• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 24 مهر 1399
کد مطلب : 113277
+
-

آغاز شمارش معکوس برای تغییر چهره شهر

12 ایستگاه مترو پایتخت در خطوط مختلف تا پایان سال آماده مسافرگیری می‌شود و دست‌کم 6 پروژه عمرانی بزرگ‌مقیاس به بهره‌‌بهرداری می‌رسد

آغاز شمارش معکوس برای تغییر چهره شهر

زینب زینال‌زاده- خبر‌نگار

«چهره شهر تغییر می‌کند.»  این را مدیران عالی شهری تهران می‌گویند. آنها معتقدند ریل‌گذاری صورت‌گرفته طی 3سال اخیر، در سال پایانی فعالیت مدیریت شهری فعلی نمایان می‌شود و مردم می‌توانند نتیجه کارهای انجام‌شده در روزگار دشوار اقتصادی را به چشم ببینند. اگرچه کار در برخی از حوزه‌های مهم، همچنان با سختی‌های فراوان پیش می‌رود و به‌خاطر کمبود منابع مالی لازم، اما و اگرهایی در سرانجام‌شان وجود دارد. درست مثل بخش‌های حمل‌ونقل عمومی که نیازمند گوشه‌چشمی از سوی دولت هستند. با این حال، شمارش معکوس برای پروژه‌های مهم و بزرگ شروع شده و همانطور که این روزها تابلوهای پایتخت نشان می‌دهد، به‌زودی افتتاح‌های ایستگاه‌های جدید مترو آغاز می‌شود. 12ایستگاه مترو، به اضافه دست‌کم 6پروژه عمرانی بزرگ‌مقیاس ازجمله نمونه‌های مهمی است که تا پایان سال و به‌مرور زمان، باید منتظر بهره‌برداری آنها بود. ناگفته نماند که در کنار این پروژه‌های فرامنطقه‌ای، پروژه‌های محله‌ای و کوچک‌مقیاس هم اجرا شده و به بهره‌برداری خواهند رسید.

آغاز از آبان
در گذشته از تابلوهای دیجیتال به‌عنوان روزشمار اتمام عملیات‌های عمرانی استفاده می‌شد، اما شرکت مترو، در اقدامی تازه، برای شمارش معکوس از نصب بنر در محله‌های مختلف برای توضیح کامل درباره پروژه‌های حمل‌ونقل درون‌شهری تهران استفاده کرده است. بنرهایی که روی دیوار کارگاهی 12ایستگاه نصب شده و نشان می‌دهد این ایستگاه‌ها تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسند و می‌توانند جهشی اساسی در جذب مسافر و کاهش ترددهای غیرضروری در شهر باشند. اگرچه اوج افتتاح این ایستگاه‌ها در نیمه‌های زمستان خواهد بود، اما بهره‌برداری از ایستگاه برج میلاد در اوایل آبان ماه، سرآغاز افتتاح سایر ایستگاه‌ها خواهد بود. به گفته مدیر روابط عمومی شرکت مترو تهران، بهره‌برداری از این ایستگاه‌ها در فاصله زمانی کوتاهی نسبت به دیگری صورت می‌گیرد و شهروندان در پایان سال 99 تحولی مناسب را در مترو شاهد خواهند بود. حمید هیدارن با اشاره به اینکه طبق طرح جامع حمل‌ونقل ریلی پایتخت باید 4خط دیگر به خطوط مترو تهران اضافه شود، گفت: «با بهره‌برداری از 12ایستگاه، تعداد ایستگاه‌های مترو تهران به 13ایستگاه می‌رسد.» او درباره نصب تابلوهای اطلاع‌رسانی هم گفت: « باید توجه شود که عملیات ساخت ایستگاه‌های مترو به‌دلیل تأمین نشدن به‌موقع اعتبار کند می‌شود. گاهی اوقات طولانی شدن عملیات عمرانی سبب رنجش مردم می‌شود. به همین دلیل، برای شفاف‌سازی‌ فعالیت‌های عمرانی‌ای که در ایستگاه‌های مترو انجام می‌شود، اقدام به نصب بنرهای روزشمار کرده‌ایم.» به گفته او، علاوه بر بنرهای روزشمار نصب‌شده روی دیوار کارگاهی ایستگاه‌ها و معابر منتهی به آنها، با هماهنگی شهردار تهران، بنرهایی هم روی عرشه 30دستگاه پل عابر پیاده که عمدتاً در محورهای بزرگراهی قرار دارند، نصب شده‌اند. هیدارن افزود: «هدف از نصب این بنرها از یک سو اطلاع‌رسانی عمومی به مردم و آگاه کردن آنها از زمان افتتاح پروژه است و از سوی دیگر پیمانکاران را متعهد می‌کند تا در زمان تعیین‌شده به تعهداتشان عمل کنند. در حقیقت با این کار زمینه اعتماد متقابل میان مردم و مسئولان فراهم می‌شود.»

شیوه جدید در اطلاع‌رسانی عمومی
بنرها به‌گونه‌ای جانمایی شده‌اند که مردم برای لحظاتی هر چند کوتاه فرصت توقف کردن و خواندن مطالب نوشته‌شده و عکس‌ها را دارند. نام ایستگاه، میزان پیشرفت فیزیکی و زمان افتتاح همراه با چند فریم عکس را روی بنرهای 12ایستگاه که تا پایان سال بهره‌برداری می‌شوند، می‌توان دید. به‌طور اتفاقی ایستگاه اقدسیه در شمال، میلاد در غرب و باقرخان در جنوب را انتخاب می‌کنیم و سری به آنها می‌زنیم. کارگران مشغول کارند و به گفته مجریان پروژه، کارها براساس زمانبندی پیش می‌رود. آزیتا عارفی، مجری پروژه خط 3، که همراه با مشاوران و نیروهایش در ایستگاه اقدسیه مشغول کار است با استقبال از نصب بنرهای روزشمار گفت: «هیچ وقت در پروژه‌های مترو اطلاع‌رسانی به این شکل وجود نداشت و یک اقدام ابتکاری و جالب است. در واقع با دیدن هر روزه این بنر متوجه می‌شویم که به زمان افتتاح و بهره‌برداری نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم و تلاش می‌کنیم کارها را با دقت و البته سرعت انجام دهیم.» او در ادامه به موضوع اعتمادسازی هم اشاره و عنوان کرد: «با همین حرکت ساده می‌توان زمینه اعتمادسازی را فراهم کرد. مجریان پروژه‌ها اگر به تعهداتشان عمل کنند قطعاً اعتماد مردم را جلب می‌کنند و نگرش شهروندان به مسئولان بهتر می‌شود.»

احترام به شهروندان
ایستگاه مترو میلاد نخستین ایستگاهی است که در سلسله برنامه‌های 12ایستگاه جدید، افتتاح می‌شود. براساس اطلاعات روی بنر روزشمار، آبان‌ماه درهای این ایستگاه به روی مسافران باز و مسافرگیری قطارها شروع می‌شود. قرار گرفتن این ایستگاه در نزدیکی بیمارستان میلاد سبب شده خیلی از شهروندان چشم انتظار بهره‌برداری از آن باشند. مریم ریاحی که با همسرش به بیمارستان میلاد مراجعه کرده، از اینکه قرار است در آینده‌ای نزدیک مترو به این محل برسد، خوشحال است. او همچنین از اطلاع‌رسانی به این شیوه رضایت دارد و در این‌باره گفت: «این شیوه درست و اصولی اطلاع‌رسانی است و باید سایر ارگان‌ها هم از این شیوه استفاده کنند. این بنر نشان می‌دهد این پروژه چه زمانی به اتمام می‌رسد و می‌توانیم برای استفاده از این ایستگاه برنامه‌ریزی کنیم، چراکه من و خانواده‌ام به‌خاطر چند مورد درمانی، زیاد به بیمارستان میلاد می‌آییم.»

اعتماد‌سازی‌ با روزشمارها
تابلوی روی عرشه پل عابر پیاده چشم هر رهگذری را نوازش می‌دهد. اما تاکسیرانان میدان توحید، که تابلو نصب‌شده و نوید افتتاح 12ایستگاه مترو تا پایان سال را دیده‌اند، انگار خیلی از افتتاح سرموقع آنها مطمئن نیستند. یکی از آنها به همشهری گفت: «مسئولان از این کارها زیاد انجام داده‌اند، اما در نهایت بدقولی شده است. به این تابلوها نمی‌توان اعتماد کرد و مانند سایر اقدامات، ما به این خبر خیلی خوش‌بین نیستیم.» اکبر حسینی در عین حال راه‌اندازی ایستگاه‌های جدید مترو را باعث رونق در کسب و کار دانست و گفت: «اگر مسئولان شرکت مترو به تعهداتشان عمل کنند و این خبر محقق شود حتماً اتفاق بزرگی در حمل‌ونقل ریلی رخ می‌دهد و از سوی دیگر اعتماد از دست رفته مردم یک‌بار دیگر ایجاد می‌شود.» به هر ترتیب، حرف مردم و مجریان طرح و حتی کارگران حول اعتماد و عمل به تعهدات می‌گردد و همه آنها باور دارند مسئولان شرکت مترو با این کار یا اعتماد‌سازی‌ می‌کنند یا برای همیشه اعتماد مردم را از دست می‌دهند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید