• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 8 مهر 1399
کد مطلب : 111625
+
-

ظریف خاطرات جنگ را برای آلمان، فرانسه و انگلیس و مدعیان حقوق بشر یادآوری کرد

ترسوها نتوانستند مردم را به زانو دربیاورند

آخرین روز هفته دفاع‌مقدس فرصتی بود تا محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ساعتی را با خانواده‌های شهدای وزارت خارجه بگذراند. او در این جلسه با ادبیاتی تند مقامات آمریکایی را مورد خطاب قرار داد و آنان را تروریست، دروغگو و ترسو خطاب کرد و تشری هم به اروپایی‌ها زد.
او در این اظهارات که به وضوح واکنشی به بیانیه‌های اخیر 3کشور اروپایی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران بود در سخنانی که به‌نظر بیشتر فرانسوی‌ها را هدف قرار داده بود، گفت: اگر می‌خواهند فراموش کنند، هیچ‌گاه اجازه نمی‌دهیم. برخی از کشورهای این منطقه ۷۵میلیارد دلار به صدام کمک کردند. مدعی چه هستند؟ ما مدعی هستیم. ۷۵میلیارد دلار پول دادید که مردم ما را شهید کرده و بکشند و جمهوری اسلامی را به زانو درآورند، ولی این خانواده‌ها اجازه ندادند. هواپیمای آواکس به عراق دادید. آخرین اطلاعات جبهه‌ها را به عراق دادید؛ حتی وقتی می‌دانستید عراق از سلاح شیمیایی استفاده می‌کند. هواپیمای میراژ به عراق دادید. موشک اگزوسه به عراق دادید. امروز می‌خواهید از مردم لبنان حمایت کنید؟ تاریخ این منطقه را فراموش نکرده و مردم این جنایت‌ها را فراموش نمی‌کنند.
ظریف پس از فرانسه، انگلیس و آلمان را به‌دلیل عملکردشان در جنگ 8ساله مورد شماتت قرار داد و تأکید کرد: تانک چیفتن شما هر روز از لای زر ورق بیرون می‌آمد و شهدای ما با تانک‌هایی که داده بودید، علیه صدام می‌جنگیدند. امروز ادعای حقوق‌بشر می‌کنید؟ شما جنایتکاران علیه بشریت هستید. سلاح شیمیایی از آلمان و هلند در اختیار عراق قرار می‌گرفت و علیه مردم ایران و مردم سردشت استفاده می‌شد؛ امروز برای ما ادعای مدنیت می‌کنید؟  وزیر خارجه در این نشست که معاونان او همچون سیدعباس عراقچی، محسن بهاروند، حسین جابری انصاری و سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه هم در آن حضور داشتند، عاملان ترور سردار سلیمانی را تروریست‌های رژیم آمریکا نامید و تصریح کرد: شما مدعی هستید که داعش را از بین بردید، اما شما دشمن شماره یک داعش را از بین بردید؛ آن هم با زبونیت و سبوعیت. آنچنان زدند که تنها یک دست برای ما باقی ماند. شما ترسو و وحشی هستید، ولی مردم را به زانو درنیاوردید. وی با تأکید بر اینکه مردم ولی‌نعمت ما، شهدا تاج سر ما و خانواده آنها عزت ما هستند، گفت: شرمنده مردم هستیم. در برابر این همه اقتداربخشی، آنچه لازم بود در حق مردم نکردیم. بپذیریم آنچه لازم بود، نکردیم و فرمان امام را نپذیرفتیم که مردم ولی‌نعمت ما هستند.
 رئیس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: بپذیریم بدهکاریم و حق مردم نیست که به‌خاطر دعواهای سیاسی و جناحی، منافع مردم را نپذیریم. بپذیریم در برابر خانواده شهدا شرمنده‌ایم. باید بسیار تلاش کنیم تا ذره‌ای از آنچه شهدا و خانواده آنها برای این آب و خاک هزینه کردند را پرداخت کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید