• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 16 مهر 1399
کد مطلب : 112523
+
-

دومین جلسه دادگاه محمد امامی، تهیه‌کننده سینما و 33متهم دیگر دیروز برگزار شد

فساد 1000میلیاردی تهیه‌کننده

قضایی
فساد 1000میلیاردی تهیه‌کننده


دومین جلسه رسیدگی به اتهامات محمد امامی و ۳۳ متهم دیگر پرونده صندوق بازنشستگی و بانک سرمایه، دیروز به ریاست قاضی اسدالله مسعودی‌‌مقام به‌صورت علنی برگزار شد. نخستین جلسه دادگاه این متهمان ۲۷ مرداد‌ماه به‌صورت غیرعلنی برگزار شده بود. دو جلسه از دادگاه رسیدگی به این پرونده به قرائت کیفرخواست توسط نماینده دادستان گذشت. متهم، محمد امامی، پیش از بازداشتش، به‌عنوان تهیه‌کننده سینما و سریال‌های خانگی ازجمله «شاهگوش» و «شهرزاد» و شماری از فیلم‌های دیگر شناخته می‌شد. اما پرداخت دستمزدهای کلان به هنرپیشه‌ها از سوی این تهیه‌کننده، همزمان با اتهامات مالی که علیه او مطرح شده بود، در دوره‌ای جنجال برانگیز شد. متهمان این پرونده در ارتباط با شبکه فساد بانک سرمایه و صندوق بازنشستگی فرهنگیان، به اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور متهم شده‌اند. امامی از مهرماه 97در بازداشت به سر می‌برد. دستگاه قضایی طی دو سال گذشته به پرونده‌های مختلف مرتبط با فساد بزرگ بانک سرمایه در قالب پرونده‌های فرعی با عناوینی مانند گروه «جهانبانی» و «خانی»، گروه «شاملویی» و «عادلیان» و گروه «امان‌کی» رسیدگی کرده و حکم محکومیت گروهی از متهمان ازجمله حسین هدایتی، هادی رضوی، پرویز کاظمی، احسان دلاویز، علی بخشایش و محمدرضا توسلی صادر شده است. حال نوبت به پرونده محمد امامی، یکی از متهمان اصلی این شبکه فساد رسیده است. بنابر کیفرخواست، محمد امامی، امیر فرزان راد، شهاب‌الدین غندالی و همسرش فاطمه شامانی، علی بخشایش و احسان دلاویز ازجمله متهمان اصلی این پرونده هستند. به گفته رسول قهرمانی، نماینده دادستان، متهمان از مجرای پرداخت رشوه‌های کلان به مدیران و کارکنان بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان و کارشناسان رسمی دادگستری بیش از هزار میلیارد تومان را در پوشش دریافت تسهیلات و ضمانتنامه‌های بانکی، از طریق غیرقانونی و تودیع وثایق ناچیز، از بانک سرمایه و شرکت‌های وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان خارج کرده‌اند. به گزارش میزان، نماینده دادستان در اشاره به فرایندهای غیرمتعارف دریافت تسهیلات از سوی متهمان تصریح کرد: «هیچ‌گونه وثایق قابل‌قبولی از شرکت‌ها اخذ نشده است و این تسهیلات و ضمانتنامه‌های بانکی در کمتر از یک‌ماه و بعضا چند روز بعد از افتتاح حساب از سوی شرکت‌ها توسط بانک مورد تصدیق قرار گرفته است.» استفاده از شرکت‌های کاغذی و انتصاب افراد کارتن‌خواب و بی‌بضاعت به‌عنوان مدیرعامل شرکت‌ها ازجمله شگردهای متهمان برای دریافت تسهیلات بوده است.

خودروهای لوکس؛ سهم خانواده
نماینده دادستان در بخشی از اظهارات خود گفت: تسهیلاتی که می‌بایست در حوزه قرارداد‌های منعقده جهت امور بازرگانی و تولید اقتصاد مصرف می‌شد توسط متهم امامی و افراد وابسته به او، عمدتا با هدف از بین بردن منشا پول، در حوزه سینما و نمایش خانگی و پرداخت به هنرمندان و سلبریتی‌ها و خرید املاک و آپارتمان صرف شده و بخشی از وجوه جهت سهولت در اقدامات مجرمانه به برخی اشخاص دارای نفوذ پرداخت شده است.
 بنابر اظهارات قهرمانی، مبالغی از این وجوه تبدیل به سپرده‌های بلندمدت برای پرداخت به اقوام افراد ازجمله مادر و خواهر محمد امامی صرف شده است.
نماینده دادستان در توضیح اتهامات امامی گفت: نفوذ وی در این نهاد‌ها به اندازه‌ای بوده که در نصب و عزل مدیران ارشد نقش مؤثر داشته و چارت سازمانی بانک سرمایه از سوی متهم امامی انجام شده است.
خرید خودرو و خرید اثاثیه منزل و تهیه بلیت سفر‌های خارجی خانواده غندالی، خرید ۲ دستگاه خودروی BMW X و یک دستگاه آپارتمان در چیذر برای مجید زاهدی، معاون اعتبارات وقت بانک سرمایه، در ازای جبران خدمات آنها توسط امامی صورت گرفته است. امامی همچنین بخشی از وجوه تسهیلات دریافتی را صرف خرید خودروی AUDI برای پدرش احمد امامی و خودروی اسپورتیج برای همسر اولش مهسا پیراسته و خودروی هیوندا ۲۰۱۴ برای خواهرش سارا امامی کرده است.
دیگر متهم این پرونده، به گفته نماینده دادستان، امیررضا فرزان راد است که به کشور آلمان متواری شده است. نامبرده به همراه امامی نقش رهبری و سردستگی گروه مجرمانه سازمان‌یافته را به‌منظور چپاول وجوه بانک سرمایه عهده‌دار بوده است. بنابر کیفرخواست پرونده، بخشی از عواید مجرمانه امامی در قالب محموله‌های قیر به دوبی ارسال شده و وجوه حاصل از فروش محموله‌های قیر توسط فرزان راد به املاک و خودرو‌های لوکس در کشور‌هایی نظیر آلمان و امارات تبدیل شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید