• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 14 مهر 1399
کد مطلب : 112190
+
-

غرب تهران جاذبه‌های طبیعی جذاب و متفاوتی در خود جای داده است

دعوتید به تور مجازی گردشگری

دعوتید به تور مجازی گردشگری

 تهران، تنها شلوغی و سر و صدا نیست، در دل همین شهر می‌توان فضاها و مکان‌های بکر و زیبایی را یافت که آرامش را به شهروندان ارزانی می‌دهند و شاید نظیرش را در دیگر استان‌های کشور نبینیم و نیابیم. 

میشه‌زار قوچ مینیاتوری ایران
پارک جنگلی «چیتگر» و «میشه زار» آن یکی از همین مکان‌های دیدنی است. ویژگی اصلی پارک جنگلی چیتگر که موجب شده این پارک از صف دیگر پارک‌های جنگلی پایتخت جدا شود، حیات‌وحش بی‌نظیرش است. در این پارک جنگلی، «قوچ» و «میش»، «سنجاب»، «روباه»، «شغال»، «اسبچه» و «خرگوش» و همچنین انواع‌گونه‌های پرنده از قبیل «مرغ مینا»، «کبوتر»، «قرقاوول»، «طاووس»، «عقاب» و «شاهین» زندگی می‌کنند که نشان از تنوع جانوری این پارک جنگلی را دارد. میشه‌زار پارک جنگلی چیتگر در میان انبوه درختان تنومند و سرسبز پارک، با فاصله اندکی از برج‌های بلندمرتبه و بزرگراه‌های پر‌ تردد غرب پایتخت، قرار دارد. این پارک یکی از بهترین و مجهزترین پارک‌های جنگلی کشور و این میشه‌زار از جذاب و زیباترین مکان‌های دیدینی در قطب گردشگری تهران است.

باغ‌وحش  «ارم سبز»

مجموعه «ارم سبز»، یکی از مکان‌های تفریحی منطقه 5 است که در غرب تهران و در کیلومتر4 بزرگراه تهران ‌ـ کرج قرار دارد. در این مجموعه بی‌نظیر بیش از 800 جاندار از 111‌گونه مختلف پستانداران، خزندگان، آبزیان و پرندگان در قفس‌های کوچک و بزرگ نگهداری می‌شوند که حدود 60‌درصد آنها بومی ایران و باقی از نقاط دیگر دنیا به‌ویژه «آفریقا» به ایران آورده شده‌اند. «پلنگ ایرانی»، «پلنگ آفریقایی»، «شیر آفریقایی»، آهو، قوچ و میش از‌گونه‌های جانوری باغ‌وحش پارک ارم است. بزرگ‌ترین باغ‌وحش پایتخت است که 7هکتار وسعت دارد. دسترسی به باغ‌وحش پارک ارم بسیار آسان است و شما می‌توانید با استفاده از «مترو» در کوتاه‌ترین زمان و به آسانی به پارک ارم بروید. 

«خرگوش دره» همسایه استادیوم

بوستان جنگلی «خرگوش دره»، یکی از بوستان‌های بزرگ و مشهور شهر تهران است. این فضای سبز با مساحتی بیش از ۱۰۰ هکتار در منطقه ۲۲ شهرداری تهران و در مجاورت مجموعه ورزشی «آزادی» و آزادراه‌های تهران - کرج و آزادگان واقع شده است. پرندگان برای ادامه حیات خود نواحی پست یا اطراف چشمه‌ها و حاشیه پارک را ترجیح می‌دهند. برای همین، در این پارک زیبا هم می‌توانید‌گونه‌های بی‌شمار پرندگان را مشاهده کنید. پوشش گیاهی این مجموعه بیشتر از درختان کاج و سرو و اقاقیا تشکیل شده است. وجود تنوع زیستی با انواع حیوانات از جمله شغال، روباه معمولی، کبک و سنجاب از جمله‌گونه‌های شاخص این منطقه و از دیگر جذابیت‌های این پارک جنگلی محسوب می‌شود. 

نگهداری مارال در باغ راز هستی

در باغ «نوازش» بوستان باغ «راز هستی»، برخلاف مکان‌های دیگر، کودکان از نزدیک حیوانات را تماشا می‌کنند و حتی به آنها غذا می‌دهند. در کنار‌گونه‌های گیاهی خاص و بومی این پارک، فضایی هم برای نگهداری حیوانات اصیل و اهلی مانند مارال و اسب و دیگر حیوانات ایجاد شده است. باغ نوازش، نزدیک به ۳هزارمترمربع وسعت دارد و در این بخش، انواع حیوانات اهلی نگهداری می‌شوند. این بخش از باغ ‌راز هستی به سبب اینکه کودکان بتوانند با حیوانات اهلی و شیوه زندگی آنها آشنا شوند، ساخته شده است. از این‌رو، کودکان به همراه آموزشگر، وارد باغ نوازش می‌شوند و به حیوانات غذا می‌دهند یا از نزدیک آنها را لمس می‌کنند. 

کوهسار بزرگ‌ترین بوستان جنگلی 

پارک جنگلی «کوهسار»، با مساحت ۶ هزار و ۲۰۰هکتاری خود نه ‌تنها بزرگ‌ترین پارک جنگلی تهران محسوب می‌شود بلکه به‌عنوان نمونه‌ای وسیع و استاندارد، جایگاه ویژه‌ای در میان مناطق گردشگری کشور دارد. بوستان جنگلی یا کوهستانی کوهسار در شمال ‌باختر محله «شهران» و شمال محله «کن» قرار دارد و راه دسترسی به این بوستان از طریق بزرگراه «آبشناسان» (ایرانپارس) ممکن است. این پارک کوهستانی به سبب مجاورتش با کوه‌های اطراف، همچنین نزدیکی به بوستان جنگلی «خرگوش دره»، مکان مناسبی برای برخی از‌گونه‌های جانوری به شمار می‌رود. 

پرنده‌های آوازه‌خوان در وردآورد 

پارک جنگلی «وردآورد»، یکی از پارک‌های جنگلی استان تهران و در کوه‌های وردآورد و در کنار آزادراه ۲ واقع شده است و از آن به‌عنوان دومین پارک جنگلی بزرگ استان تهران یاد می‌شود. این پارک دارای پوشش گیاهی غنی بوده و‌گونه‌های جانوری و پرنده‌های آوازه‌خوان بسیاری را در خود جای داده است. پارک جنگلی وردآورد یکی از تفرجگاه‌های محدوده غرب تهران است که بیش از 10هزار‌مترمربع وسعت دارد و در این مکان جانوران ارزشمندی زندگی می‌کنند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید