• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
سه شنبه 15 مهر 1399
کد مطلب : 112359
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/ADKDz
+
-

دردسرهای بزرگ غافلگیری کوچک ترامپ

دردسرهای بزرگ غافلگیری کوچک ترامپ


دونالد ترامپ حتی در بستر بیماری و در بیمارستان هم دست از حرکت‌های نمایشی برنمی‌دارد. رئیس‌جمهور آمریکا که از جمعه هفته گذشته به‌دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان نظامی والتررید بستری شده است، روز یکشنبه از بیمارستان بیرون آمد، اما نه به‌دلیل پایان روند درمان و ترخیص، بلکه برای دست تکان دادن به هوادارانش.
او بعدازظهر یکشنبه در حساب توییتر خود ویدئویی پست کرد و گفت که برای «میهن‌پرستانی» که در خیابان هستند یک «غافلگیری کوچک» دارد. چند دقیقه بعد کاروان خودروهایی که رئیس‌جمهور را همراهی می‌کردند از بیمارستان والتر رید خارج شدند و ترامپ سوار بر خودروی مشکی ضدگلوله خود برای هوادارانش که از جمعه شب اطراف بیمارستان جمع شده بودند، دست تکان داد.
این حرکت ترامپ با واکنش منفی وسیعی از سوی پزشکان، رسانه‌ها و سیاستمداران روبه‌رو شد. برخی این کار او را «دیوانگی» و «جرم» خواندند و عده‌ای از اینکه او برای قدردانی از هوادارانش، جان محافظانش را به خطر انداخته است، انتقاد کردند. تصویری که از ترامپ پشت پنجره خودرو دیده می‌شد، صورتی با ماسک پارچه‌ای بود که اثر حفاظتی آن از ماسک‌های پزشکی بسیار کمتر است. مانند همیشه، محافظان، رئیس‌جمهور را همراهی می‌کردند و دست‌کم 2نفر دیگر در خودرو دیده می‌شدند.
به گزارش ان بی‌سی نیوز، دکتر جیمز فیلیپس، پزشک بیمارستان والتر رید در توییتی نوشت: «هر فردی که داخل خودرو بوده و در این گردش غیرضروری رئیس‌جمهور را همراهی کرده باید 14روز قرنطینه شود. آنها ممکن است بیمار شوند یا حتی فوت کنند، فقط به‌دلیل نمایش سیاسی و احمقانه ترامپ.» دکتر سلین گوندر، متخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه نیویورک نیز ترامپ را برای «به خطر انداختن» جان محافظان و همراهانش در خودرو متهم کرد.
در مقابل، کایلی مک ‌انانی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید با دفاع از حرکت ترامپ، بدون اینکه پاسخی به نگرانی‌ها در این‌باره بدهد، به فاکس‌نیوز گفت: «رئیس‌جمهور قصد داشت از هوادارانش تشکر کند و به مردم آمریکا این اطمینان را بدهد که رهبر آنها می‌تواند از این شرایط به سلامت عبور کند.» جیسون میلر، مشاور ارشد کمپین ترامپ نیز در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان  مدعی شد که این کار ترامپ در امنیت کامل انجام شده و گفت: «سرویس امنیت به محافظت نیروهای خود توجه ویژه‌ای دارد.»، اما اشاره‌ای به اقدامات پیشگیرانه‌ای که در این زمینه انجام شده نکرد.
جود دیر، سخنگوی کاخ سفید نیز گفت: «این کار با گرفتن تأییدیه پزشکان انجام شده و همه تمهیدات برای محافظت از رئیس‌جمهور و همراهانش صورت گرفته.» ابهام‌هایی که درباره وضعیت سلامت ترامپ وجود دارد و مردم را سردرگم کرده، هنوز برطرف نشده است. به‌نظر می‌رسد راه انداختن کاروان خودرو آخرین تلاش از سلسله تلاش‌های ترامپ و اطرافیانش برای نشان دادن تصویری خوب از یک رئیس‌جمهور بیمار باشد.
موضوع مورد بحث دیگر ویدئوها و عکس‌هایی است که ترامپ از خودش در سوئیت ویژه بیمارستان در روزهای گذشته بدون داشتن ماسک منتشر می‌کند. هرچند پزشکان او گفته‌اند که رئیس‌جمهور در حضور آنها ماسک می‌زند، اما اینکه چرا او در مقابل دوربین و در حضور دیگران ماسک نمی‌زند، برای مخاطبان سؤال ایجاد کرده است.



ماجرای داروهای ترامپ
از سوی دیگر، اعلام داروهایی که رئیس‌جمهور مصرف می‌کند نیز مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. بی‌بی سی در گزارشی نوشته است؛ پزشکان گفته‌اند برای ترامپ دگزامتازون تجویز شده است؛ داروی استروئیدی که با تسکین سیستم ایمنی بدن تاکنون جان بسیاری از بیماران را نجات داده، اما در مورد بیماران کرونا باید با احتیاط و در زمان درست مصرف شود. این دارو اگر خیلی زود مصرف شود با ضعیف کردن توانایی بدن برای مبارزه با ویروس، شرایط بیمار را بدتر می‌کند. دگزامتازون، دارویی نیست که در موارد خفیف بیماری تجویز شود و سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده که در موارد وخیم و حاد استفاده شود. آزمایش‌ها در انگلیس نشان داده که مصرف دگزامتازون در شرایطی که بیمار به اکسیژن نیاز پیدا می‌کند، می‌تواند مفید باشد؛ شرایطی که برای مدت کوتاهی برای ترامپ نیز پیش آمد. سطح اکسیژن خون او به زیر ۹۴درصد هم کاهش پیدا کرد که یکی از نشانه‌های وضعیت «وخیم» بیماری است. هرچند این سطح پایین اکسیژن ادامه پیدا نکرد. جزئیات وضعیت سلامت ترامپ مشخص نیست. بعید است بیماران معمولی که داروی دگزامتازون و رمدسیویر مصرف و پادتن آزمایشی تزریق کرده‌اند در مدت کوتاهی از بیمارستان مرخص شوند، اما برای رئیس‌جمهور آمریکا که بهترین امکانات پزشکی را در اختیار دارد، می‌تواند شرایط متفاوت باشد.

فرصت بیماری ترامپ برای بایدن 
جو بایدن با ابتلای رقیبش دونالد ترامپ به کرونا در روزهای اخیر تمرکز تبلیغات خود را بر مدیریت این بیماری گذاشته است.
مرگ روث بیدر گینزبرگ، قاضی ارشد دیوان عالی آمریکا در‌ ماه گذشته، این فرصت را به ترامپ داد که توجه مردم را از همه‌گیری کرونا منحرف کند و به سمت موضوع انتخاب جانشین او ببرد. اما با ابتلای خودش به این بیماری دوباره عملکرد ضعیف او در برابر این همه‌گیری در صدر اخبار قرار گرفته است. به گزارش شبکه الجزیره، هرچند کمپین بایدن اعلام کرده که به‌دلیل بیمار بودن ترامپ در تبلیغات تلویزیونی و آن‌لاین خود روی نقاط ضعف او مانور نمی‌دهد، اما قصد دارد از این فرصت استفاده کند و این پیام را به مخاطبان بدهد که بایدن بهتر از ترامپ می‌تواند این بیماری را مهار کند و آمریکا را از این بحران عبور دهد. نامزد دمکرات‌ها شیوه متفاوتی از مدیریت را برای مقابله با کرونا پیش خواهد برد. این حتی در نشست‌هایی که کمپین او برگزار می‌کند نیز مشخص است و اصول بهداشتی ازجمله فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و محدودیت تعداد حاضران در همه این نشست‌ها رعایت می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید