• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 14 مهر 1399
کد مطلب : 112279
+
-

فاصله بایدن با ترامپ 10درصدی شد

فاصله بایدن با ترامپ 10درصدی شد

درست در حساس‌ترین روزهای انتخابات که هر ساعتش می‌تواند برای نامزدها و تیم‌های انتخاباتی‌شان حیاتی باشد، دونالد ترامپ راهی بیمارستان شده تا با ویروسی بجنگد که طی 10‌ماه گذشته، اهمیتش را انکار می‌‌کرده است. در جبهه مقابل اما جو بایدن در حال بیشترکردن فاصله‌اش با رقیب جمهوریخواه است. تازه‌ترین نظرسنجی خبرگزاری رویترز که با همکاری مؤسسه تحقیقاتی ایپسوس انجام شده، از فاصله 10درصدی بایدن با ترامپ حکایت دارد؛ فاصله‌ای که برای نخستین‌بار طی 3‌ماه گذشته اتفاق می‌افتد.

براساس نظرسنجی انجام‌شده، جمع رأی‌دهندگان به ترامپ همچنان محدود به هواداران پروپاقرص او باقی‌مانده و نامزد جمهوریخواهان نتوانسته در جذب آرای مردد دست‌کم تاکنون موفقیتی به‌دست بیاورد. بر این اساس، 51درصد اعلام کرده‌اند که در انتخابات به جو بایدن رأی می‌دهند و 41درصد گفته‌اند که رأی خود را به نفع ترامپ به صندوق‌ خواهند انداخت. 4درصد گفته‌اند به نامزدی غیراز این‌دو رأی می‌دهند، 4درصد هم اعلام کرده‌اند هنوز مردد هستند. این نظرسنجی، یکی از معتبرترین نظرسنجی‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به‌شمار می‌رود.
فاصله 10درصدی بایدن و ترامپ کمتر از یک‌‌ماه مانده به انتخابات، آمار خوبی برای نامزد دمکرات‌ها به‌حساب می‌آید اما نباید از یاد برد که این نظرسنجی‌ها اغلب با درصد خطای 5درصدی روبه‌رو هستند. بر این اساس، بایدن نمی‌تواند به این فاصله 10درصدی دل خوش کند و باید در فرصت باقیمانده تا انتخابات، رفته‌رفته فاصله‌اش را با رقیب افزایش دهد تا به یک حاشیه امن برسد.

همزمان نظرسنجی مشتـــــرک روزنامه وال‌استریت ژورنال و شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی که قبل و بعد از مناظره هفته گذشته 2نامزد انجام شده، از یک فاصله 14درصدی میان آنها حکایت دارد. براساس این نظرسنجی، 53درصد از شرکت‌کنندگان طرفدار بایدن و 39درصد طرفدار ترامپ هستند. قبل از مناظره، فاصله 2نامزد در این نظرسنجی، حدود 8درصد بوده است؛ موضوعی که نشان می‌دهد عملکرد به‌شدت بد ترامپ در نخستین مناظره تلویزیونی‌اش از چشم رأی‌دهندگان آمریکایی دور نمانده است. این مناظره که سراسر توهین نامزدها به یکدیگر بود، بدترین مناظره در تاریخ 60ساله مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نامیده شده است. اغلب آمریکایی‌ها معتقدند هر دو نامزد بازنده میدان بودند. با این حال، درنظرسنجی وال‌استریت ژورنال/ان‌بی‌سی حدود 49درصد گفته‌اند عملکرد بایدن نسبت به ترامپ بهتر بوده و 24درصد هم گفته‌‌اند از عملکرد ترامپ بیشتر راضی بوده‌اند. اما آمار جالب این است که 73درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند با توجه به فضای حاکم بر مناظره‌ اخیر، دیگر مناظره‌های تلویزیونی را در انتخاب نامزد مورد نظر خود دخالت نمی‌دهند. ترامپ دیروز در دومین روز حضورش در بیمارستان، با انتشار ویدئویی گفت که حالش خیلی بهتر از زمانی است که تازه به بیمارستان آمده بود. او در این ویدئو رنگ‌پریده به‌نظر می‌رسید اما گفت که به‌زودی بازمی‌گردد تا کار کمپین انتخاباتی را تمام کند. پزشکان بیمارستان محل بستری ترامپ گفته‌اند او طی 2 روز گذشته دچار افت اکسیژن شده بود اما بهبود پیدا کرده است. برای او داروی رمدسیویر  و  دگزامتازون تجویز شده و احتمال مرخص شدنش طی امروز وجود دارد. دیروز باراک اوباما نیز در پستی توییتری برای رئیس‌جمهور آمریکا آرزوی سلامتی کرد. پیش از او بایدن هم برای رقیب جمهوریخواهش آرزوی بهبودی کرده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید