• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 20 مهر 1399
کد مطلب : 112800
+
-

روگردانی جمهوریخواهان ازترامپ

روگردانی جمهوریخواهان ازترامپ

عملکرد ضعیف ترامپ در روزهای گذشته نه‌تنها واکنش منفی دمکرات‌ها را به‌دنبال داشته است، بلکه موجب شده جمهوریخواهان نیز پشت او را خالی کنند. حزب جمهوریخواه آمریکا اکنون با نامزدی روبه‌روست که محبوبیت خود را به‌دلیل عملکرد غیرقابل‌قبول در مناظره اول، ابتلا به کرونا، دست‌کم گرفتن این بیماری و رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی و عجولانه در زمینه اقتصادی از دست داده است. یکی از نگرانی‌ها، پیامدهای احتمالی رویدادی است که در دوره‌های اخیر انتخابات در آمریکا به «موج آبی» معروف شده است. موج آبی به وضعیتی اطلاق می‌شود که نامزد پیشتاز در روزهای بعد از انتخابات به‌دنبال شمارش رای‌هایی که با پست ارسال شده، پیشتازی خود را از دست می‌دهد و نتیجه انتخابات عکس می‌شود. ترامپ بارها اعلام کرده است که به شیوه رای‌گیری پستی که امسال به‌دلیل شیوع کرونا رواج بیشتری دارد، اعتماد ندارد. شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی نیوز در تحلیلی همین نگرانی‌ها در روزهای گذشته را دلیل این دانست که جمهوریخواهان رویاهای خود را درباره کاخ سفید نقش بر آب ببینند و تمرکز خود را به حفظ صندلی‌های کنگره ببرند. میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت مجلس سنای آمریکا و عضو حزب جمهوریخواه پنجشنبه در مصاحبه‌ای با انتقاد به عملکرد رئیس‌جمهور گفت:« من از 6آگوست (16مرداد) به کاخ سفید نرفته‌ام، زیرا دیدگاه آنها برای مدیریت کرونا با من و آنچه ما در سنا بر آن تأکید داریم یعنی زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی متفاوت است».
هرچند این گفته از این جهت که راه را برای سناتورهای جمهوریخواه برای فاصله گرفتن از ترامپ در زمینه مهار کرونا باز می‌کند، مورد انتقاد قرار گرفت، اما انتقادهای گسترده سیاستمداران، مردم و رسانه‌ها در سطح کشور علیه سیاست‌های ناکارآمد رئیس‌جمهور و فوت بیش از 218هزار آمریکایی بر اثر ابتلا به این بیماری، قابل انکار نیست. طبق نظرسنجی‌ ان‌بی‌سی نیوز، جو بایدن از نظر محبوبیت حدود 10درصد از ترامپ جلوتر است. محبوبیت رئیس‌جمهور آمریکا نه‌تنها در بین افراد مسن بلکه بین دانشجویان و زنان در حال کم شدن است.
کن اسپین، یک کارشناس نظامی جمهوریخواه گفت: «رئیس‌جمهور آمریکا 3 هفته بسیار سختی را پیش رو دارد. من همان هرج‌ومرجی که در انتخابات 2008بود، برای امسال هم پیش‌بینی می‌کنم. این سونامی می‌تواند نامزدهای جمهوریخواه کنگره را غرق کند». او ادامه داد: «اکنون تصمیم‌گیری اصلی با نمایندگان کنگره و سنا است تا مسیر خود را از ترامپ جدا کنند؛ گرچه بیشتر آنها نزدیک ترامپ هستند». برخی حامیان مالی حزب جمهوریخواه نگران این هستند که ترامپ فرصت امسال را از دست بدهد، بنابراین می‌خواهند که حزب، منابع مالی خود را از انتخابات ریاست‌جمهوری به کنگره ببرد تا زیاده‌خواهی‌های بایدن را درصورت رئیس‌جمهور شدن محدود کنند. در واقع آنها قصد دارند سنا را حفظ و خطر کاخ سفید را محدود کنند. نمایندگان جمهوریخواه می‌توانند نقش بازدارنده و کنترل‌کننده بایدن و کنگره را بازی کنند. برخی اعضای حزب جمهوریخواه، نگران کم شدن تعداد اقلیت اعضای کنگره هستند و پیش‌بینی‌ها نیز حکایت از شانس بالای دمکرات‌ها برای افزایش تعداد اعضای حداکثری خود در کنگره دارد.

پلوسی علیه ترامپ
از سوی دیگر، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای را برای بررسی سلامتی رئیس‌جمهور این کشور و برکناری وی براساس متمم ۲۵ قانون اساسی ارائه کرده است.  در طرحی که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ارائه داده، بر تشکیل کمیسیون براساس متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا برای بررسی توانایی رئیس‌جمهور در اداره کشور و اطمینان از تداوم فعالیت دولت تأکید شده است. متمم ۲۵ قانون اساسی سال ۱۹۶۷ و در پی ترور جان اف کندی، رئیس‌جمهور وقت آمریکا تصویب شد.  براساس این طرح، معاون رئیس‌جمهور و اکثریت مقام‌های مهم نهادهای اجرایی باید طبق قانون به کنگره اعلام کنند که رئیس‌جمهور «قادر به واگذاری قدرت و انجام وظایف دفتر خود نیست». پس از آن بلافاصله معاون رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت، قدرت را در دست می‌گیرد.

لغو مناظره دوم ترامپ و بایدن
کمیسیون مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که مناظره دوم نامزدهای جمهوریخواه و دمکرات که قرار بود15اکتبر (۲۴ مهر) در شهر میامی ایالت فلوریدا برگزار شود، لغو شده است و این کمیسیون توجه خود را به آمادگی برای آخرین مناظره ریاست‌جمهوری که ۲۲ اکتبر (اول آبان) برگزار خواهد شد، معطوف می‌کند. کمیسیون مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به‌دنبال ابتلای ترامپ به کرونا، روز پنجشنبه اعلام کرده بود مناظره بعدی ریاست‌جمهوری مجازی برگزار می‌شود، اما ترامپ زیر بار شرکت در مناظره غیرحضوری نرفت. کمپین بایدن نیز پیشنهاد کرد که مناظره دوم، ۲۲ اکتبر یعنی زمان سومین و آخرین مناظره برنامه‌ریزی شده در نشویل برگزار شود. کمپین ترامپ با این پیشنهاد موافقت کرد، اما به شرطی که مناظره آخر در ۲۹ اکتبر، فقط پنج روز قبل از روز انتخابات، برگزار شود که تیم بایدن آن را نپذیرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :