• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 21 مهر 1399
کد مطلب : 112920
+
-

کرونا ؛مناقشه دنباله‌دار پاستور و بهارستان

به‌رغم انتقادات تند دولت از حضور قالیباف در جمع بیماران کرونایی، دیروز 6نماینده تهران پا جای پای رئیس مجلس گذاشتند

کرونا ؛مناقشه دنباله‌دار پاستور و بهارستان

 یک هفته بعد از بازدید رئیس مجلس از بخش کرونای بیمارستان امام خمینی(ره)، جمعی از نمایندگان تهران هم راهی بیمارستان دیگری شدند تا در جریان روند درمان بیماران مبتلا به کووید-19 قرار گیرند. بازدید از بخش بستری بیماران کرونایی در حالی صورت می‌گیرد که در 10روز اخیر شیوع کرونا در کشور به مرحله بحرانی رسیده و سبب تعطیلی برخی شهرها ازجمله تهران برای دومین هفته متوالی شده است. به رغم این شرایط دیروز جمعی از نمایندگان تهران به بیمارستان رسول اکرم(ص) رفتند و از بخش مربوط به بستری بیماران کرونایی بازدید کردند. گفته می‌شود که بررسی روند فعالیت این بخش هدف بازدید نمایندگان بوده است. محمود نبویان، احسان خاندوزی، عبدالحسین روح‌الامینی، ابوالفضل عمویی، فاطمه قاسم‌پور و اقبال شاکری نمایندگانی بودند که در این بازدید حضور داشتند. بازدید 6نماینده تهران از بخش بستری بیماران مبتلا به کرونا در حالی است که بازدید 7روز قبل محمدباقر قالیباف از بیمارستان امام خمینی(ره) حواشی بسیاری داشت و منتقدانش او را به حرکات تبلیغاتی و نمایشی در آستانه انتخابات1400 متهم کردند. در راس این نقدها شخص رئیس‌جمهوری بدون نام بردن از قالیباف، او را به بی‌توجهی به دستورات ستاد ملی کرونا متهم کرد. روحانی گفت: «کسی نمی‌تواند برود وسط سیل بایستد، صدای سیل را هم بشنود و بگوید می‌ترسی وسط رودخانه بایستی، خب نترس، بایست تا آب بیاید تو را ببرد. زلزله آمده و همه جا را می‌لرزاند، می‌گوید می‌ترسی زیر این سقف باشی، می‌گوید من نمی‌ترسم و زیر این سقف می‌ایستم. خب نترس، بایست تا سقف روی سرت بیاید.» حضور قالیباف در میان مبتلایان به کرونا در حالی است که حسن روحانی اغلب نشست‌هایش را مجازی تشکیل می‌دهد، همین تفاوت رویکردی و منش روسای 2 قوه سبب بروز 2 روند در بحث مدیریت کرونا شده که مناقشات رسانه‌ای 2 قوه را به اوج خود رسانده است.
 مناقشاتی که لغو نشست سران قوا یکی از خروجی‌های آن است. (نشست سران قوا طبق اعلام قبلی قرار بود 15مهرماه به میزبانی قالیباف در بهارستان برگزار شود که از سوی دولت براساس تصمیم ستاد مقابله با کرونا لغو شد) 15مهرماه علی ربیعی، سخنگوی دولت در پی لغو این نشست اعلام کرد بنابر نظر وزیر بهداشت جلسه سران 3 قوه بعد از زمانی که اطمینان از عدم‌انتقال ویروس کرونا حاصل شد، برگزار خواهد شد. لغو این نشست البته از سوی بهارستان بی‌پاسخ نماند.

نمایندگان چرا به محل بستری بیماران کرونایی رفتند؟
به هر روی جمعی از نمایندگان تهران که در لیست انتخاباتی اسفندماه گذشته نامشان ذیل اسم قالیباف آمده بود نه‌تنها تسلیم تعابیر و قضاوت‌های منتقدان سر لیست‌شان نشدند بلکه پا جای پای او گذاشتند و به روند مدیریت درمان بیماران کرونایی ورود کردند و این دست بازدیدها را لازمه مدیریت بحران دانستند. چنانچه عبدالحسین روح‌الامینی، نماینده تهران و عضو کمیسیون بهداشت و درمان دراین بازدید با تأکید بر اینکه نظام بهداشت و درمان استان تهران باید یکپارچه و مدیریت شود گفت: باید الزاماتی را برای جداسازی و شناسایی مبتلایان و قرنطینه کردن آنها داشته باشیم.  با ساده‌ترین نرم‌افزارها می‌توان مبتلایان را شناسایی کرد و از تجربه کشورهای موفق در این زمینه بهره برد؛ متأسفانه بیماران در کشور رها هستند. چرا پس از گذشت ۸‌ماه از کرونا باید به این نتیجه رسید که ماسک زدن اجباری شود درحالی‌که در اروپا از همان ابتدا جریمه‌هایی برای عدم‌رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیش‌بینی و اجرا شد. وی با بیان اینکه کنترل افراد مشکوک تنها کار سیستم بهداشت و درمان کشور نیست بلکه کشور و حاکمیت باید ورود کنند، گفت: انتشار بیماری را باید مدیریت کرد و تعداد بالای فوتی و مبتلایان کرونا نشانه سوء مدیریت بوده و نیاز است در عناصر مدیریتی بازنگری شود. وی با تأکید بر ضرورت بازنگری در مدیریت بحران کشور و همچنین کرونا، تصریح کرد: ۶‌ ماه پیش نیروهای مسلح به میدان آمدند اما متأسفانه اجازه فعالیت به آنها داده نشد و آنها را تحویل نگرفتند البته به رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور هم اجازه حضور در ستاد را نمی‌دهند بنابراین می‌طلبد در مدیریت بحران کشور بحران‌خیزی مانند ایران بازنگری شده و مجلس در این حوزه وارد کار اساسی شود همچنین در مدیریت بحران کرونا و نظام ارائه خدمات سلامت در کلانشهر تهران هم باید بازنگری شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید