• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 22 مهر 1399
کد مطلب : 113011
+
-

رصد سیارک تقلبی

کارشناسان ناسا با یک شی ناشناخته در فضا مواجه شده‌اند که تصور می‌کنند قطعه‌ای از یک موشک قدیمی است

فضا
رصد سیارک تقلبی

  اخیرا یک شی تازه کشف شده در فضا، نظر کارشناسان را به‌خود جلب کرده است. هنوز مشخص نیست که این شی یک سیارک تازه است یا یک قطعه به جا مانده از موشکی قدیمی در یک ماموریت شکست خورده. «پل چوداس»، کارشناس برجسته ناسا درباره این شی ناشناخته می‌گوید: به‌نظر می‌رسد این شی تازه کشف شده به جای اینکه یک سنگ کیهانی باشد، یک تکه از موشک قدیمی مربوط به ماموریتی ناکام برای فرود در‌ماه باشد. البته برای تأیید این حرف نیاز به مشاهدات بیشتری دارم. چوداس در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس تأکید کرد: این مورد من را بسیار گیج کرده است. همیشه پیدا کردن یکی از اینها و ترسیم چنین پیوندی از سرگرمی‌های من بوده است و اکنون ده‌ها سال است که این کار را انجام می‌دهم. چوداس حدس می‌زند که سیارک 2020 SO، در واقع مرحله فوقانی موشک سناتور است که در سال 1966پرتاب شده بود. پس از آنکه یکی از سرنشینان این موشک آن را در راه به آتش کشید، فضاپیما در نهایت سقوط کرد. در همین حال، موشک‌ماه را رد کرد و به‌طور ناخواسته در مدار خورشید قرار گرفت و دیگر هرگز اثری از آن دیده نشد.
ماه گذشته یک تلسکوپ در هاوایی در حال جست‌وجو برای محافظت از سیاره زمین در برابر سنگ‌های کیهانی، این شی مرموز را پیدا کرد که به سمت زمین می‌آمد. این جسم بلافاصله به تعداد سیارک‌ها و دنباله دارهای یافت شده در منظومه شمسی مرکز سیارات مینور اتحادیه نجوم بین‌المللی اضافه شد.
آنچه توجه چوداس را به‌خود جلب کرده این است که مدار تقریبا دایره‌ای آن به دور خورشید، کاملا شبیه زمین است که برای سیارک غیرمعمول است.
چوداس، که مدیر مرکز تحقیقات اجسام نزدیک زمین در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا در جنوب کالیفرنیاست می‌گوید: سیارک‌ها معمولا با زاویه‌های عجیب و غریب زیپ می‌شوند اما این شی با سرعت 2400کیلومتر در ساعت به زمین نزدیک می‌شود که طبق استانداردهای سیارک‌ها کند است.
با نزدیک شدن جسم ناشناخته، ستاره شناسان باید بتوانند مدار آن را بهتر ترسیم کرده و بدانند چه مقدار توسط تابش و اثرات حرارتی نور خورشید به اطراف رانده می‌شود. منجمان به‌طور معمول اینگونه بین قطعات سیارک و اشیای ناشناخته فضایی مانند قطعات موشک رها شده تفاوت قائل می‌شوند، زیرا هر دو فقط به‌عنوان نقاط متحرک در آسمان ظاهر می‌شوند. چوداس می‌گوید به‌احتمال زیاد ده‌ها سیارک تقلبی وجود دارد که حرکاتشان برای تأیید هویت مصنوعی آنها بسیار به هم ریخته و خارج از قاعده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید