• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 9 مهر 1399
کد مطلب : 111825
+
-

مهلت 9ماهه رزم‌حسینی

وزارت صنعت، معدن و تجارت بعد از 5ماه سروسامان یافت و وزیر خود را شناخت؛ وزیری که 9‌ماه تا پایان دولت فرصت دارد در این وزارتخانه بازار را سروسامان دهد

مهلت 9ماهه رزم‌حسینی

فرزانه آیینی- روزنامه نگار

دیروز پس از 5ماه سرگردانی وزارت صمت، سرانجام مجلس به دومین گزینه رئیس‌جمهور برای تصدی این کرسی در لابه‌لای حواشی فراوان رأی اعتماد داد.
نشست دیروز رأی اعتماد به علیرضا رزم‌حسینی در جای خالی حسن روحانی برگزار شد، دلیل غیبت روحانی در این نشست همچون بررسی رأی اعتماد به حسین مدرس خیابانی -نخستین گزینه پیشنهادی‌اش برای تصدی وزارت صمت- مخالفت ستاد ملی کرونا با حضور او در بهارستان بود؛ غیبتی که مورد اعتراض جمعی از نمایندگان قرار گرفت اما با دفاع تلویحی محمدباقر قالیباف از چرایی عدم‌حضور رئیس‌جمهور خیلی پررنگ نشد. رزم‌حسینی به این ترتیب بعد از محمدرضا نعمت‌زاده، محمد شریعتمداری و رضا رحمانی، چهارمین وزیری است که در 2دولت روحانی هدایت وزارت صنعت، معدن و تجارت را بر عهده می‌گیرد؛ وزارتخانه‌ای که از سال90 از ادغام 2وزارتخانه ‌«صنایع و معادن» و «بازرگانی» تشکیل شد و تلاش‌های 2سال اخیر حسن روحانی و دولتش برای جداسازی دوباره این 2وزارتخانه، نه در مجلس همسوی دهم استقبال شد و نه مجلس یازدهمی‌ها که مو را از ماست دولت بیرون می‌کشند، به این تصمیم روی خوش نشان دادند؛ بسا که رضا رحمانی وزیر سابق هم سر سبز وزارتش را به‌خاطر زبان سرخ نزدیکانش به باد داد که در مجلس دهم برای رأی نیاوردن لایحه تفکیک وزارتخانه -برخلاف نظر دولت- با نمایندگان مذاکراتی کرده بودند.
رزم‌حسینی حالا 9 ماه مانده به پایان دولت دوازدهم باید هدایت وزارتخانه‌ای را بر عهده بگیرد که در 8سال گذشته یکی پرتلاطم‌ترین وزارتخانه‌های دولت بود. سرنوشت رزم‌حسینی و وزارتخانه‌اش از یک جهت شباهت زیادی به سرنوشت وزارت بهداشت و محمدحسین طریقت‌منفرد در دولت دوم احمدی‌نژاد دارد؛ وزارتخانه‌ای که با حاشیه‌ها و هیاهوی بسیار از دست مرضیه وحید دستجردی تنها زن وزیر بعد از انقلاب درآمد و به‌دست طریقت منفرد رسید که فقط 6‌ماه باید سکانداری می‌کرد.

به اعتبار سردار
برخلاف گمانه‌زنی‌هایی که اکثریت مجلس را موافق علیرضا رزم‌حسینی برای تصدی وزارت صمت می‌دانست، سخنان مخالفان او در نشست دیروز بهارستان نشان داد اگرچه در اقلیت بودند اما ادله و مستنداتشان در مخالفت با رأی اعتماد قابل تأمل و قوی بود. بحث دوتابعیتی بودن رزم‌حسینی، شائبه در رزومه اقتصادی و فعالیت‌های اقتصادی‌اش و نداشتن برنامه‌ای مدون برای گردانندگان وزارت صمت، 3محور اساسی سخنان مخالفان وزیر پیشنهادی بود که سبب شد موافقان برای جذب رأی مجلس هرچه در چنته داشتند رو کنند. محور اصلی مانور موافقان هم تأکید بر حمایت شهید سردار سلیمانی از او بود.
در همین راستا بود که احسان ارکانی، نماینده نیشابور و فیروزه در مقام موافق او گفت که 2لقب شهید زنده و خط‌شکن از سوی سردار شهید سلیمانی به رزم‌حسینی داده شده است. ارکانی از آیت‌الله علم‌الهدی امام‌جمعه مشهد نقل کرد که وقتی قرار بود رزم‌حسینی به استانداری خراسان رضوی منصوب شود، سردارسلیمانی به او گفته بود رزم‌حسینی هدیه بنده به شماست، استانداری که به خراسان رضوی می‌آید عنصر پرورش‌یافته در دفاع‌مقدس است. برگ برنده دیگر موافقان اما پخش کلیپی با صدای نامفهوم از سردار قاسم سلیمانی بود که می‌گفتند از رزم‌حسینی دفاع می‌کند؛ کلیپی که توسط اصغر عنابستانی به‌عنوان موافق رزم‌حسینی تهیه شده بود. در این کلیپ سردار قاسم سلیمانی در کنار رزم‌حسینی در جلسه‌ای نشسته بود که به گفته عنابستانی مربوط به سال۱۳۹۵ بود. پخش این کلیپ در صحن مجلس اعتراض و فریاد نمایندگان را به‌دنبال داشت.

مراقب باشید لیز نخورید!
ویس کرمی ازجمله مخالفان نسبت به استفاده از نام شهید  سردار قاسم سلیمانی در حمایت از وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تذکر داد و گفت: خون شهید لغزنده است، وقتی آن را سر امور جزئی خرج می‌کنید مراقب باشید لیز نخورید.
در بین تکاپوی موافقان برای جذب رأی وزیر مطلوب‌شان اما سخنان محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس در مخالفت با رزم‌حسینی قابل توجه‌تر بود که گفت: از مخالفان و موافقان خواهش می‌کنم در این جایگاه از نام سردار سلیمانی استفاده نکنند. هیچ ایرادی به‌مدت حضور آقای رزم‌حسینی در لشکر و جبهه نیست و من نقطه قوت ایشان را همان سال‌ها می‌دانم اما بعد از آن ابهامات زیادی وجود دارد. او ادامه داد:‌ چرا ایشان از کشور خارج شدند و چرا مدت طولانی در کشورهای مختلفی که تروریست‌ها و فراریان در آنجا پناه گرفتند حضور یافته و واردات انجام دادند؟ کارهای ایشان هپکو را به آن وضع کشاند. فرهنگی ادامه داد: آقای رزم‌حسینی در مدتی که در داخل فعالیت اقتصادی داشته، کارهای مشکوک زیادی دارد که باید توضیح دهد. ایشان برای یک شرکت صوری وام‌هایی گرفته است. در حوزه‌های اقتصادی هم کارهای مفید مثبتی نشده است.

چوب معرفی کنیم رأی می‌آورد
محمدحسین فرهنگی همچنین با اشاره به اظهارات و دفاعیات رزم‌حسینی خاطرنشان کرد: آقای رزم‌حسینی گفته من مسائل سال۹۶ در مشهد را مدیریت کردم، درحالی‌که ایشان آن سال در مشهد نبوده بلکه در کرمان بوده و در اسفندماه نیز برای 3هفته به استرالیا رفته بود. فرهنگی همچنین گفت: حرفی نقل شده از رئیس دفتر دولت که گفته اگر ما چوب را هم به مجلس معرفی کنیم مجبورند رأی دهند، آیا این استدلال درستی است؟ در پاسخ به این ادعا اما حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اعلام کرد که نقل قول از جناب آقای واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه اگر چوب هم به مجلس معرفی کنیم مجبورند رأی دهند، اساسی ندارد.

رأی حداکثری در مقابل فشار حداکثری
به‌دنبال سخنان موافقان و مخالفان رزم‌حسینی در جایگاه ناطقان مجلس قرار گرفت و قریب به 60دقیقه از سوابقش در استانداری خراسان رضوی و کرمان گرفته تا رزمندگی‌اش در ایام جنگ و داشتن 4برادر جانباز سخن گفت و خواهان رأی حداکثری مجلس در مقابل فشار حداکثری آمریکا شد. درنهایت هم سرگردانی قریب به 5‌ماه وزارتخانه از یک‌سو و نزدیک بودن مشی و روحیه عملکردی رزم‌حسینی با قاطبه مجلس یازدهم از سوی دیگر، سبب شد او با 175رأی موافق در برابر 80رأی مخالف و 9رأی ممتنع راهی وزارت صمت شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید