• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 20 مهر 1399
کد مطلب : 112749
+
-

معاون وزیر صنعت و رئیس سازمان حمایت در گفت‌وگو با همشهری:

قیمت انواع ماسک سه لایه 1300تومان تعیین شد

کمبودی برای تامین نیاز انواع ماسک نداریم

گفت‌وگو
قیمت انواع ماسک سه لایه 1300تومان تعیین شد

به دستور رئیس‌جمهوری، طرح استفاده ماسک از خانه تا خانه از دیروز در تهران اجرایی شده است. در این شرایط با وجود رشد نسبی تولید انواع ماسک، عرضه این محصولات در بازار خرده فروشی با تخلفاتی مانند کم‌فروشی و گرانفروشی همراه است. همچنین تأکید حسن روحانی بر اینکه ممکن است این طرح بنابر ضرورت در دیگر استان‌ها نیز اجرایی و عملیاتی شود، زمینه رشد تقاضا برای انواع ماسک سه لایه در بازار مصرف را فراهم می‌کند.
در چنین شرایطی رشد تولید و نظارت بر قیمت و عرضه انواع ماسک با نرخ مصوب اعلام شده بیش از پیش ضروری است. درحالی‌که اکنون برخی انواع ماسک سه لایه کارگاهی و صنعتی با قیمت‌هایی به‌مراتب بیشتر از نرخ مصوب به مشتریان عرضه می‌شود. با عباس تابش، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در زمینه آخرین وضعیت تولید و عرضه انواع ماسک در کشور گفت‌وگو کرده‌ایم.

با توجه به افزایش تقاضا برای ماسک روزانه چه تعداد ماسک سه لایه تولید و با چه قیمتی عرضه می‌شود؟
با استفاده از ظرفیت‌های تولید انواع ماسک و تامین به موقع مواداولیه مورد نیاز تولید کنندگان، روزانه 21میلیون ماسک در کشور تولید می‌شود که از این میزان ماسک تولیدی، 4میلیون و 100هزار عدد ماسک کارگاهی و صنعتی به نرخ مصوب هر عدد هزار و 50تومان به سازمان غذا و دارو تحویل داده می‌شود تا در اختیار داروخانه‌ها قرار گیرد و با قیمت حداکثر هر عدد هزار و 300تومان به مصرف‌کنندگان عرضه شود.
اما برخی از افزایش قیمت انواع ماسک به‌دلیل رشد تقاضا خبر می‌دهند، نرخ مصوب انواع ماسک سه لایه کارگاهی و صنعتی چقدر است؟
 مشکلی برای تامین نیاز بازار به انواع ماسک به‌خصوص ماسک‌های سه لایه وجود ندارد. در مورد حداکثر قیمت مصرف‌کننده انواع ماسک سه لایه نیز قبلا قیمت مصوب مصرف‌کننده هر عدد ماسک سه لایه صنعتی هزار و 300و ماسک‌های سه لایه کارگاهی هزار و 500تومان تعیین شده بود که با بررسی دوباره این نرخ‌ها تعدیل و حداکثر قیمت مصرف‌کننده انواع ماسک سه لایه صنعتی و کارگاهی هزار و 300تومان تعیین شده است و هرگونه عرضه این نوع ماسک با قیمت‌های بالاتر تخلف محسوب می‌شود. بررسی وضعیت عرضه انواع ماسک در کف بازار نیز نشان از فراوانی این کالا و نبود هیچ کمبودی برای انواع ماسک حکایت دارد. بهبود شرایط تولید و عرضه ماسک موجب شده اکنون قیمت هر عدد انواع ماسک سه لایه در برخی فروشگاه‌های اینترنتی و سایت‌ها به هزار تا 822تومان نیز کاهش یابد.
با توجه به اجرای طرح استفاده از ماسک از خانه تا خانه از شنبه هفته جاری میزان تقاضای ماسک سه لایه چقدر است؟
میزان نیاز بازار به انواع ماسک تقریبا معادل میزان ماسک تولید شده و 21میلیون عدد است که با این روند هیچ کمبودی برای تامین نیاز بازار به این کالا وجود ندارد. علاوه بر آن برای بهبود نظارت بر عرضه ماسک نیز حداکثر قیمت مصرف‌کننده انواع ماسک سه لایه یکسان‌سازی‌ و 1300تومان تعیین شده است. اگرچه ممکن است تخلفاتی در قیمت و عرضه برخی انواع ماسک وجود داشته باشد، اما تلاش کرده‌ایم تا با تامین نیاز روزانه و عرضه به موقع ماسک سه لایه در داروخانه‌ها به‌عنوان بورس عرضه محصولات بهداشتی و با نظارت سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت، زمینه رشد عرضه و تثبیت و کاهش قیمت این محصولات را فراهم کنیم. همچنین با توجه به ضرورت تامین ماسک ارزان قیمت و مناسب برای همه اقشار جامعه به‌خصوص جامعه هدف سازمان بهزیستی و کمیته امداد، جلسه‌ای با حضور این دستگاه‌ها و تشکل‌های صنفی تولیدی و توزیعی برگزار و پیشنهاد شد تا ماسک‌هایی با استانداردهای مورد تأیید مراجع ذی‌صلاح و قابلیت استفاده زمانی چند برابر، تولید و در اختیار اقشار کم درآمد جامعه قرار گیرد. براین اساس مقرر شده تا ماسک‌های پارچه‌ای تولید شود که لایه داخلی (ملت بلون) آن قابل تعویض و بدنه آن قابل شست‌وشو باشد و حتما این ماسک‌ها مورد تأیید وزارت بهداشت باشد. تولید و عرضه این نوع ماسک می‌تواند موجب کاهش هزینه خانوار‌ها شود و مقرر شد تا نمونه کارهای تولیدی از ماسک پارچه‌ای جدید با رعایت استانداردهای لازم حداکثر تا هفته آینده تهیه، ارائه و با دریافت استعلام‌های فنی لازم درخصوص میزان ایمنی و استاندارد بودن پارچه‌های مذکور و نحوه استفاده آن از سازمان غذا و دارو، معاونت امور صنایع، سازمان انرژی اتمی و دیگر سازمان‌های متولی در بازار عرضه شود.
با این روند ماسک عرضه شده در خارج از داروخانه‌ها با قیمت بالاتر چگونه راهی بازار می‌شود؟
براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و ابلاغیه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان همه شرکت‌های تولید‌کننده که مواداولیه مانند ملت بلون، اسپان باند و SMS را با نظارت وزارت صنعت و سازمان حمایت از تامین‌کنندگان پارچه دریافت می‌کنند، ملزم به عرضه ماسک تولیدی خود در شبکه توزیع اعلام شده هستند. در واقع باید این ماسک‌ها با نظارت سازمان غذا و دارو در داروخانه‌ها و شبکه توزیع اعلام شده توزیع شود اما متأسفانه تعدادی از شرکت‌های تولیدی از تحویل ماسک تولیدی در شبکه مذکور خودداری کرده یا مواداولیه را در بازار آزاد فروختند که با این شرکت‌های متخلف برخورد و با قطع سهمیه پارچه آنها شرکت‌های دیگری جایگزین شده و پرونده تخلف دو شرکت تولید‌کننده نیز به مراجع قضایی ارجاع شده است.
اما ماسک ان 95 در فروشگاه‌های مجازی با قیمت‌های بسیار بالا به مردم عرضه می‌شود، چه نظارتی بر قیمت و عرضه این نوع ماسک صورت می‌گیرد؟
ماسک ان 95 مورد نیاز و مصرف عموم افراد جامعه نبوده و تنها برای استفاده کادر درمانی کشور تولید و عرضه می‌شود؛ بنابراین، این نوع ماسک مشمول قیمت‌گذاری نبوده و نیاز مراکز درمانی به این نوع ماسک با قیمت متعارف توسط تولید‌کنندگان و با نظارت وزارت بهداشت و سازمان حمایت تامین می‌شود. در زمینه تولید و عرضه این نوع ماسک نیز هیچ کمبودی وجود ندارد و خوشبختانه نیاز مراکز درمانی به ماسک ان 95 با نرخ متعارف تامین شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :