فرود پیش از اوج
شکلگیری کمیسیون موسیقی رادیو
حسین عصاران
از بررسی مطبوعات، مقالات و نشریات تخصصی موسیقی در سالهای دهه30 چنین برآورد میشود که برخلاف تصور عمومی، کیفیت کلی موسیقی ساخته و پرداخته شده در رادیو، دچار ناهنجاریهای متعددی بوده است. دلیل این مسئله را هم میتوان در سازمان اداری رادیو پیگیری کرد که پس از مدتی از شروع به کار، مدیریت اجرا و پخش برنامههای موسیقایی از «اداره موسیقی» به اداره«تبلیغات رادیو»منتقل شد (ادارهای سیاسی و اداری که مدیریت آن با تعویض دولتها تغییر میکرد). از سالهای آخر دهه 20، مدیریت برنامههای موسیقی رادیو بارها میان کمیسیونهای موسیقی و اداره تبلیغات دست بهدست شد که در این کشاکش هر بار اداره تبلیغات (بهدلیل نفوذ اداری و جایگاهی که بابت پرداخت حقوق پرسنل رادیو داشت) دست بالا را از آن خود میکرد.
با بالا گرفتن اعتراضات و افول کیفیت هنری برنامهها، سرانجام با تصویب هیأت دولت، شورایی با اختیارات تام دوساله، به ریاست روحالله خالقی در فروردین1334 روی کار آمد که برحسب تاریخشمار مطبوعات آن دوره با کارشکنی آهنگسازان و نوازندگان قدیمیتر رادیو- که موافق اصلاحات مورد نظر این کمیسیون نبودند - مواجه شد و کارش با استعفای اعتراضآمیز خالقی در شهریور همان سال به پایان رسید.
پیشنهاد کتاب: مقاله «از درآمد تا فرودی بیتکرار»
(نوشته سیدعلیرضا میرعلینقی)، در کتاب «رادیو ملی ایران»؛ نگاهی بر اسناد، اشیا و تصاویر رادیو ایران (1319-1359)- پژوهش و گردآوری: محسن شهرنازدار- ناشر: انتشارات «پردیس دانش»- 1397