• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 9 مهر 1399
کد مطلب : 111779
+
-

افت 3.2 میلیارد دلاری بورس؛ نزول شاخص به زیر خط حمایت

شاخص کل بورس تهران تا ساعت 10 صبح بیش از 31 هزار واحد کاهش یافت

گزارش روزانه بورس
افت 3.2 میلیارد دلاری بورس؛ نزول شاخص به زیر خط حمایت


شاخص کل بورس تهران در مبادلات دیروز به روند نزولی‌اش که از ابتدای هفته شدت گرفته، ادامه داد و با شکستن منطقه حساس یک میلیون و 500هزار واحد که یک خط حمایتی تکنیکی تلقی می‌شود، وارد منطقه حساسی شد.
به گزارش همشهری، مبادلات روز گذشته نیز، همچون روزهای پیشین، از همان آغاز با فشار فروش سهامداران در بورس تهران آغاز شد به‌طوری که شاخص کل بورس تهران تا ساعت 10صبح بیش از 31هزار واحد کاهش یافت، اما از ساعت 10تحت‌تأثیر حمایت سهامداران حقوقی، اندکی از فشار فروش سهام کاسته شد و در نهایت شاخص کل بورس تهران با 23هزار واحد کاهش به‌کار خود پایان داد و در محدوده یک میلیون 492هزار واحد متوقف شد. داد و ستدهای روز گذشته بازار سهام از یک جنبه اهمیت فراوانی داشت و آن شکسته شدن مرز یک میلیون و 500هزار واحد بود که به نوعی خط تکنیکی و روانی بازار سهام بود. برآوردهای تکنیکی نشان می‌دهد شکسته شدن این روند می‌تواند دامنه نزول در بورس را عمیق‌ترکند و احتمالا نقطه بعدی توقف شاخص یک میلیون و 350هزار واحد خواهد بود.
با این میزان نزول، بیش از 94هزار میلیارد تومان معادل 3.2میلیارد دلار (با احتساب هر دلار 29هزار تومان) از ارزش کل بازار سهام کاسته شد. دیروز با وجود این نزول، ارزش کل معاملات در مقایسه با روز دوشنبه 155درصد افزایش یافت و به 13هزار و 415میلیارد تومان رسید. روز دوشنبه، در یک رویداد بی‌سابقه، کمترین میزان معاملات از ابتدای سال تاکنون در معاملات بورس ثبت شد و سهامداران فقط 5هزار میلیارد تومان سهام داد و ستد کردند. در مبادلات دیروز نیز سهامداران حقیقی بیش از 1900میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند.

چه خبر از برنامه‌های حمایتی؟
آنطور که خبر‌ها نشان می‌دهد به‌دنبال تداوم روند نزولی بازار سهام عصر دوشنبه نشست ویژه‌ای در سازمان بورس با حضور مدیرعاملان بانک‌ها برگزار شده و طبق مصوبه شورای بورس هماهنگی برای تزریق منابع از سوی بانک‌ها به بازار سرمایه صورت گرفته است. هنوز زمان دقیق تزریق منابع مالی از سوی بانک‌ها به بازار سرمایه مشخص نیست، اما پیش از این علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران، گفته بود مصوبه شورای بورس به بانک‌ها ابلاغ شده است. به موازات این رویداد، مصوبه دیگر شورای بورس برای انجام عملیات بازارگردانی سهام همه شرکت‌های حاضر در بازار سهام یک‌به‌یک در حال اجراست و سهامداران عمده همه شرکت‌ها موظف شده‌اند عملیات بازار‌سازی‌ را آغاز کنند. دیروز در همین رابطه فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد، گفت: بانک‌ها اقداماتی برای بازارگردانی انجام داده‌اند و سازمان تامین اجتماعی و شستا هم طبق دستور وزیر رفاه، وارد شده‌اند. بعضی از حقوقی‌ها نیز در آستانه انعقاد قرارداد هستند و کار تا اواسط هفته آینده عملیاتی می‌شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید