• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 23 مهر 1399
کد مطلب : 113131
+
-

دستور برای محرم اصفهان

نظارت بر اماکن مذهبی شدت می‌گیرد

دستور برای محرم اصفهان

  مرضیه ثمره‌حسینی      

به‌دنبال اعتراضات مردمی گسترده و دامنه‌دار سال‌های1341و 1342در شهرهای مختلف، حکومت پهلوی به‌شدت احساس خطر کرد و از آن پس، دولت و نیروهای امنیتی با نظارت دقیق بر تحرکات و فعالیت‌های نیرو‌های مذهبی به‌عنوان عامل اصلی این تظاهرات‌ها، تلاش کردند از تکرار آن اعتراضات جلوگیری کنند. یکی از سیاست‌های اصلی حکومت پهلوی، نظارت بر فعالیت‌های اماکن مذهبی مانند مساجد و تکایا به‌ویژه در ماه‌های محرم و صفر بود؛ چرا که انجام فعالیت‌های ضدحکومتی در این ایام بسیار محتمل بود. 
بر این اساس، حکومت سعی داشت از یک‌سو با نظارت بر این اماکن، مانع از انجام هرگونه فعالیت سیاسی شود، و از سوی دیگر، عوامل تحریک‌کننده احساسات مذهبی مردم را نیز در این 2‌ماه به حداقل برساند. در راستای اجرای این سیاست، شهربانی استان اصفهان در اردیبهشت 1343 همزمان با فرارسیدن‌ ماه محرم، ضمن ممنوع ‌اعلام‌کردن اعمالی چون «قمه‌زنی، شبیه‌خوانی، قفل بستن به بدن، نعش و کتل، حجله، ذوالجناح، خوانچه و غیره»، دستورالعملی برای ایام محرم تدوین و به‌صورت اعلان لازم‌الاجرا کرد:
1- از اول ‌ماه محرم کلیه مشروب‌فروشی‌ها و کافه‌رستوران‌ها به‌طورکلی تعطیل خواهد بود.
2- کلیه سینماها و تماشاخانه‌ها از روز 8تا 13‌ماه محرم تعطیل است.
3- از نظر احترام به شعائر مذهبی در ‌ماه محرم، صدای ترنم موسیقی از اماکن مذهبی نباید شنیده شود.
4- به‌منظور آسایش و رفاه حال اهالی، نصب بلندگو در خارج از مساجد و تکایا به کلی ممنوع و استفاده از آن در داخل مساجد و تکایا نیز منوط به تحصیل اجازه از شهربانی بوده و در این‌صورت تا ساعت 21مجاز خواهد بود.
منبع: اسناد آرشیو ملی ایران، پرونده 3689/291.

این خبر را به اشتراک بگذارید