• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 21 مهر 1399
کد مطلب : 112909
+
-

تجربه زندگی شاد سالمندی در سرای تجربه

فرزانه بشردوست- دبیر کل کانون سالمندان شهر تهران

سرای تجربه شاید نخستین یا مهم‌ترین گام مدیریت شهری در راستای خدمت‌رسانی به سالمندان باشد. مدیران شهری قصد دارند از طریق راه‌اندازی چنین سراهایی زمینه مشارکت را برای حضور اقشار سالمند یا در اصطلاح بهتر جهاندیده در کارهای فرهنگی، اجتماعی، هنری، علمی، ورزشی و حتی تفریحی فراهم کنند.
به هر حال باید بپذیریم سالمندی دوره خاصی از زندگی محسوب می‌شود و کسانی که قدم در این دوره گذاشته‌اند نیازهای جسمی، روانی، عاطفی و اجتماعی خاصی دارند که توجه به آنها زمینه زندگی شاد را برایشان فراهم می‌کند.
در سال‌های اخیر غفلت از این قشر که در حقیقت افراد با تجربه جامعه محسوب می‌شوند و اندوخته آنها می‌تواند مسیر را برای نسل آینده ساز، هموار و روشن کند، سبب انزوایشان شده است.
هرم سنی و جمعیتی کشور، سیر صعودی به سوی سن سالمندی را نشان می‌دهد که در چند سال گذشته این وضعیت تشدید شده است. بنابراین توجه به قشر سالمندان بیش از پیش ضروری و لازم است. برنامه‌ریزی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی، هنری و حتی ورزشی، سبب حضور جهاندیدگان در جامعه و افزایش حس شادی و نشاط در آنها می‌شود.
راه‌اندازی سرای تجربه در مناطق ازجمله حرکت‌های ارزشمندی است که توسط مدیریت شهری در پیش گرفته شده است و امیدوارم همانطور که شروع خوبی داشته، به پایان بهتری ختم شود. سالمندان برای مدیریت این سراها از تجربه‌شان استفاده می‌کنند و با مشارکت در کارهای جمعی و گروهی به جوانان یاد می‌دهند چنین کارهایی نتایج بهتری دارد و مشارکت در برنامه‌های تفریحی و سرگرمی هم آنها را از انزوا و گوشه‌نشینی خلاص می‌کند.
شروع چنین کارهای کوچکی از مناطق یا حتی محله‌ها و تعمیم آن به سایر شهرها و استان‌ها و همه‌گیری در کل کشور، قطعاً جمعیت سالمندان را توانمندتر و جوامع را پویاتر می‌کند.
سرای تجربه به سالمندان فرصت زندگی دوباره می‌دهد و حس مفید بودن سبب افزایش امید به زندگی در جهاندیدگان می‌شود و همین عوامل چون نور امیدی در دل تاریکی می‌تابد و این قشر را که به هرحال بخش زیادی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد به آینده امیدوارتر می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید