جو بایدن در میان افرادی که پیش از روز انتخابات رأی می‌دهند بسیار زیاد است، چون احتمال اینکه هواداران بایدن زودتر رأی بدهند بسیار بیشتر است. این مسئله را به‌خوبی می‌توان در نظرسنجی ‌ماه گذشته ای‌بی‌سی/واشنگتن‌پست مشاهده کرد. در میان افرادی که گفته‌اند پیش از روز انتخابات رأی می‌دهند، بایدن با 36درصد اختلاف پیش است، درحالی‌که افرادی که تصمیم دارند در روز انتخابات رأی بدهند بیشتر از ترامپ طرفداری می‌کنند و نامزد جمهوریخواه، با 19درصد اختلاف از بایدن پیش است.

روند انتخابات زودهنگام هم نتایج نظرسنجی‌ها را تأیید می‌کند، چون همانطور که قبلا مشخص شده، بیشتر افرادی که در انتخابات زودهنگام شرکت کرده‌اند هواداران دمکرات‌ها بوده‌اند. پس می‌توان انتظار داشت در روز برگزاری، بیشتر افرادی که پای صندوق رأی می‌روند هواداران جمهوریخواهان باشند و عقب‌افتادگی ترامپ در انتخابات زودهنگام را در همان روز جبران کنند.
مسئله اما این است که به‌خوبی مشخص نیست رأی‌دهندگان در انتخابات زودهنگام تا چه حد به دمکرات‌ها تمایل دارند و نسبت آنها به تعداد رأی‌دهندگان در روز انتخابات چقدر خواهد بود. به هر حال این نخستین‌بار است که انتخابات زودهنگام در اوج یک همه‌گیری جهانی برگزار می‌شود و سابقه‌ای از گذشته که بتوان شرایط امروز را با آن مقایسه کرد وجود ندارد. علاوه بر آن، این مسئله ظریف هم وجود دارد که دانستن تمایل رأی‌دهندگان به ‌معنای اطلاع از رأی آنها نیست. چه‌بسا که یک رأی‌دهنده تمایل سیاسی مشخصی داشته باشد اما هنگام انداختن رأی در صندوق و یا ارسال آن از طریق پست، ‌به هر دلیلی به نامزد حزب مخالف رأی بدهد. و البته باید این را هم به‌خاطر داشت رأیی که در روز انتخابات به صندوق انداخته می‌شود به اندازه رأیی که زودتر اخذ شده ارزش دارد.
این واقعیت در سال2016 همچون آوار بر سر دمکرات‌ها فرو ریخت. در سالی که شکاف حزبی بین آرای زودهنگام مردم و آرای آنها در روز انتخابات بسیار کمتر بود، هیلاری کلینتون در 2ایالت کلیدی فلوریدا و کارولینای شمالی بیشترین آرا را در انتخابات زودهنگام به‌ خود اختصاص داد. اما نتیجه چیزی نبود که او و دمکرات‌ها انتظار داشتند.
بسیاری از دمکرات‌ها در آن سال از این هیجان‌زده شده بودند که بیشتر افرادی که برای رأی‌گیری زودهنگام ثبت نام کرده بودند دمکرات بودند. با این حال این ترامپ بود که به‌صورت سیل‌آسا و با فاصله زیاد، بیشترین آرای اخذشده در روز انتخابات را به‌ خود اختصاص داد و برنده هر دو ایالت شد.
کسانی که فقط روی انتخابات زودهنگام مانور می‌دهند و تحلیل‌های خود را بر پایه آن ارائه می‌کنند، واقعیت‌های زیادی را نادیده می‌گیرند. البته نمی‌توان آمار انتخابات زودهنگام را نادیده گرفت. آنها به تحلیلگران می‌گویند که آیا نظرسنجی‌ها راه و مسیر درستی داشته‌اند یا نه. امسال افراد بسیار بیشتری زودهنگام رأی می‌دهند که بیشتر آنها دمکرات هستند. علاوه بر آن، در پی اتخاذ این رویکرد از سوی ترامپ که رأی پستی زمینه‌ساز فساد و تقلب می‌شود، جمهوریخواهان کمتری به‌صورت پستی رأی می‌دهند.
روند کلی پیش‌بینی‌ها در آمریکا، همچنان این است که بایدن شانس بیشتری برای پیروزی دارد. اما این پیش‌بینی را نه حضور گسترده مردم در رأی‌گیری زودهنگام، که تحلیل نظرسنجی‌های سراسری پشتیبانی می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید