• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 7 مهر 1399
کد مطلب : 111521
+
-

سردار رحیم صفوی و سردار نجات به مستند بی‌بی‌سی فارسی واکنش نشان دادند

خط تحریف

واکنش‌ها و انتقادات به مستند بی‌بی‌سی فارسی با عنوان «کودتای خزنده» ادامه دارد؛ این بار سردار سیدیحیی رحیم‌صفوی، فرمانده اسبق کل سپاه و رئیس فعلی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع‌مقدس و نیز سردار حسین نجات، جانشین قرارگاه ثارالله تهران، دو چهره‌ای که نام آنها در مستند بی‌بی‌سی به میان آمده بود، به این مستند واکنش نشان دادند. سردار رحیم صفوی، روز گذشته طی سخنانی در آیین رونمایی از کتاب فرماندهان نبرد، یکی از اهداف چاپ چنین کتاب‌هایی را بیان جنگ از موضوع راهبردی، تاکتیکی، عملیاتی و جلوگیری از انحراف جنگ دانست و یادآور شد: «اخیرا در بعضی از تحلیل‌ها، نوشته‌ها ، کتاب‌ها و خبرها در رسانه‌های خارجی می‌خواهند واقعیت‌های جنگ را به انحراف برده و مردم کشور را دچار ناامیدی کنند و گاهی این اشتباه را بعضی از رسانه‌های داخلی هم مرتکب می‌شوند.» 
موضوع مستند مورد اشاره بی‌بی‌سی پیرامون یک فایل صوتی 3ساعته مربوط به جلسه جمعی از فرماندهان سپاه با حضور محسن رضایی، فرمانده  وقت کل سپاه است که در آذرماه سال 1363برگزار شده است. در این جلسه پرسش و پاسخ‌هایی میان فرماندهان رد و بدل می‌شود که حاکی از اختلاف‌نظرها میان آنها درباره نحوه مدیریت و چگونگی ادامه جنگ است.

سردار نجات: فریب خوردگان شهید شدند!
یکی دیگر از افرادی که نام او در مستند بی‌بی‌سی مطرح شده بود، سردار حسین نجات است. سردار نجات ازجمله افرادی است که فرماندهان منتقد، علیه او و محسن رضایی شعار می‌دهند. او در گفت‌وگو با ایرنا در واکنش به پخش این مستند، از «دو جریان نفاق» سخن می‌گوید؛ یکی جریان منافقین که به صدام پناهنده شدند و یک «جریان نفاق پنهان» که به گفته سردار نجات، تبلور آن در داماد آقای منتظری و برادر دامادش، سیدمهدی هاشمی بود که بعدا اعدام شد. به زعم سردار نجات، اینها می‌خواستند از «ساده‌لوحی» آقای منتظری استفاده کنند. سردار نجات در بخشی از اظهارات خود درباره این جریان می‌گوید: «آنها اینطور وانمود کردند که فرمانده وقت کل سپاه در جبهه‌ها خیانت می‌کند، درصورتی که در آن موقع همه تلاش محسن رضایی معطوف به این بود که همه نیروها و سلیقه‌ها را جمع کند تا در جبهه پیشروی انجام دهد.» این فرمانده دوران دفاع‌مقدس با بیان اینکه آن جریان قبل از عملیات بدر در جلسات مختلف علیه فرمانده وقت کل سپاه موضع‌گیری کردند، خاطرنشان کرد: «حتی در جلسه‌ای هم آقای منتظری خدمت امام رسیده و گفته بود که فرمانده سپاه کودتا می‌کند اما امام چون می‌دانست این قضیه از کجا آب می‌خورد، به آقای منتظری گفته بود اینها که بچه‌های خودمان هستند، بگذارید کودتا کنند. بچه‌های خودمان که علیه ما کودتا نمی‌کنند.» سردار نجات با اشاره به مخالفت امام با خواسته جمعی از فرماندهان سپاه برای تغییر فرمانده کل سپاه گفت: «اول امام افرادی که این بلوا را راه انداختند، نصیحت کرده و گفتند فریب نخورید چون ما با غوغاسالاری فرمانده عوض نمی‌کنیم. الان وقت جنگ است همه باید به جنگ توجه کنید.» وی در ادامه گفت: «آن برادران هم چون فهمیدند که اشتباه کردند و مسیر بدی را طی کردند، اتفاقاً در یگان‌های دیگر به‌صورت ناشناس رفتند، جنگیدند و یکی دو نفر از آنها که من یادم هست، شهید شدند.» اشاره سردار نجات به کاظم نجفی رستگار و حسن بهمنی است که بعد از پیام امام خمینی، ضمن استعفا از فرماندهی به‌عنوان نیروی بسیجی عازم جبهه شده و حین عملیات بدر در اسفندماه 63شهید شدند.اظهارات سردار نجات درباره «فریب خوردن» شهیدان رستگار و بهمنی، انتقاداتی را توسط برخی فعالان سیاسی در پی داشت. ازجمله آنها، پرویز امینی از تحلیلگران سیاسی اصولگراست که طی یادداشتی در صفحه توییتر خود خطاب به سردار نجات نوشت: «... شهیدان بهمنی و رستگار نماد حریت، صداقت و شجاعت و اخلاص بچه‌های جبهه و جنگ بودند و نه فریب خورده! اگر اینان که فرماندهان لشگر 10 سیدالشهدا بودند فریب خورده باشند، حساب ۷۰ درصد شهدای ۱۶ تا ۲۵ سال جنگ چه می‌شود؟»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید