• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 8 مهر 1399
کد مطلب : 111646
+
-

یکی به جای همه

4 نکته در مورد صعود پرسپولیس به یک‌چهارم نهایی

بهروز رسایلی|  پرسپولیس تنها نماینده باقیمانده ایران در لیگ قهرمانان آسیاست که در همین تنهایی، از اعتبار فوتبال کشورمان در قاره کهن دفاع می‌کند. این تیم روز یکشنبه در حالی با پیروزی بر السد قطر به مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان راه یافت که با هر متر و معیاری این مسابقه برای سرخپوشان بسیار سنگین به‌نظر می‌رسید. با این حال شاگردان خسته و نیمه‌جان یحیی گل‌محمدی دست به کاری بزرگ زدند و به اقامت در قطر ادامه دادند.

   مسابقات پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا بعد از وقفه کرونایی، از روز 25شهریور با بازی این تیم برابر التعاون آغاز شد. بنابراین آنها روز ششم مهر در حالی السد قطر را بردند که طی فقط 13روز ناچار به انجام 5 مسابقه سنگین شدند. چنین رکوردی شاید در تاریخ فوتبال ایران بی‌نظیر باشد. پرسپولیس هر دو روز و نیم یک بازی انجام داده و این مسئله ارزش کار سرخپوشان را بیشتر مشخص می‌کند. ژاوی هرناندس در بازی آخر مرحله گروهی برابر سپاهان به تعدادی از بازیکنان اصلی السد استراحت داد، اما پرسپولیس برای مسجل کردن صعود ناچار بود با همه قوا به مصاف شارجه برود. آیا در توصیف این همه جنگندگی، می‌توان از واژه‌ای غیراز غیرت و تعصب استفاده کرد؟ ولو اگر این واژگان در فوتبال مدرن امروز، منسوخ به‌نظر برسند.
   یحیی گل‌محمدی آنقدر از جدایی علی علیپور و مهدی ترابی و نیز عدم‌جذب برخی نفرات مدنظرش شاکی بود که با ضعیف توصیف کردن فعالیت‌های نقل‌وانتقالاتی باشگاه تهدید کرد بعد از پایان لیگ قهرمانان از سمتش استعفا می‌دهد. با این حال همین نفرات جذب‌شده توسط باشگاه بهترین عملکرد ممکن را داشته‌اند. حامد لک عالی بوده و نقش بسیار پررنگی در موفقیت‌های پرسپولیس داشته است، سرلک در میانه زمین به مرد مطمئن تیم تبدیل شده، پهلوان و سعید آقایی هم حسابی پیشرفت کرده‌اند. نقش اینها در موفقیت تیم قابل انکار نیست.
   بین خریدهای پرسپولیس اما حکایت عیسی آل‌کثیر فرق می‌کند. او 2 گل خوب برای پرسپولیس زده؛ 2 چرخش سر عالی که نشان از پختگی یک مهاجم دارد. به علاوه آل‌کثیر بسیار دونده، پرتحرک و پرجنب‌وجوش است. عیسی در این مسابقات 3 بار هم تیر دروازه رقبا را لرزانده که نشان‌دهنده اوج بدشانسی اوست. نکته جالب در مورد آل‌کثیر این است که به شکل ناگهانی، خیلی دقیق و سریع خودش را به توپ می‌رساند و از هیچ، موقعیت گل می‌سازد. او با گلی که زد، پاداش 150هزار دلاری حضور در یک‌چهارم نهایی و نیز جایزه 50هزار دلاری مربوط به هر پیروزی را به‌حساب سرخپوشان ریخت؛ بنابراین احتمالا پول حضورش در پرسپولیس را درآورده است؛ مزیت دیگر گل آل‌کثیر هم این بود که اجازه نداد کار به وقت‌های اضافی بکشد و تیم در این تورنمنت فشرده، نیم ساعت بیشتر بازی کند.
   و همچنان ساختار دفاعی کم‌نقص پرسپولیس به این تیم در کسب موفقیت کمک می‌کند. این همان امتیاز بزرگی است که پرسپولیس نسبت به استقلال دارد؛ مدافعان و دروازه‌بان مطمئن که به راحتی به حریف موقعیت گل نمی‌دهند. سخت است که فرصت‌های گلزنی تیم پرستاره السد را برابر پرسپولیس به یاد بیاوریم. واقعیت این است که حضور عناصری مثل جلال حسینی، شجاع خلیل‌زاده، محمدحسین کنعانی‌زادگان و در مقابل آنها کامیابی‌نیا، نوراللهی و سرلک موجب استحکام ساختار دفاعی پرسپولیس شده است. فراموش نکنیم پرسپولیس بعد از وقفه کرونایی در لیگ قهرمانان  فقط یک گل خورده و کماکان اغلب با همان فرمول پیروزی‌های یک بر صفر جلو می‌رود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :