• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 3 مهر 1399
کد مطلب : 111141
+
-

در جنگ اقتصادی هستیم

جمهوری اسلامی ایران از سال59 با تحریم اقتصادی مواجه بود اما جنگ اقتصادی از سال97 علیه ایران شروع شد و آمریکا در این جنگ با تمام امکاناتش به میدان آمده است


حسن روحانی، رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت ترامپ از سال 97با توهمات مشابه توهمات صدام و محاسبات غلط، جنگ اقتصادی تمام‌عیاری را آغاز کرده است، گفت: همانطور که صدام متوهم، برگزاری جلسه ادامه مصاحبه آغاز جنگش با ایران را به هفته آینده در اهواز موکول کرده بود، اعضای دولت آمریکا هم دقیقا با تکرار کار صدام، پس از پاره کردن برجام و تحمیل جنگ اقتصادی می‌گفتند چند‌ماه دیگر وارد تهران می‌شویم و اینها 40سالگی انقلاب را نخواهند دید و چنین تخیلاتی داشتند.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: صدام با این توهمات و محاسبات غلط آمد، رسوا شد و خودش را نابود کرد و تک‌تک حامیان منطقه‌ای او نیز آمدند و ابراز پشیمانی کردند؛ امروز دقیقا این توهمات از سوی حاکمان کاخ سفید در حال تکرار است. روحانی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از سال 59با تحریم اقتصادی مواجه بود، اما جنگ اقتصادی از سال 97علیه ایران شروع شد و آمریکا در این جنگ با تمام امکاناتش به میدان آمده است.
روحانی گفت: آمریکایی‌ها همانند صدام بر این تصور بودند که چند‌ماه پس از آغاز جنگ اقتصادی وارد تهران خواهند شد و در این توهم بودند که در فرودگاه مهر‌آباد و فرودگاه امام برای آنها فرش قرمز پهن خواهد شد. در این راستا ترامپ به سران اروپا گفته بود که فقط 3ماه صبر و تحمل کنند؛ چراکه پس از 3‌ماه با تحمیل فشار اقتصادی دیگر نظام جمهوری اسلامی وجود نخواهد داشت.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: هدف نخست آمریکایی‌ها همانند صدام سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران و حداقل پاره کردن و از بین بردن توافق 2231بود، اما به هیچ‌کدام از اهداف خود نرسیدند.
روحانی افزود: توافقی که 2سال و نیم پیش اعلام کردند از بین رفته است، امروز در برابر آنها ایستاده و در شورای امنیت سازمان ملل آنها را مفتضح کرده‌است. در تاریخ سازمان ملل بی‌سابقه بود آمریکایی که با نگاه غضب‌آلود او ده‌ها کشور عقب‌نشینی می‌کردند در نقض بخشی از قطعنامه 2231ناکام بماند و هیچ‌کس حتی کشورهای اروپایی با طرح آمریکا موافقت نکنند.
 روحانی باور و ایستادگی مردم را علت پیروزی دیروز و امروز ملت ایران دانست و گفت:  40سال پیش مردم ایران باور کردند که به آنها ظلم و به کشورشان تجاوز شده و ارتش خائنی به دستور اربابانش بدون هیچ دلیلی به ایران حمله کرده است؛ لذا اولا خودِ جنگ برای مردم ملموس شد و در مرحله بعدی احساس کردند که بار جنگ بر دوش همه قرار دارد.
رئیس‌جمهور افزود: همه مردم به خوبی تشخیص دادند که این جنگ علیه منافع و شرف ملی است؛ لذا مسئولیت جنگ را بر عهده خود احساس کرده و همه به میدان آمدند.
وی به ذکر خاطره‌ای از جنگ پرداخت و گفت: یک‌بار گفتم در عملیاتی در جنوب که خیلی خوشحال شدم و برای من خیلی جالب بود، آن وقت مقام معظم رهبری رئیس‌جمهور بود، من 2تا از پسرهای آقا را در جبهه دیدم. آن زمان آقای هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجلس و فرمانده جنگ بود و من 2تا از بچه‌هایش را در جنگ دیدم. در همان عملیات بچه‌های عده‌ای از مقامات قضایی را در جنگ دیدم. گفتم این جنگ، امکان ندارد شکست بخورد. جنگی که فرزندان روسای قوا و همه مردم در هر سمتی هستند، از روستایی و شهری، سنی و شیعه، مسلمان و ارمنی و... همه هستند و همه آمده‌اند، این جنگ شکست نمی‌خورد.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس‌جمهور گفت: امروز اول باید باور کنیم که در جنگ هستیم و دوم اینکه باید باور کنیم بار این جنگ تنها بر دوش دولت نیست. عده‌ای کنار ننشینند و بگویند ما اینجا نشستیم و شما آنجا می‌رفتید بهتر بود و اینجوری می‌زدید بهتر بود و اینجا اگر می‌ایستادید، بهتر بود. نه، این جنگ تنها بر دوش دولت نیست بر دوش همه است. 
ما در یک جنگ بزرگ وارد شده‌ایم و پیروز هم می‌شویم. اگر ملت ما باور کند در جنگیم که ملت ما باور کرده، اگر تمام مسئولان در این جنگ، مثل جنگ تحمیلی همه بیایند و همه در کنار هم باشیم، پیروز و موفق می‌شویم.


 مکث
همه یکصدا شده‌ایم




رئیس‌جمهور در بخشی از سخنان خود گفت: امروز قوای سه‌گانه، نیروهای مسلح و همه ارکان کشور یکصدا هستند؛ همان‌جور که در برابر کرونا، با این همه فشاری که کرونا داشت و دارد، توانستیم بایستیم، رهبر معظم انقلاب ایستاد، همه مردم آمدند و همه در کنار هم قرار گرفتیم و همه به‌هم کمک کردیم و ان‌شاء‌الله درنهایت موفق و پیروز می‌شویم. روحانی افزود: ما امروز می‌توانیم و آماده‌ایم برای اینکه در این جنگ هم به موفقیت برسیم. البته همیشه گفتیم ما آغازگر این جنگ نبودیم. ما در جنگ تحمیلی آغازگر نبودیم و در این جنگ هم آغازگر نبودیم. ما در آن جنگ ایستادیم و پیروز شدیم و در این جنگ هم ایستاده‌ایم و ان‌شاء‌الله پیروز می‌شویم. دولت هم امکانات لازم را در بخش اقتصادی برای رفع موانع تولید اختصاص داده و الان معاون اول مسئول شده که موانع تولید و مشکلاتی که هست را رفع کند. برای تسویه‌حساب تسهیلات ارزی که شرکت‌ها گرفتند راه را باز کرده‌ایم و هر شرکتی که تسهیلات ارزی گرفته چه از صندوق توسعه و چه بانک‌ها می‌تواند با ریال تسویه کند؛ یعنی مشکلات مردم برای ما مدنظر بوده و برای آنها راه‌حل درنظر گرفته‌ایم.




صدام متوهم، برگزاری جلسه ادامه مصاحبه آغاز جنگش با ایران را به هفته آینده در اهواز موکول کرده بود




اعضای دولت آمریکا پس از پاره‌کردن برجام می‌گفتند: چند‌ماه دیگر وارد تهران می‌شویم و اینها 40سالگی انقلاب را نخواهند دید

این خبر را به اشتراک بگذارید