• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 3 مهر 1399
کد مطلب : 111132
+
-

پاورلیفتینگ زنان با مقنعه

وزارت ورزش بالاخره برای فعالیت زنان در رشته پاورلیفتینگ مجوز صادر کرد. گفته می‌شود لباس مخصوص این رشته هم تایید شده است


لیلی خرسند ـ خبرنگار



بعد از 3سال و 3ماه وزارت ورزش مجوز راه‌اندازی رشته پاورلیفتینگ زنان را صادر کرد. سایت فدراسیون بدنسازی و پرورش‌اندام دیروز این خبر را منتشر کرد. قرار است یکشنبه هفته آینده هم از لباسی که معاونت ورزش زنان وزارتخانه برای این رشته تأیید کرده، رونمایی شود. از تیرماه سال1396، فدراسیون پرورش‌اندام و بدنسازی درخواست راه‌اندازی رشته پاورلیفتینگ را به وزارت ورزش داده بود. با مخالفت‌هایی که می‌شد به‌نظر نمی‌رسید مجوزی برای این رشته صادر شود اما صبح دیروز محمدتقی امیری خراسانی، سرپرست فدراسیون اعلام کرد وزارت ورزش مجوز داده است.
طی ماه‌های گذشته، زهره مرزوقی، نایب‌رئیس فدراسیون برای چندمین بار در نامه‌ای پیگیر شده بود تا نظر وزارت ورزش را درباره راه‌اندازی این رشته بداند. مهین فرهادی‌زاد، معاون وزیر در امور زنان، جواب منفی به او نداده بود اما صحبت‌هایش با ایسنا، طرفداران این رشته را ناامید کرده بود. فرهادی‌زاد گفته بود: «در مبانی اعتقادی ما از زن به‌عنوان ریحانه یادشده، نمی‌توانیم رشته‌ای را قبول کنیم که کل سیستم بدنی و فیزیولوژی او را تحت‌تأثیر قرار دهد.» بعد از جنجالی که سر این اظهارنظر شد، موضوع مسکوت ماند. اما گفته می‌شود وزارت ورزش در جلسات متعددی که با مسئولان فدراسیون داشت، شرایط این رشته را بررسی کرد. عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی وزیر هم در مجمع عمومی سالانه فدراسیون که 19شهریور برگزار شد، درباره راه‌اندازی این رشته صحبت کرد اما چیزی درباره صدور مجوز نگفت: «بحث فعالیت پاورلیفتینگ بانوان از طریق معاونت ورزش بانوان پیگیری می‌شود. اگر منع و محدودیتی از لحاظ فرهنگی و ورزشی وجود نداشته باشد، رویکرد وزارتخانه درخصوص توسعه ورزش بانوان حمایتی است.»
زنان چند سالی است که در رشته پاورلیفتینگ فعال هستند. حتی بعضی از زنان در تورنمنت‌های بین‌المللی شرکت کرده‌اند و مقام هم گرفته‌اند. در فضای مجازی تعدادی از این قهرمانان را می‌شود دید، زنانی که تا پیش از این کارشان از نظر فدراسیون غیرقانونی بود. مرزوقی به همشهری می‌گوید چه زنانی که از قبل فعال بوده‌اند و چه زنانی که قرار است کارشان را شروع کنند، فعلا باید منتظر بمانند: «فعلا فقط مجوز صادر شده است. باید قوانین جهانی ترجمه و به‌روزرسانی شود.این قوانین باید به اطلاع هیأت‌رئیسه برسد و بعد از تأیید در مجمع تصویب شود. بعد از آن به هیأت‌ها اعلام می‌کنیم که اجازه کار دارند. 
سؤال این است که قوانین پاورلیفتینگ مردان متفاوت از زنان است؟ به گفته مرزوقی قوانین تفاوتی ندارند. در پاورلیفتینگ، زنان ایران هم مثل مردان 3حرکت لیفت، پرس سینه و اسکات را دارند. تجهیزات هردو مثل هم است. تنها تفاوت مردان و زنان در لباسی است که زنان می‌پوشند. پاورلیفتینگ مردان در فدراسیون کمیته دارد، قرار است برای زنان هم کمیته تشکیل شود اما بدون رئیس. مرزوقی می‌گوید: «حساسیت روی این رشته زیاد است. کوچک‌ترین عکس یا مصاحبه‌ای می‌تواند حساسیت‌زا باشد. ترجیح می‌دهیم محتاط باشیم و در چارچوب قوانین حرکت کنیم. این کمیته هم مثل کمیته‌های مچ‌اندازی و فیتنس زنان، مستقیم زیرنظر فدراسیون زیرنظر خود او اداره می‌شود.» مرزوقی آماری از تعداد زنان علاقه‌مند به این رشته ندارد اما افراد نزدیک به فدراسیون می‌گویند بیش از 100زن در این رشته فعال هستند. همزمان با درخواست فدراسیون برای راه‌اندازی پاورلیفتینگ، لباس این رشته هم طراحی شده اما فعلا به‌جز فدراسیون و وزارت ورزش کسی این لباس را ندیده است. به گفته مرزوقی، یکشنبه از لباس رونمایی می‌شود: « تا به حال بیست سی نمونه لباس دوخته‌ایم و بعد از اصلاحاتی که انجام شد، آخرین لباس را که بنفش‌رنگ است، تأیید کرده‌اند. لباس پوشیده آستین‌بلند با شلوار و مقنعه است که می‌تواند سفید یا مشکی باشد. روی این لباس هم رکابی پوشیده می‌شود.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :