• پنج شنبه 12 تیر 1404
  • الْخَمِيس 7 محرم 1447
  • 2025 Jul 03
پنج شنبه 24 مهر 1399
کد مطلب : 113300
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/gJMEY
+
-

از سر باز کردن فیلم‌هایی که امیدی به فروش‌شان نیست با اکران آنلاین

تازه‌های اکران، مانده‌های سال‌های قبل

تازه‌های اکران، مانده‌های سال‌های قبل

یاور یگانه_روزنامه نگار

از وقتی که اکران کرونا آغاز شده، دیگر هیچ‌چیز مثل سابق نیست؛ بسیاری از وجوه زندگی دستخوش تغییر شده و هنوز مشخص نیست چه زمانی می‌توانیم کارهایی را که پیش از شیوع کرونا انجام می‌دادیم، دوباره از سر بگیریم. پیش از کرونا، رفتن به مدرسه یا دانشگاه این‌همه دردسر نداشت، سوار اتوبوس و مترو شدن همراه با ترس و دلهره نبود، دیدار با اقوام و دوستان فاصله نمی‌خواست و کار و کاسبی‌ها، به‌رغم همه مشکلات اقتصادی ناشی از گرانی دلار و سوءمدیریت‌ها، حال و روزشان به بدی حالا نبود. در دوران پیش از کرونا، رفتن به سینما تفریحی بود که فارغ از کیفیت فیلم‌ها، حداقل، گروه اندکی از مردم برای وقت‌گذرانی به آن عادت داشتند، اما حالا امواج خروشان کرونا فرود نیامده، اوج می‌گیرند و اجازه نمی‌دهند سینماها به‌طور کامل باز شوند و عادت نصف‌ونیمه فیلم دیدن روی پرده جانی دوباره بگیرد. در این وضعیت، فیلم‌های مختلفی در سامانه‌های نمایش اشتراکی مثل فیلیمو و نماوا اکران شده‌اند و بی‌آنکه توجه زیادی برانگیزند، فراموش شده‌اند. با وجود اینکه اغلب این فیلم‌ها، چند ساعتی پس از اکران آنلاین، سر از سایت‌های غیرقانونی دانلود رایگان درآورده‌اند، اما در کل می‌توان گفت رغبت به تماشای فیلم، در میان قشری که جمعیت سینمارو را تشکیل می‌دادند، به‌شدت کاهش یافته است. در ادامه نگاهی انداخته‌ایم به آمار فروش فیلم‌ اکران آنلاین و گیشه فیلم‌ها براساس آنچه در سمفا (سامانه مدیریت فروش و اکران سینما) آمده است.

بازنده اکران؛ پرامید‌ترین فیلم سال

سال گذشته که «شنای پروانه» در جشنواره فیلم فجر اکران شد، شکی نبود که فروش خوبی در گیشه خواهد داشت، اما در آن زمان هنوز ورود کرونا به کشور به‌طور رسمی اعلام نشده و ابعاد این پاندمی روشن نبود. این فیلم از اوایل تیرماه مدتی اکران گیشه را تجربه کرد، اما بعد با اوج‌گیری کرونا از ادامه اکران انصراف داد. با این حال، طبق آمار، این فیلم با 2میلیارد و 345میلیون تومان، پرفروش‌ترین فیلم امسال است. فیلم دوم جدول فروش، «خوب، بد، جلف 2: ارتش سری» است که هم فروش گیشه داشت و هم اکران آنلاین، اما درنهایت نتوانست بیش از یک‌میلیارد و 570میلیون تومان فروش کند. فیلم سوم جدول فروش، «زن‌ها فرشته‌اند2» است که با 729میلیون تومان نشان داد که مردم حتی در شرایط کرونا به کمدی‌های بی‌کیفیت علاقه‌مندند.

تازه‌های اکران 

«روزهای نارنجی» به کارگردانی آرش لاهوتی، یکی از تازه‌های اکران آنلاین است. این فیلم اجتماعی محصول سال 1396است و آرش لاهوتی همراه جمیله دارالشفایی فیلمنامه آن را نوشته‌اند. هدیه تهرانی، علی مصفا و مهران احمدی از بازیگران این فیلم هستند. داستان روزهای نارنجی درباره زنی مصمم و جنگنده به اسم «آبان» است که پس از آنکه واسطه استخدام کارگران زن فصلی برای کار در باغ‌های مرکبات شمال کشور می‌شود، باید با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم کند. احتمالا برای چنین فیلمی، اکران آنلاین تنها راه نمایش و گزینه آخر اکران بوده است.
«تا ابد» حاصل کار امید امین‌نگارشی است که مدیر فیلمبرداری فیلم «عشقولانس» بوده است. در این فیلم اجتماعی که در سال 1398ساخته شده، محسن کیایی، میلاد کی‌مرام، مهرداد صدیقیان، بهرنگ علوی و ترلان پروانه بازی می‌کنند و داستان آن درباره ربا و نزول و تأثیر آن بر زندگی است. مدت زمان فیلم یک ساعت و 16دقیقه است که در میان فیلم‌های اجتماعی اغلب کشدار سینمای ما، فارغ از کیفیت خود فیلم، امتیاز به شمار می‌آید.

حضور پارسا پیروزفر، باران کوثری و حبیب رضایی در «بی‌حسی موضعی» حسین مهکام، پیش از هر چیز در مخاطب این حس را ایجاد می‌کند که با فیلمی از جنس سینمای عبدالرضا کاهانی روبه‌رو است؛ خصوصا اینکه حسین مهکام در کنار کاهانی فیلمنامه فیلم‌های «آدم» (1385) و «هیچ» (1388) را نوشته است. ماجرای فیلم هم به فیلم دیگر کاهانی یعنی «اسب حیوان نجیبی است» (1389) بی‌شباهت نیست. داستان فیلم بی‌حسی موضعی از شب تا صبح اتفاق می‌افتد. جلال، دانشجوی انصرافی رشته فلسفه، متوجه می‌شود خواهرش که به اختلال روانی دوقطبی مبتلاست، با مردی ثروتمند به نام شاهرخ ازدواج کرده که به شرط‌بندی بازی فوتبال اعتیاد دارد. جلال باعصبانیت از خانه بیرون می‌زند تا به خانه دوستش، بهمن که یک آهنگساز زیرزمینی است، برود. در مسیر جلال با یک راننده تاکسی به نام ناصر آشنا می‌شود و این دو، شب عجیبی را در کنار هم سپری می‌کنند. حسن معجونی هم دیگر بازیگر شناخته‌شده فیلم است.

«ایستگاه اتمسفر» را مهدی جعفری در سال 1395ساخته است که بالاخره با اکران اینترنتی بختش باز شد. در این فیلم، بازیگرانی چون محسن کیایی، آناهیتا افشار، ژاله صامتی و شاهرخ فروتنیان حضور دارند. این فیلم روایتگر داستان زندگی زوج جوانی به نام‌های مرجان و وحید است که 8ماهی می‌شود طلاق گرفته‌اند، اما به دلایل خاصی مجبورند به زندگی در کنار هم ادامه دهند. در این میان، مرجان که تصمیم به مهاجرت دارد، تمام تلاشش را برای گرفتن اقامت دائم کانادا می‌کند. مهاجرت، طلاق و زندگی‌های غیررسمی در سالیان اخیر موضوع بسیاری از فیلم‌های اجتماعی بوده است.

«گیلدا» محصول سال 1395و به سیاق فیلم‌های پیشین 2کارگردانش، یعنی امید بنکدار و کیوان علیمحمدی، پر از اغراق و مبالغه در عناصر مختلف فیلم از بازی تا گریم و داستان است. در این فیلم بازیگرانی چون مهناز افشار، حامد کمیلی، هادی حجازی‌فر، حمیدرضا پگاه و سیاوش مفیدی به ایفای نقش پرداخته‌اند. گیلدا ماجرای زنی را روایت می‌کند که صاحب رستورانی است. شبی، اتفاقی برای این زن می‌افتد که سیاه‌ترین شب زندگی‌اش می‌شود و برای نجات زندگی‌اش فقط تا صبح فرصت دارد.

در «دوئت» ساخته نوید دانش در سال 1394باز علی مصفا و هدیه تهرانی را در کنار هم می‌بینیم و البته نگار جواهریان هم که یکی، دو سالی است بیشتر با حواشی زندگی شخصی‌اش مورد توجه است، در این فیلم حضور دارد. مینو همسرش، حامد را به دیدار زنی به نام سپیده می‌برد که حامد با سپیده گذشته مشترکی داشته. این ملاقات باعث یادآوری خاطرات گذشته آنها می‌شود. خاطرات گذشته رنگ می‌گیرند و زخمی کهنه سر باز می‌کند. ورسیون‌های مختلف این داستان را در فیلم‌های اجتماعی چند وقت اخیر از «جهان با من برقص» تا «لتیان» بارها دیده‌ایم.

این خبر را به اشتراک بگذارید