• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
پنج شنبه 3 مهر 1399
کد مطلب : 111155
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/wp25R
+
-

آمنه جان داد و جان بخشید

زن جوان که از قبل کارت اهدای عضو گرفته بود، پس از حادثه‌ای تلخ نجات‌بخش 4بیمار شد

آمنه جان داد و جان بخشید

وقتی زن جوان در جریان سانحه رانندگی دچار مرگ مغزی شد، خانواده‌اش یاد این افتادند که او مدت ها قبل کارت اهدای عضو گرفته بود و تصمیم گرفتند اعضای بدن جگرگوشه‌شان را به بیماران نیازمند اهدا کنند. به گزارش همشهری، روز 19شهریور‌ماه امسال زن جوان به نام آمنه نظری که ساکن ملایر بود، برای دیدن اعضای خانواده‌اش به خانه پدری رفت. او هفته‌ای چند روز به دیدار پدر و مادرش می‌رفت و به آنها کمک می‌کرد. آن روز هم او چند ساعت در خانه پدری بود و وقتی کارش تمام شد از پدر و مادر خداحافظی کرد و سوار یک خودروی کرایه به سوی خانه خودش به راه افتاد. او بارها این راه را رفته بود و هیچ وقت مشکلی برایش پیش نیامده بود اما آن روز با همیشه تفاوت داشت. همین که خودرو به مسیرش ادامه می‌داد ناگهان به دلایل نامعلومی یک نیسان آبی رنگ که در مسیر روبه‌رو حرکت می‌کرد از مسیر اصلی منحرف شد و به‌صورت رخ به رخ با خودرویی که زن جوان مسافرش بود برخورد کرد.
به‌دنبال این حادثه گروه‌های امداد و نجات خود را به محل حادثه رساندند و تلاش برای نجات سرنشینان خودرو آغاز شد. در این بین آمنه از همه بیشتر آسیب دیده بود و آنطور که شواهد نشان می‌داد ضربه شدیدی به سرش وارد شده بود. در این شرایط او به بیمارستانی در ملایر منتقل و تلاش پزشکان برای مداوایش آغاز شد.
در معاینه اولیه معلوم شد آسیب وارد شده به سر زن جوان جدی است. او دچار شکستگی جمجمه و خونریزی شدیدی شده بود و ساعتی بعد با وجود ضربان قلب، به کما رفت. پزشکان امیدوار بودند با انجام اقدامات درمانی زن جوان که فقط 29سال داشت به زندگی برگردد، اما چند روز بعد در شرایطی که ضریب هوشیاری او کاهش پیدا کرده بود به خانواده‌اش اعلام کردند دچار مرگ مغزی شده است و بازگشت او به زندگی غیرممکن است. در این شرایط مسئولان بیمارستان برای مجاب کردن خانواده آمنه برای اهدای اعضای بدن او به بیماران نیازمند با آنها وارد مذاکره شدند.

عمل به وصیت آمنه
خانواده آمنه شب و روزهای سختی را می‌گذراندند و تا آن روز امیدوار بودند که زن جوان به زندگی بر می‌گردد. اما وقتی خبر مرگ مغزی او را شنیدند راهی جز پذیرفتن واقعیت نداشتند. حسین جان محمدی یکی از نزدیکان خانواده نظری در این‌باره می‌گوید: دیگر امیدی به بازگشت او به زندگی نبود. پزشکان اعلام کرده بودند قبل از اینکه دیر شود خانواده‌اش رضایت بدهند تا اعضای بدن دخترشان به چند بیمار نیازمند اهدا شود. او ادامه می‌دهد: دیگر امیدی به برگشت او وجود نداشت و از طرفی متوجه شدیم که آمنه از مدت ها قبل فرم اهدای اعضای بدنش را پر کرده و کارت اهدای عضو گرفته است. فهمیدن این موضوع همه‌مان را منقلب کرد. اینکه او با این کارش وصیت کرده بود که اعضای بدنش پس از مرگ به بیماران نیازمند اهدا شود. در این شرایط پدر، مادر و همسرش رضایتنامه را امضا کردند تا کارهای مقدماتی جداسازی اعضای بدنش انجام و او به بیمارستان سینا تهران منتقل شود. او درباره حادثه‌ای که باعث شد آمنه دچار مرگ مغزی شود می‌گوید: ما اطلاعات زیادی از جزئیات تصادف نداریم. فقط می‌دانیم که آن روز آمنه به همراه دوستش درحال بازگشت از خانه پدرش به خانه خود بود که این اتفاق افتاد. آنطور که شاهدان گفتند دو خودرو از روبه‌رو با هم به‌شدت برخورد کرده بودند و حادثه تلخی بود.

   نجات 4بیمار
پس از موافقت خانواده زن جوان با اهدای اعضای بدن او، پیکرش به بیمارستان سینا منتقل و عمل جداسازی انجام شد. ساناز دهقانی، رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی بیمارستان سینا دراین باره می‌گوید: خوشبختانه خانواده بیمار مرگ مغزی در زمان مناسبی رضایت خودشان را اعلام کردند و پیکر زن جوان در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تهران منتقل شد و با تلاش پزشکان متخصص، قلب، کبد و کلیه‌های بیمار مرگ مغزی جداسازی و به 4 بیمار نیازمند که از مدت ها قبل در انتظار عضو پیوندی بودند پیوند زده شد و آنها با این کار زندگی دوباره‌ای یافتند.

این خبر را به اشتراک بگذارید