• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 5 مهر 1399
کد مطلب : 111246
+
-

مذاکره دیپلمات‌ها درباره واکسن

ظریف در سفر سی و یکم خود به مسکو با همتای روس درباره برجام، واکسن کرونا و همکاری های نظامی گفت وگو کرد

دیپلماسی
مذاکره دیپلمات‌ها درباره واکسن

محمد‌جواد ظریف برای سی‌و‌یکمین بار در دوره تصدی خود بر وزارت خارجه به روسیه سفر کرد. این سومین سفر ظریف به روسیه از بعد از شیوع کرونا در جهان و چهارمین سفر او به این کشور در 6ماه اخیر بود. ظریف در این سفر یک‌روزه با همتای روس درباره برجام و تحولات جهان و همکاری‌های دوجانبه رایزنی کرد.  در دیدارهای ظریف و لاوروف، همکاری‌های 2 کشور در عرصه‌های حمل‌ونقل، روادید، رفت‌وآمد دانشجویان و بازرگانان بررسی شد و موضوعات مربوط به انرژی، اقتصادی، بانکی و نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی ایران و روسیه نیز در این گفت‌وگوها مورد بحث قرار گرفت.
کرونا از دیگر محورهای مذاکرات ظریف با همتای روس بود و کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو در این رابطه از همکاری ایران و روسیه برای ساخت واکسن کرونا خبر داده است. روس‌ها نخستین کشوری بوده‌اند که واکسن کرونا را ثبت کرده و به مرحله تزریق عمومی رسانده‌اند.
همچنین گفت‌وگو درباره برجام، افغانستان و سوریه ازجمله موضوعاتی بود که وزرای خارجه‌ 2کشور درباره آن تبادل‌نظر کردند. وزیرخارجه ایران امیدوار است در‌ ماه اکتبر (آبان) که روسیه ریاست شورای امنیت را برعهده می‌گیرد، نقش مثبتی در مقابله با حرکت‌های آمریکا ایفا کند.   وزیرخارجه ایران در این رابطه گفت: دولت روسیه، نمایندگی دائم این کشور در سازمان ملل و وزارت امورخارجه در کنار چین در شورای امنیت در چند‌ماه گذشته موضع مناسبی را درباره برجام داشته است. وزیر خارجه ایران در مورد تمدید قرارداد همکاری‌های ایران و روسیه افزود: ما با روسیه قرارداد همکاری داریم که مربوط به سال‌۲۰۰۱ است و این توافق به‌طور خودکار تمدید می‌شود.  تا پایان دوره اعتبار این قرارداد تلاش می‌کنیم که قرارداد با شرایط موجود مطابقت داشته باشد و ما همه طرح‌ها را برای همکاری معرفی می‌کنیم. ظریف در نشست‌ مطبوعاتی اعلام کرد که تهران و مسکو گفت‌وگوهای بسیار خوبی در حوزه همکاری‌های نظامی داشته‌اند و این گفت‌وگوها ادامه دارد. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم در نشست مطبوعاتی مشترک با ظریف با تأکید بر پایبندی روسیه به توافق هسته‌ای گفت: ایران و روسیه قصد دارند به‌رغم تحریم‌های آمریکا همکاری‌های تجاری را توسعه بخشند و روسیه از درخواست‌های آمریکا برای قطع همکاری با ایران پیروی نخواهد کرد.

مکث
دوستی راهبردی با روسیه

محمد‌جواد ظریف‌ در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه روسیه از دوستان راهبردی ایران است، گفت: انجام این نوع از گفت‌وگو‌ها امری مهم و مورد نیاز 2کشور است. همزمان با سفر ظریف به مسکو دور جدید رایزنی‌های ‌سید‌عباس عراقچی‌ و ‌سرگئی ریابکوف، معاونین وزرای خارجه ایران و روسیه‌ برگزار شد. به‌گزارش ایسنا، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و تلاش‌های مستمر همه اعضای آن برای حفظ و اجرای کامل این توافقنامه، محور اصلی این دور از مذاکرات بود. در این دیدار طرفین بار دیگر بر غیرقانونی‌بودن تلاش‌های ایالات متحده برای بازگرداندن تحریم‌های لغو‌شده شورای امنیت سازمان ملل تأکید کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید