• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 5 مهر 1399
کد مطلب : 111276
+
-

مزار‌شریف به‌دنبال تجارب تهران در مدیریت پسماند

نخستین نمایشگاه اختصاصی-تخصصی خدمات شهری، حمل‌ونقل و ماشین‌آلات وابسته ایران در پایتخت افغانستان برگزار شد

دیپلماسی شهری
مزار‌شریف به‌دنبال تجارب تهران در مدیریت پسماند


مرز مشترک و اشتراکات فراوان در فرهنگ و تمدن روابط تهران و کابل را در طول تاریخ و به‌خصوص در بحث مدیریت شهری گرم نگه داشته است.به گزارش همشهری  زبان مشترک 2کشور نیز سبب شده بی‌واسطه به تعاملات شهری بپردازند و تجارب خود را در حوزه مدیریت شهری در اختیار یکدیگر بگذارند. احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران زمانی درباره روابط ایران و افغانستان گفته بود: «تهران و کابل در حوزه داستان‌های کهن، زبان فارسی، آیین‌های مشترک و رفت‌وآمدهای تاریخی دارای ویژگی‌های مشترک هستند.» حالا نخستین نمایشگاه اختصاصی‌-تخصصی خدمات شهری، حمل‌ونقل و ماشین‌آلات وابسته ایران در افغانستان در حال برگزاری است. شهرداری کابل چندی قبل از شهرداری تهران دعوت به عمل آورد تا در این نمایشگاه حضور پیدا کند و اکنون تیمی از سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران غرفه‌ای را در این نمایشگاه برپا کرده‌اند. معاون شهرداری شهر مزارشریف در حاشیه نخستین نمایشگاه اختصاصی-تخصصی خدمات شهری، حمل‌ونقل و ماشین‌آلات وابسته ایران در افغانستان بر تمایل مدیریت شهری مزارشریف به استفاده از تجارب و تجهیزات تهران در زمینه مدیریت پسماند تأکید کرد. داوود نعیمی، معاون شهرداری شهر مزارشریف که پس از کابل، هرات و قندهار چهارمین شهر بزرگ کشور افغانستان به شمار می‌رود، ضمن حضور در غرفه شهرداری تهران که به دعوت شهرداری کابل در نخستین نمایشگاه اختصاصی-تخصصی نمایشگاه خدمات شهری، حمل‌ونقل و ماشین‌آلات وابسته ایران در افغانستان شرکت کرده است، گفت: «مایه خوشحالی است که این نمایشگاه در راستای تقویت روابط 2کشور دوست و برادر، افغانستان و ایران برگزار شده، چرا‌که علاوه بر تقویت روابط، به پیشرفت هرچه‌بیشتر نیز می‌انجامد و نتایج بسیار مثبتی خواهد داشت.» او با تأکید بر اینکه 2کشور می‌توانند از تجارب یکدیگر در حوزه‌های مختلف استفاده کنند، ادامه داد: «مخصوصا افغانستان بدون تردید می‌تواند از تجارب ویژه تهران در زمینه‌های مختلف خدمات شهری بهره‌مند شود.» نعیمی تأکید کرد: «شخصا از تمام غرفه‌ها بازدید کرده‌ام و این رخداد به گسترش ارتباطات حرفه‌ای کمک شایانی خواهد کرد. یکی از ویژگی‌های شاخص این نمایشگاه نیز زنده‌بودن آن است، به‌طوری‌که با وجود تخصصی‌بودن اما از بازدیدکنندگان بسیاری میزبانی می‌کند.» 

نیازمندی‌های شهرداری‌ها
شهردار هرات نیز در بازدید از غرفه شهرداری تهران در نخستین نمایشگاه تخصصی خدمات شهری، حمل‌ونقل و ماشین‌آلات وابسته ایران در افغانستان، بر ضرورت انتقال تجربیات مدیریت شهری تهران به شهرداری‌های افغانستان تأکید کرد. غلام حضرت مشفق با تشکر از دست‌اندرکاران ایرانی و افغانستانی این نمایشگاه، گفت: «ویژگی اصلی این رخداد آن است که تمام نیازمندی‌های شهرداری‌ها را می‌شود در این نمایشگاه یافت. بسیار مهم است که بتوانیم در بخش بازیافت و تفکیک زباله، فضای سبز، محیط‌زیست و تجهیزات ترافیکی، از تجربیات تهران بهره‌مند شویم.»
 شهردار هرات ضمن تأکید بر اینکه چنین نمایشگاه‌هایی برای تقویت همکاری بین 2کشور بسیار مفید خواهد بود، گفت: «قرار شده است طی ۲‌ماه آینده نمایشگاهی در شهر اصفهان نیز داشته باشیم. امیدواریم بتوانیم تفاهمنامه‌های مشترکی بین 2کشور و شهرهای 2کشور امضا کنیم و به تبادل هرچه‌بیشتر تجربیات و دانش بپردازیم. ایران کشوری است که از هر لحاظ با افغانستان مشابهت‌های فراوان دارد، خصوصا در هرات ما هم‌مرز با مشهد هستیم و بسیاری از نیازهای ما می‌تواند توسط ایران از طریق شهر مشهد تامین شود.» 




   تبادل نظر تهران و مزارشریف 

مزارشریف نزدیک به 700هزار نفر جمعیت دارد و موضوع مدیریت پسماند در این شهر به گفته معاون شهرداری مزارشریف اهمیت بسیاری دارد. داوود نعیمی در این‌باره گفت: «درمورد این حوزه مهم با مشاور سازمان مدیریت پسماند پایتخت ایران تبادل‌نظرهای بسیاری داشتم و از سوی دیگر اطلاع دارم که تهران در زمینه فرآوری و پروسس زباله و پسماند از تجربه، تکنیک و تجهیزات فوق‌العا‌ده و پیشرفته‌ای برخوردار است. متأسفانه مزارشریف فقط در زمینه جمع‌آوری و انتقال زباله به محل دپو فعالیت دارد و ما تمایل بسیار داریم تا برای دریافت تجربه، دانش فنی و تجهیزات پروسس و مدیریت پیشرفته پسماند از شهر تهران کمک بگیریم.» 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید