• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 2 مهر 1399
کد مطلب : 111098
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/v2RxX
+
-

روند کاهش نرخ تورم پس از یک سال متوقف شد

تکرار تابستان داغ تورمی

 روند شاخص ماهانه نرخ تورم در نیمه نخست امسال نشان از تکرار تابستان داغ تورمی سال97 در تابستان99 دارد. نرخ تورم در پایان شهریور امسال به 26درصد رسید تا پس از یک سال، دوباره وارد فاز صعودی شود. در فاصله فروردین تا مهر سال97 نرخ تورم ماهانه از 1.3درصد به 7.1درصد رسید؛ امسال هم نرخ تورم ماهانه از 2.1درصد در فروردین به 6.4درصد در تیرماه جهش کرد نرخ تورم در شهریور هم به 3.6درصد رسید. تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ تورم در پایان شهریور امسال با 0.2درصد رشد به 26درصد رسیده؛ برای نخستین بار است که نرخ تورم پس از یک سال روندی افزایشی را تجربه می‌کند.

رتبه ششم جهان
براساس اعلام مرکز آمار؛ نرخ تورم ماهانه در شهریور امسال 3.6درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه 34.4درصد برآورد شده است. روندی کاملا برخلاف سیاست هدف‌گذاری تورمی بانک مرکزی که ممکن است این نهاد را برای رساندن نرخ تورم به محدوده 22درصدی با چالش جدی مواجه کند. ایران هم‌اکنون در رتبه ششم جهان از حیث بالاترین نرخ تورم قرار دارد که به‌نظر می‌رسد با ادامه روند صعودی در ماه‌های آینده حتی به رتبه چهارم هم برسد. بانک مرکزی به دستور دولت نرخ تورم را منتشر نمی‌کند اما به‌نظر می‌رسد نرخ تورم محاسبه شده بانک مرکزی بالاتر از نرخ تورم اعلامی مرکز آمار باشد.

تورم شهری و روستایی
به‌گزارش همشهری، نرخ تورم سالانه در مهرماه پارسال به 42.7درصد رسید و پس از آن روندی کاهشی را تجربه کرد و در مردادماه امسال به 25.8درصد رسید اما در شهریور امسال روند کاهشی آن متوقف شد. گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ تورم ماهانه در مناطق شهری ایران به 3.6درصد، نرخ تورم نقطه به نقطه به 34.5درصد و نرخ تورم سالانه به 26.1درصد رسیده که هر 3 شاخص تورمی روندی صعودی را تجربه می‌کند. نرخ تورم ماهانه مناطق روستایی در شهریور امسال 3.5درصد، نقطه به نقطه 34.1درصد و سالانه هم 25.4درصد برآورد شده است. متوسط قیمت گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در پایان شهریورماه امسال نسبت به شهریور پارسال رشدی 31.4درصدی را تجربه کرده و متوسط قیمت دخانیات هم 33.7درصد قد کشیده؛ میانگین قیمت پوشاک و کفش هم در شهریور امسال در مقایسه با شهریور پارسال رشدی 34.4درصدی داشته و شاخص تورم نقطه به نقطه مسکن، آب، برق و سایر حامل ها هم با جهش 26.2درصدی مواجه شده است.  

فشار بیشتر تورم بر ثروتمندان
مرکز آمار ایران با تأیید خبر افزایش نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای کشور در پایان تابستان امسال می‌گوید: خانوارها در شهریور امسال به‌طور میانگین 34.4درصد بیشتر از شهریور پارسال برای خرید مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند. نرخ تورم نقطه‌ای شهریور امسال هم در مقایسه با مرداد امسال 4واحد درصد رشد کرده و نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات با افزایش 5.5واحد درصدی به 5.90درصد و گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات با افزایش 5.5واحد درصدی به 31.5درصد و گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات هم با افزایشی 3.3درصدی به 35.9درصد رسیده است. همچنین دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در شهریور امسال برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از 23.4درصد برای دهک اول تا 29.9درصد برای دهک دهم برآورد شده و رشد ماهانه شاخص تورم برای دهک اول 2.8درصد و برای دهک دهم 5.3درصد بوده که از شکاف توزیع فشار تورمی بر دهک‌های مختلف درآمدی حکایت دارد و به این ترتیب بیشترین فشار تورمی به دهک ثروتمندان وارد شده و دهک فقیر جامعه فشار کمتری را تحمل کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید