• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 21 مهر 1399
کد مطلب : 112922
+
-

پرواز قیمت بلیت هواپیما ممنوع شد


نرخ‌نامه جدید ایرلاین‌ها برای افزایش کف و سقف بلیت هواپیما از 3 جهت محکوم و مردود شد. کمیسیون عمران مجلس، وزیر راه و شهرسازی و شورای رقابت، 3 مرجعی هستند که به‌ترتیب وارد بحث گرانی بلیت هواپیما شدند و آن را منتفی اعلام کردند. جالب اینکه براساس آمارهای سال گذشته سازمان هواپیمایی کشوری، در ایران فقط 2 تا 2.5درصد مردم از هواپیما استفاده می‌کنند؛ اما موضع‌گیری‌های 3مرجع مخالف گرانی بلیت هواپیما، عمدتا به‌نام مردم و جلوگیری از افزایش هزینه مردم انجام می‌شود.
به‌گزارش همشهری، از اواخر هفته گذشته، با ابلاغ مصوبه ستاد مقابله با کرونا مبنی بر الزام ایرلاین‌ها به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در پروازها و به استناد رشد قیمت ارز، خبر افزایش کف و سقف قیمت بلیت هواپیما در نرخ‌نامه انجمن شرکت‌های هواپیمایی رسانه‌ای شد. در آن زمان، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفته بود که دولت و این سازمان در افزایش قیمت بلیت هواپیما نقشی ندارد و این کار بر عهده انجمن شرکت‌های هواپیمایی است اما در ادامه، مجلس، وزارت راه و شهرسازی و شورای رقابت به‌نوبت وارد میدان شدند و این افزایش‌ها را نادرست و منتفی اعلام کردند.

دلایل افزایش نرخ و مخالفت‌ها
انجمن شرکت‌های هواپیمایی، الزام شرکت‌های هواپیمایی به رعایت سقف 60درصدی برای فروش صندلی‌های هر پرواز را یکی از دلایل رشد قیمت بلیت در نرخ‌نامه جدید این انجمن اعلام کرده و البته رشد حدود 200درصدی نرخ ارز را نیز یکی از عوامل مؤثر برشمرده است. مقصود اسعدی سامانی می‌گوید: حدود 60درصد هزینه ایرلاین‌ها به‌خصوص در حوزه خرید قطعات و تعمیر هواپیماها ارزی است و با توجه به این، نرخ‌نامه فعلی براساس دلار 11هزار تومانی تدوین شده و اینک قیمت دلار به محدوده 30هزار تومان رسیده، به‌روزرسانی قیمت بلیت برای جلوگیری از زیان ایرلاین‌ها نیز اجتناب‌ناپذیر است. به‌دنبال اثرگذاری این 2 عامل، کف و سقف قیمت بلیت هواپیما در نرخ‌نامه جدید حدود 150 تا حوالی 200درصد افزایش پیدا کرد.
پس از رسانه‌ای شدن نرخ‌نامه جدید و در شرایطی که قیمت بلیت هواپیما قرار بود از اول آبان و همزمان با سختگیری برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در پروازها اجرا شود، اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس، از ورود مجلس به این پرونده خبر داد و نرخ‌نامه جدید را غیرواقعی اعلام کرد. او گفت: این اقدام به‌هیچ‌وجه قابل‌پذیرش نیست، چراکه مردم توان پرداخت چنین هزینه‌هایی را برای خرید بلیت هواپیما ندارند و قطعا این رویکرد موجب کاهش استقبال مردم برای استفاده از پروازهای داخلی خواهد شد. به عقیده شاکری، نرخ‌نامه جدید حمل‌ونقل هوایی متناسب با هزینه‌های مصرفی ایرلاین‌ها نیست.
در ادامه، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، نیز بعد از چند روز به نرخ‌نامه جدید واکنش نشان داد و در گفت‌وگویی اعلام کرد: قیمت‌های جدید بلیت هواپیما اعتبار ندارد و لغو شده است. در ادامه معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری که 2 روز قبل مقام مافوقش گفته بود که افزایش قیمت بلیت ربطی به دولت و این سازمان ندارد، به اقدام انجمن شرکت‌های هواپیمایی واکنش نشان داد و اظهار کرد که این سازمان هم ۱۰۰درصد با نرخ‌های جدید مخالف است. در پرده آخر نمایش، رضا شیوا، رئیس شورای رقابت، نیز وارد صحنه شد و از ورود این شورا به ماجرای افزایش قیمت بلیت هواپیما خبر داد. رئیس شورای رقابت گفت: وظیفه انجمن شرکت‌های هواپیمایی، تعیین قیمت بلیت هواپیما نیست و تا ابلاغ دستورالعمل جدید شورای رقابت، هرگونه افزایش قیمت بلیت خطوط هوایی باید متوقف شود. این در حالی است که در بند۱۶۴ قانون برنامه پنج‌ساله پنجم که در اردیبهشت۹۳ به‌تصویب رسید، بلیت هواپیما از شمول قیمت‌گذاری توسط دولت خارج و مقرر شد قیمت آن از سوی ایرلاین‌ها و بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین شود. حالا محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس، نیز سازمان هواپیمایی کشوری را مسئول نرخ‌گذاری بلیت هواپیما دانسته و به ایلنا گفته است: ازآنجایی‌که حکم آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در برنامه ششم تمدید نشده، قیمت شناور بلیت لغو می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید