
در جستوجوی اینترنت باکیفیت
وزیر ارتباطات اعلام کرده بهزودی گزارش مفصلی درباره کیفیت اینترنت کشور به تفکیک آیاسپیها و اپراتورها منتشر میشود

نیاز مردم به اینترنت بیشتر از هر زمان دیگری شده و کیفیت اتصال به شبکه جهانی برای کاربران اهمیت بیشتری پیدا کرده است. شاید به همین خاطر بود که اختلال در ارتباط همراه اول در صبح روز گذشته تبدیل به یک جنجال تمام عیار در شبکههای اجتماعی شد. پس از چند ساعتی که کاربران شایعاتی مانند «رزمایش قطع اینترنت» را رد و بدل کردند همراه اول سرانجام اعلام کرد که مشکل ارتباطی ایجاد شده در بخش محدودی از شمال غرب تهران، به دلیل خراب شدن تجهیزات انتقال مرکز شهید دستغیب تهران بوده است. همزمان با این مسئله بود که پست اینستاگرامی وزیر ارتباطات هم نظرها را بیشتر جلب کرد. محمدجواد آذری جهرمی در استوری اینستاگرام خود با انتشار چند نمودار نوشت: کیفیت اینترنت حق شماست و ما وظیفه داریم همه تلاشمان را بهکار بگیریم تا آن را هر روز بهبود دهیم. گزارش مفصلی از کیفیت اینترنت در مناطق مختلف ایران آماده کردهایم که هفته بعد منتشر خواهیم کرد.
او همچنین با انتشار تصاویری از مقایسه کیفیت شرکتهای اینترنت خانگی و همراه، خاطرنشان کرد: قطعا نظارت همگانی و شفافیت، باعث بهبود کیفیت خواهد شد.
کسی طرف کاربر را میگیرد؟
به گزارش همشهری، واقعیت این است که هر چند مدتهاست که سامانه نتسنجپلاس راهاندازی شده است اما بسیاری از کاربران هنوز در پیچ و خم کیفیت اینترنت باقی ماندهاند. اپراتورهای موبایل که بیشترین مشترک اینترنت پهنباند را دارند که عملا دسترسی خاصی درباره کیفیت اینترنت وجود ندارد و شرکتهای خدمات اینترنت ثابت یا همان ADSL هم معمولا اگر خیلی پیگیر و سمج باشید در نهایت مشکل را به زیرساخت یا نویز خط حواله میدهند تا شما بین زمین و هوا باقی بمانید. در نمودارهای منتشر شده از سوی وزیر ارتباطات هم کیفیت اینترنت بهویژه اینترنت ثابت حداقل در یک هفته اخیر نوسانات زیادی داشته است. براساس این نمودار کمترین کیفیت اینترنت ثابت مربوط به مخابرات بوده است. اما در سرویسدهندگان دیگر هم سقوط شاخص کیفیت بهویژه در روز ۱۶ مهر مشهود است. نوسان کیفیت در اپراتور همراه اول هم در این گزارش بهویژه در بخش 4G در استان تهران دیده میشود.
مورد عجیب اینستاگرام
بررسی وضعیت اینترنت ایران طی روزهای گذشته از طریق سامانه مستقل رادار شرکت ابر آروان مورد عجیب اختلال در اینستاگرام را بهخوبی نشان میدهد. اختلال در دسترسی به اینستاگرام(روز گذشته) بهطور خاص در اینترنت همراه اول در تهران و اصفهان دیده میشود. همچنین مبیننت هم در تهران وضعیت مشابهی در اختلال اینستاگرام دارد. این مسئله در روزهای گذشته هم ادامه داشته است و میتوان گفت مثلا در روز ۱۸ مهر اکثر سرویسدهندگان این اختلال عجیب در لودینگ اینستاگرام را تجربه کردهاند.
چالش همیشگی کیفیت
براساس دیتای سامانه نتسنجپلاس وزارت ارتباطات پرتکرارترین موضوع شکایت کاربران اینترنت «کیفیت سرویس» و عدمتضمین کیفیت سرویس ارائه شده است و در این میان مخابرات ایران که ارائه اینترنت روی فیبر را هم فعلا در انحصار دارد بیشترین میزان شکایت را در این رابطه بهخود اختصاص داده است.
مدیرعامل یکی از استارتاپهای مستقر در ایستگاه نوآوری شریف که از فیبر نوری مخابرات که قاعدتا باید بیشترین سرعت ممکن در کشور و حتی جهان را داشته باشد استفاده میکند به همشهری در این رابطه میگوید: کیفیت اینترنت برای انجام کارهای روزمره کسب و کار ما گاهی اوقات به قدری کاهش پیدا میکند که همیشه مجبور هستیم برای جلوگیری از ورشکست شدن کارمان که وابسته به اینترنت است چند اینترنت بهعنوان پشتیبانی درنظر داشته باشیم. کسب و کارهای استارتاپیمحور که پایه اصلی کارشان دسترسی به اینترنت پرسرعت است واقعا بهویژه در بخش اینترنت ثابت چالش بسیار جدی و قدیمی دارند.