• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 9 مهر 1399
کد مطلب : 111831
+
-

سعودی‌ها با آمریکا هم‌داستان شدند

2هفته بعد از ادعای آمریکا درباره تصمیم ایران به ترور سفیر این کشور در آفریقای جنوبی، سعودی‌ها هم داستان مشابهی را مطرح کردند

سعودی‌ها در ادامــه سیاست‌های تنش‌آفرین علیه ایران، این‌بار مدعی بازداشت یک تیم تروریستی مرتبط با ایران شده‌اند. ادعای قبلی آنان درباره تلاش برای ترور سفیر سعودی در آمریکا هرچند با آب و تاب فراوان ساخته و پرداخته شد اما هیچ‌گاه از حد یک ادعا فراتر نرفت. روز گذشته شورای امنیت عربستان سعودی در بیانیه‌ای ادعا کرد 10نفر از اعضای یک شبکه را که قصد عملیات تروریستی در عربستان ‌داشته‌اند، بازداشت کرده‌اند که از میان آنان 3نفر در پایگاه‌های سپاه پاسداران در ایران آموزش نظامی دیده‌اند.
سعودی‌ها البته مشخصات افراد بازداشت‌شده را اعلام نکرده‌اند و صرفا به انتشار تصاویری از اقلامی که مدعی شده‌اند از آنان به‌دست آورده‌اند، بسنده کردند. در تصاویر منتشر شده تعدادی فشنگ، کلت، بی‌سیم، دوربین، چاقو، موبایل، تبلت و فلش مموری، دستگاه جوشکاری و باتری و... به چشم می‌خورد.
ساعاتی بعد از انتشار این ادعا، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران اتهامات مسئولان سعودی به جمهوری اسلامی ایران را در امتداد مواضع بی‌اعتبار و تکراری این کشور طی سال‌های گذشته توصیف کرد و گفت: حاکمان سعودی با کنار گذاشتن عقلانیت سیاسی‌ و این‌بار در قالب نمایشی دست‌چندم، پرونده‌سازی دروغین علیه ایران را به‌عنوان حربه‌ای برای انحراف افکار عمومی و روشی برای سرپوش‌گذاشتن بر اقدامات شکست‌خورده خود برگزیده‌اند.خطیب‌زاده بیان کرد: اتهام‌زنی‌های تکراری، کلیشه‌ای و بی‌ارزش حاکمان سعودی، راهی نیست که عربستان را به مقصد برساند و توصیه ما این است که عربستان سعودی به جای سناریونویسی‌های بی‌ارزش و سفارشی، مسیر صداقت و حکمت را انتخاب کند.
روابط ایران و عربستان از 5سال قبل یعنی بعد از حمله سعودی‌ها به یمن دچار تنش شده است و سعودی‌ها از آن پس پای ثابت اقدامات ضد‌ایرانی در جهان بوده‌اند.
این دومین‌بار است که در یک‌ماه اخیر اتهاماتی از این دست به ایران وارد می‌شود. 2هفته قبل یک نشریه آمریکایی ادعا کرده بود که سپاه پاسداران در انتقام خون سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، قصد ترور سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی را داشته است؛ ادعایی که حتی مقامات آفریقای جنوبی هم در آن تشکیک کرده و از آن ابراز تعجب کردند. مقامات نظامی ایران در واکنش به آن ادعا تأکید کردند که عملیات احتمالی انتقام‌جوانمردانه و نسبت به عاملان دخیل در ترور سردار سلیمانی خواهد بود و نه یک سفیر زن در آفریقای جنوبی.

این خبر را به اشتراک بگذارید