• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 9 مهر 1399
کد مطلب : 111780
+
-

تردید دلار برای سقف‌شکنی


قیمت هر دلار آمریکا دیروز برای عبور از محدوده 30هزار تومان مقاومت کرد و در محدوده 29هزارو 200تا 29هزارو 600تومان دادوستد شد.
به گزارش همشهری، با وجود آنکه انتظار می‌رفت قیمت هر دلار آمریکا روز سه‌شنبه از محدوده 30هزار تومان عبور کند اما این اتفاق نیفتاد. برخی تحلیلگران براین باورند انتشار خبر وضع بسته جدید تحریمی علیه ایران، می‌تواند انتظارات منفی بازار را تشدید ‌کند و به عبور قیمت دلار از مرز 30هزار تومان در روز‌های آینده منجر شود اما به‌نظر می‌رسد تردید‌های دلار برای عبور از این محدوده بی‌علت نیست.
برخی اطلاعات نشان می‌دهد فروش حواله‌های ارزی صادراتی در شهریور‌ماه امسال در سامانه نیما تا 77درصد رشد کرده و این موضوع می‌تواند جریان ورود ارز به چرخه مبادلات را بیشتر کند. از سوی دیگر با بهبود وضع صادرات نفت ایران و احتمال افزایش درآمد‌های نفتی در نیمه دوم سال چشم‌انداز مسیرهای دور زدن تحریم‌ها روشن‌تر شده است. بر این اساس با تکیه بر این دو عامل احتمال دارد از شتاب صعودی قیمت ارز در نیمه دوم سال کاسته شود. با این حال اغلب تحلیلگران با توجه به نامشخص بودن پایداری ورود ارز به کشور تحت‌تأثیر تحریم‌ها و همینطور احتمال وضع تحریم‌های تازه و یکطرفه آمریکا با احتیاط نسبت به آینده سخن می‌گویند.
صمد کریمی، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی اما با اطمینان بیشتری در این‌باره سخن می‌گوید و درباره پیش‌بینی وضعیت ارزی کشور در نیمه دوم سال می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ عرضه حواله‌های ارزی و اسکناس در بازار دوم در مقایسه با نیمه نخست سال‌جاری به‌طور چشمگیری افزایش یابد. به گفته او براساس این عوامل بنیادین پیش‌بینی می‌شود انتظارات و التهابات در نیمه دوم سال فروکش کند و بازار ارز از ثبات نسبی به‌مراتب بیشتری برخوردار شود و در مسیر اصلی تعادلی خود به دور از هیجانات کوتاه‌مدت قرار گیرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید