• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 23 مهر 1399
کد مطلب : 113171
+
-

قضاوت پروژه‌های کوچک مقیاس، زود است

900 میلیارد تومان اعتبار برای محله‌های شهر

محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران: به‌دلیل شرایط اقتصادی، اجرای پروژه‌های محله‌ای اهمیت فراوانی دارد

گزارش
900 میلیارد تومان اعتبار برای محله‌های شهر

زینب زینال‌زاده- خبرنگار

ساخت یک بوستان کوچک و محلی، مناسب‌سازی‌ پیاده‌رو، نصب پل روی نهر، کانیوبندی نهرها و هزاران کار کوچک که شاید از دیدگاه برخی کم‌ارزش باشد، در محله‌ها گره‌گشا و تأثیر‌گذار است. به گفته جامعه‌شناسان انجام چنین کارهای کوچکی سبب افزایش حس تعلق شهروندان می‌شود و در حقیقت همین حس مردم را از شهرنشینی به شهروندبودن سوق می‌دهد. همین ویژگی سبب شد پروژه‌های محلی در اولویت کارهای مدیریت شهری تهران قرار گیرد. طرح‌های کوچک‌مقیاسی که با مشارکت مردم و البته همکاری مدیران شهری در مناطق بیست‌ودوگانه اجرایی شدند و به‌واسطه آنها اتفاقات خوبی در محله‌ها رخ داد. رضایتمندی شهروندان از اجرای چنین پروژه‌هایی، مدیران شهری را برآن داشت تا از مدیران شهری که در اجرای طرح موفق بوده و همراهی و همکاری خوبی داشته‌اند، تقدیر کنند. همایشی که با حضور شهردار تهران، اعضای شورای اسلامی شهر تهران، مدیران و معاونان شهری و همچنین شورایاران در حیاط ساختمان بهشت برگزار شد.
برای برگزاری همایش، چادر سفید بزرگی در حیاط برپا شده و صندلی‌ها با حفظ پروتکل‌های ستاد مقابله با کرونا چیده شده بودند. اطراف چادر تصاویری از پروژه‌های مهم مناطق بیست‌ودوگانه قرار داشت. همایش با اندک تأخیری شروع شد و تلاوت قرآن همه مهمانان را به سکوت فراخواند. پس از تلاوت قرآن، کلیپی پخش شد که مردم در محله‌ها و مناطق مختلف خواسته‌هایشان را گفته بودند؛ درخواست‌هایی مانند آسفالت‌کردن خیابان، سنگفرش شدن کوچه، تجهیز بوستان به لوازم بازی کودکان، احداث پاتوق و بهسازی نهر برای جلوگیری از نفوذ آب به منازل.
پیروز حناچی، شهردار تهران دقایقی پس از ورودش به داخل چادر، پشت تریبون رفت و با ابراز خرسندی از اجرای پروژه‌های کوچک‌مقیاس گفت: «تلاش کردیم در این دوره اجرای پروژه‌های محلی را در اولویت قرار دهیم و برای آنها اعتبار پیش‌بینی کرده‌ایم. این پروژه‌ها توسط شهروندان انتخاب می‌شوند و آنها بر روند عملیات عمرانی نظارت و در موضوعات نگهداشت هم مشارکت خواهند داشت.»
او به روند کند اجرای برخی از پروژه‌ها در مناطق اشاره و عنوان کرد: «پروژه‌هایی که روند مطالعاتشان کامل شده، پیشرفت خوبی دارند و به‌طور کلی می‌توان اذعان کرد پروژه‌های محلی در تمام محلات در حال انجام هستند و اگر برخی از آنها روند کندی دارند مربوط به این است که بودجه پیش‌بینی‌شده‌شان محقق نشده است.» به گفته شهردار تهران اجرای پروژه‌های کوچک‌مقیاس حدود یک‌سال است که شروع شده و قضاوت این پروژه‌ها در چنین فرصت کوتاهی زود است.
تلاش برای سرزندگی محلات شهر
حامد مظاهریان معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، پشت تریبون رفت و با تقدیر از زحمات مدیران شهری و همراهی و مشارکت مردم در اجرای پروژه‌های کوچک‌مقیاس گفت: «تاریخ گذشته شهرنشینی از این موضوع حکایت دارد که نطفه اصلی شهرها، محلات بودند و سرزندگی در محله‌ها موج می‌زد. محله‌ها محدوده‌ها و هویت‌های مشخصی داشتند و از طرف دیگر آغاز حرکت‌های مدنی و اجتماعی بودند.»
او ادامه داد: «با آغاز شهرنشینی مدرن محله‌ها به واحدهای اداری تبدیل شدند و همین امر سبب کاهش حس تعلق مردم شد. بنابراین در راستای افزایش حس تعلق مردم به محله‌ها، شورای شهر تهران در برنامه سوم توسعه و در بودجه۱۳۹۹ به موضوع محله‌محوری توجه کرد و برای اجرای پروژه‌های کوچک‌مقیاس اعتباراتی تعیین شد.»
 به گفته مظاهریان، هزار و 900میلیارد تومان بودجه به پروژه‌های کوچک‌مقیاس  درنظر گرفته شده که تا‌کنون حدود 900میلیارد تومان تخصیص داده شده است: «پیش‌بینی این است که رضایتمندی حاصل از پروژه‌های خرد سبب شود تا مدیریت شهری برای سال آینده هم برنامه‌ریزی کند.»
  
برگزیدگان پروژه‌های محلی
  مهناز استقامتی- شهردار منطقه8
  کیوان خلجی- معاون سازمان نوسازی شهر تهران
  مجتبی دانشور- مدیرکل آموزش‌های شهروندی معاونت اجتماعی شهرداری تهران
  سید محی‌الدین فاضلیان- مدیرکل برنامه‌ریزی معاونت اجتماعی شهرداری تهران
  مصطفی حسینی کومله- معاون برنامه‌ریزی شهردار منطقه12
  محمدمهدی گندمی- معاون فنی و عمران شهردار منطقه19
  حسن رحمانی- شهردار منطقه2

برنامه‌ریزی پروژه‌های محلی به‌دلیل شرایط اقتصادی
محسن هاشمی- رئیس شورای اسلامی شهر تهران


تهران نسبت به شهرهای بزرگ دنیا مانند قاهره یا رم، قدمت چندصدساله ندارد و کمتر از صدسال است که بلدیه شده است. در آن زمان تهران روستاهای زیادی داشت و شهر کم‌کم بزرگ شد و توسعه یافت و شکل گرفت و امروز از آن با عنوان تهران بزرگ یاد می‌شود، چراکه 43شهر در فاصله کمی از استان تهران قرار دارند و با کلانشهر تهران در ارتباط هستند. تهران تا‌کنون بیش از 50شهردار داشته که عمر متوسط هر یک از آنها حدود 2 تا 2سال و نیم بوده است. بنابراین باید پذیرفت در این مدت کوتاه نمی‌شد کار بزرگ و خاصی انجام داد. شهرداران کاری را شروع می‌کردند و شهرداران دیگر آنها را به اتمام می‌رساندند و افتتاح می‌کردند. توجه به پروژه‌های فرامنطقه‌ای و فرامحله‌ای توسط سیاستمداران و مدیران شهری گذشته سبب شد کم‌کم محله‌ها فراموش شوند. در شورای پنجم و دوره مدیریت پیروز حناچی به این نتیجه رسیدیم که پروژه‌های کوچک محلی را در دستور کار قرار دهیم. شرایط اقتصادی هم در این تصمیم‌گیری بی‌نتیجه نبود. اکنون در سخت‌ترین شرایط اقتصادی قرار داریم و در چنین شرایطی مدیریت شهری هم مانند سایر دستگاه‌ها دچار مشکل است. قطعاً اجرای پروژه‌های بزرگ عملی نبود و به همین دلیل به‌رغم برنامه‌های مهمی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم از این فرصت استفاده کنیم و با اعتبارات کمی که در اختیار داریم روی پروژه‌های کوچک محله‌محور فعال شویم. پروژه‌هایی که در عین کوچکی و سادگی بسیار تأثیرگذار هستند و رضایتمندی شهروندان را در بر داشته‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید