• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 14 مهر 1399
کد مطلب : 112209
+
-

خبرهای کوتاه

  موضع وزیر میراث‌فرهنگی درباره وقف دماوند و جنگل هیرکانی
علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در واکنش به سؤالی درخصوص چرایی سکوت این وزارتخانه درباره وقف دماوند و جنگل هیرکانی که یکی به ثبت ملی و دیگری به ثبت جهانی رسیده است به خبرگزاری مهر گفت: واکنش داریم اما اهل دعوا نیستیم. هیچ‌وقت علاقه نداشتم در فضای عمومی کشور تشنج ایجاد کنم و جملاتی بگویم که ذهن مردم را به هم بریزد و بی‌خاصیت باشد. درباره دماوند اقدام مؤثر کردیم. اما شو را دوست ندارم. نیازی هم به آن نداریم. نیازی نیست که ذهن مردم را به هم بریزیم. کاری که می‌شود با اقدامات اداری حل کرد، بردن به فضای رسانه‌ای و تبدیل آن به جنجال کار خوبی نیست. درباره دماوند یک جنجال درباره یکی از نهادها راه افتاد. آیا این موضوع مفید به فایده است که من پشت آن را بگیرم؟ اگر قرار بود که من برای خودم برندی درست کنم و چند نفر تشویق کنند، خوب بود که موضع رسانه‌ای می‌گرفتیم.
  نشست ایران و 7کشور همسایه برای مقابله با گردوغبار
جلسه تدوین برنامه مقابله با گردوغبار در خاورمیانه با حضور نمایندگان کشورهای ایران، عراق، سوریه، اردن، کویت، عمان، افغانستان و پاکستان و سازمان‌های بین‌المللی امروز در وزارت امور خارجه کشورمان برگزار می‌شود. علی محمد طهماسبی، مدیر ستاد ملی مقابله با گردوغبار با اعلام این خبر به ایسنا گفت: وسعت کانون‌های خارجی گردوغبار ۳۳۰میلیون هکتار است که سالانه به‌طور میانگین ۱۵۰میلیون تن غبارخیزی دارند. طهماسبی با اشاره به این موضوع که طی 3سال اخیر ۳۷۰میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای مقابله با گردوغبار اختصاص یافت افزود: وسعت کانون‌های داخلی گردوغبار در کشور حدود ۳۴.۶میلیون هکتار است و اکنون مطالعه کانون‌های گردوغبار در خارج از کشور که غبار آنها به سمت ایران حرکت می‌کند نیز انجام شده است. به گفته او، تلاش می‌شود علاوه بر تدوین برنامه عمل منطقه‌ای برای مقابله با گردوغبار، پیشنهاد ایجاد مرکز مقابله با گردوغبار خاورمیانه در ایران نیز ارائه شود.

  ابلاغ عرصه و حریم 13اثر طبیعی قشم
نقشه محدوده عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی ۱۳اثر طبیعی و ملی استان هرمزگان و ژئوپارک قشم ابلاغ شد. به گزارش وزارت میراث‌فرهنگی، محدوده حریم آثار مذکور تحت حفاظت و نظارت این وزارتخانه است و هرگونه دخل و تصرف در محدوده حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی مقرر، برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی «تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده» جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد. جزایر ناز، بوخو (ژئو پارک قدیم قشم)، دره تندیس‌ها، ساحل کارگه، تنگه مکینه (دره شوری)، ژئولینک، گنبد نمکدان، دیواره قاضی، نخ کنار (سرنخ)، تنگه محمدعالی، تنگه چاهکو و تنگه چاکاویر آثاری هستند که عرصه و حریم آنها به استاندار هرمزگان و رئیس منطقه آزاد قشم ابلاغ شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید