• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 22 مهر 1399
کد مطلب : 113071
+
-

یک مسیر بد ناگزیر

یک مسیر بد ناگزیر

 میثم قاسمی- شهروند دوچرخه سوار

یادداشت هفته پیش من، با وعده بررسی مسیر دوچرخه خیابان طالقانی به پایان رسید. مسیر دوچرخه خیابان طالقانی که در حاشیه جنوبی این خیابان تعبیه شده، ازجمله مسیرهای مهم دوچرخه شهر تهران است. کم‌عرض بودن و شلوغی خیابان انقلاب باعث می‌شود مسیر خیابان طالقانی، جایگزین خوبی برای آن باشد. با این حال، آنچه در مسیر دوچرخه خیابان طالقانی دیده می‌شود، یا بهتر است بگوییم بلایی که بر سر دوچرخه‌سوار می‌آورد، به‌گونه‌ای است که به قول سعدی «لایأت بمثلها اعادیک* ». تقریبا تمام موضوعاتی که می‌تواند یک دوچرخه‌سواری را برای شما ناخوشایند کند در این مسیر وجود دارد. از همین ابتدا بگویم که مسیر دوچرخه خیابان طالقانی از مدتی قبل در حال تعمیر و بازسازی است و نمی‌توان به‌صورت کامل از آن استفاده کرد و بهتر است فعلا به مسیرهای جایگزین فکر کنید. اما چرا این مسیر را بدترین مسیر دوچرخه تهران می‌دانم؟
 1- چاله‌ها، دست‌اندازها و ناهمواری‌هادر تمام طول مسیر وجود دارند. شاید حتی ۲۰متر را نتوان‌ یافت که صاف و هموار باشد. امیدوارم با بازسازی اخیر، مشکل ناهمواری حل شود.
2- موضوع بعدی، موتوری‌ها هستند که البته به این مسیر منحصر نمی‌شوند و همه جا هستند. موتورسوارها با سرعت از این مسیر عبور می‌کنند. از پشت سر و روبه‌رو می‌آیند و با توجه به تجربیات ناخوشایندی که دوچرخه‌سوارها و عابران پیاده از موتورسوارها دارند، توصیه من این است که با توقف کامل، اجازه دهید آنها رد شوند. فعلا راه‌حل دیگری وجود ندارد.
3- تقریبا در بیشتر تقاطع‌ها (که تعدادشان کم هم نیست) ماشین‌هایی پارک شده‌اند که مسیر دوچرخه را مسدود کرده‌اند. طوری که گاهی حتی نمی‌توان از کنارشان گذشت و باید به خیابان رفت.
خیابان طالقانی، حد فاصل شریعتی تا مفتح، بورس لوازم گرمایشی مانند پکیج، رادیاتور و... است. پس از آن در تقاطع خیابان سپهبد قرنی، داروخانه هلال‌احمر وجود دارد. بعد از تقاطع 4- خیابان حافظ نیز، ساختمان‌های اداری دولتی هستند. اینها یعنی تعداد زیادی موتور و بار وجود دارد. در حقیقت مسیر دوچرخه در این خیابان، بارانداز مغازه‌هاست.
5- عابران پیاده، مسیر دوچرخه را به پیاده‌روی نسبتا عریض خیابان طالقانی ترجیح می‌دهند. همچنین به دلیل وجود ایستگاه‌های اتوبوس در این مسیر، عابران زیادی از آن تردد می‌کنند. پس باید همیشه مواظب آنها بود.
در مجموع به‌نظر می‌رسد در احداث مسیر دوچرخه خیابان طالقانی امکان‌سنجی درستی انجام نشده و مشکلات بسیاری وجود دارد که امیدوارم برخی از این مشکلات، با اصلاحاتی که در حال انجام است، برطرف شوند.
* ترجمه تحت اللفظی: «دشمنت هم‌چنین چیزی نبیند»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید