• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 7 مهر 1399
کد مطلب : 111525
+
-

ظریف: ترامپ اتاق مذاکره را منفجر کرد

وزیر خارجه ایران معتقد است رئیس‌جمهور آمریکا نه‌تنها میز مذاکره را ترک کرده، بلکه اتاق مذاکره را هم منهدم کرده است. او این را هم گفت که آمریکا اکنون باید یک جایگاه برای خودش پیدا کند و این کار خودبه‌خود انجام نمی‌شود.
محمدجواد ظریف در مصاحبه با راشاتودی با بیان اینکه من پیش‌شرطی نمی‌گذارم، خاطرنشان کرد: منظورم این است که شما نمی‌خواهید در وضعیتی به سر ببرید که کسی به خواست خود از توافقی خارج شود و به خواست خود به آن بازگردد. این کارآمد نخواهد بود.
او درباره موضع کشورهای اروپایی در این‌باره یادآور شد: اگر به یک زورگو اجازه دهیم که کارش را بکند، دیگر هیچ محدودیت و پایانی وجود ندارد و فکر می‌کنم اروپایی‌ها باید به این پی ببرند.
وزیر خارجه در ادامه این گفت‌وگو درباره تأثیر انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا بر رویکرد این کشور درباره ایران و اینکه انتخاب هر یک از کاندیداها چه تاثیری بر روابط با ایران خواهد گذاشت، گفت: مشخصا میان رئیس‌جمهورهای متعدد و دیدگاه‌های متعدد تفاوت‌هایی وجود خواهد داشت. تردید دارم که کسی چنین دیدگاه افراطی‌ای مانند رئیس‌جمهور ترامپ داشته باشد، اما سرانجام ما باید به سیاست کاخ سفید و نه کسی که در آن است، توجه داشته باشیم. فکر می‌کنم سؤالی که باید پیش از این سؤال که سیاست آنها درباره ایران چه خواهد بود، پرسیده شود، این است که آیا مرحله ‌گذار صلح‌آمیزی با وجود پیروزی بایدن در انتخابات در آمریکا وجود خواهد داشت یا نه؟ طبق چیزی که رئیس‌جمهور ترامپ گفته است، شاهد سناریوهایی پیچیده پیش‌رویمان خواهیم بود.
به گزارش ایسنا، ظریف همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار روس مبنی بر تمایل بایدن برای بازگشت به برجام و اینکه آیا ایران خواهان دوام این توافق است، توضیح داد: ایران می‌خواهد که این توافق پابرجا بماند و تنها خواستار منافع تعهد شده در قبال ایران در این توافق است که پیش از این بر سر آن مذاکره شده است و دیگر قابل مذاکره نیست.
او همچنین با اشاره به تعلل کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان در زمینه برآورده کردن منافع ایران، از این توافق و کاهش تأثیر تحریم‌های آمریکا پس از خروجش از این توافق در سال ۲۰۱۸ شرح داد که ایران در پی این وضع طبق مکانیسم‌های محفوظ در برجام برخی تعهدات داوطلبانه‌اش در برجام را کاهش داد، اما طبق گفته او، اقدامات اخیر شورای امنیت ثابت کرده است که برجام هنوز زنده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید