اتوبان تهران - کرج ساخته میشود
راهی برای گریز از راهبندانهای دو شهر
احسان بهرام غفاری
افزایش روزافزون خودروها و مردمیکه از تهران به کرج میرفتند از یکسو و حوادثی که در جاده ناامن این دو استان همواره رخ میداد از سوی دیگر باعث شد تا جلساتی در هیأت دولت شکل گرفته تا برای این مسئله راهحلی بیندیشند. هفتم آبانماه سال1341 در نهایت دولت تصمیم گرفت که جادهای جدید و البته امن احداث شده تا شاهراه ارتباطی بین تهران و کرج باشد. وزارت راه که پیش از این کار مطالعاتی این پروژه را آغاز کرده بود در جلسه مذکور نتیجه بررسیهای خود را چنین اعلام کرد؛«این طرح شامل احداث شاهراه خواهد بود که دارای 4 خط عبور با عرض 76متر بوده تا در آینده و با توجه به افزایش تعداد خودروها به 6خط عبوری گسترش یابد. با رایزنیهای انجام شده با شهرداری، اتوبان مورد نظر از فاصله 1400متری سهراه مهرآباد آغاز و در کیلومتر 14900راه فعلی، کرج را قطع و بهسمت جنوب آن منحرف و بهسوی قزوین ادامه خواهد یافت». با تصویب ساخت این اتوبان، دولت مقرر کرد که ساخت و نگهداری آن در مناقصه مطرح تا به یک شرکت ایرانی سپرده و هزینههای آن پس از بازگشایی از محل عوارض مستهلک شود. 4سال بعد این اتوبان افتتاح شد و هویدا با اتومبیل خود این جاده را افتتاح و البته یکتومان هم عوارض پرداخت کرد.