• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 2 مهر 1399
کد مطلب : 111093
+
-

کافه مجلس

  شرط اخراج نمایندگان از مجلس
 طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان روز یکشنبه ۳۰شهریورماه در مجلس اعلام وصول شد. در اصلاحیه این طرح تبصره جالبی به چشم می‌خورد که براساس آن درصورت تصویب، برخی نمایندگان ممکن است در 6‌ماه پایانی دوره، از مجلس اخراج شوند. در این ماده آمده است: شورای نگهبان مکلف است دلایل رد صلاحیت نمایندگانی که برای انتخابات دوره بعد رد صلاحیت می‌شوند را به هیأت ارسال کند و هیأت پس از رسیدگی می‌تواند حکم به محرومیت از ادامه نمایندگی بدهد. در همین انتخابات مجلس یازدهم نزدیک به 70نماینده مجلس دهم رد صلاحیت شدند که اگر چنین ماده‌ای در طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان وجود داشت، می‌توانست به اخراج این 70نماینده از مجلس دهم در 6‌ماه پایانی منجر شود. آنچنان که خبرگزاری فارس منتشر کرده در بخش دیگری از اصلاحیه این طرح به دریافت هدایا از طرف نمایندگان اشاره شده و آمده است: نمایندگان مکلفند لیست هدایایی که به هر عنوان و به هر میزان از افراد حقیقی و حقوقی دریافت می‌کنند ظرف یک هفته در سامانه‌ای که توسط مجلس ایجاد می‌شود و در اختیار هیأت قرار دارد ثبت کنند.

  احضار یک استاندار به مجلس
برخلاف رویه معمول در مجلس که معمولا وزیران و معاونان وزارتخانه‌ها در جلسات کمیسیون‌ها حضور می‌یابند در جلسه دیروز کمیسیون امور داخلی کشور استاندار کرمانشاه احضار شده بود. به‌گزارش ایسنا، به گفته علی حدادی سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی، در جلسه روز گذشته کمیسیون، استاندار کرمانشاه جهت رسیدگی به درخواست نماینده مردم سنقر مبنی بر تقاضای تحقیق و تفحص از استانداری، حضور یافت.

  جلسه غیرعلنی برای بررسی تحول در مجلس
مجلس روز گذشته تا ساعت11 بار دیگر به جلسه غیرعلنی رفت. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در توضیح نشست غیرعلنی صبح روز گذشته مجلس، گفت: این جلسه مجلس براساس دستور جلسه قبل در بخش اول غیرعلنی بود و از ساعت 8:15 تا 11:20 یعنی بیش از 3ساعت درباره موضوعاتی در حوزه اصلاح آیین‌نامه داخلی برای کارآمد‌سازی‌ مجلس بحث و بررسی صورت گرفت. وی افزود: در این جلسه درباره گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، نمایندگان و روسای کمیسیون‌ها هم‌اندیشی شد. رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طرح تحول در مجلس برای کارآمد‌سازی‌ با اصلاح آیین‌نامه داخلی در دستور کار جلسه امروز بود.

  طرح پخش مذاکرات مجلس از تلویزیون
طرح پخش مذاکرات مجلس از تلویزیون، جهت طی مراحل قانونی به هیأت رئیسه مجلس تحویل شده است. براساس این طرح صداوسیمای جمهوری اسلامی موظف است حداکثر تا 3‌ماه پس از تصویب این قانون با تاسیس شبکه تلویزیونی خانه ملت، مذاکرات علنی مجلس را به‌صورت مستقیم پخش کند. تبصره: پخش هر جلسه علنی مجلس باید ظرف 24ساعت یک‌بار تکرار شود. همچنین شبکه تلویزیونی خانه ملت موظف است جلسات رسمی کمیسیون‌ها و هیأت رئیسه مجلس را حداقل یک‌بار و حداکثر ظرف مدت 3روز از زمان برگزاری جلسه پخش کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید