• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 2 مهر 1399
کد مطلب : 111059
+
-

قرارداد 10کشور برای خرید واکسن روسی

واکسن
قرارداد 10کشور برای خرید واکسن روسی

وال‌استریت‌ژورنال از عقد قرارداد حداقل 10کشور آسیایی، آمریکای جنوبی و خاورمیانه برای دسترسی به واکسن روسی کرونا به نام Sputnik V خبر داده است.
به گزارش ایندین اکسپرس، در این فهرست نام هند نیز به‌عنوان کشوری که در مراحل پایانی آزمایش این واکسن مشارکت داشت و سپس 100میلیون دوز واکسن دریافت کرده است دیده می‌شود. همچنین توسعه‌دهندگان روسی به‌دنبال یک شریک هندی برای تولید واکسن در این کشور هستند. در این گزارش آمده است برزیل، آفریقای‌جنوبی، مکزیک و عربستان سعودی از دیگر کشورهایی هستند که برای تهیه واکسن روسی پای میز قرارداد رفته‌اند. علاوه بر این، روسیه ادعا می‌کند حدود 10کشور دیگر نیز در حال مذاکره برای خرید واکسن از آنها هستند و تاکنون برای خرید1.2میلیارد دوز واکسن، تقاضا داشته‌اند.
Sputnik V نخستین واکسن ویروس کرونا بود که در هفته دوم آگوست برای استفاده عمومی به تصویب رسید اما روش روسیه در منتشر نکردن اطلاعات و جزئیات آزمایش‌ها و همچنین ثبت آن پیش از فاز سوم آزمایش بالینی، علامت سؤال بزرگی در دنیای پزشکی و سیاست به‌وجود آورد.
این در حالی است که به‌دنبال 2شرکت آمریکایی مدرنا و Pfizer، شرکت داروسازی بزرگ انگلیسی AstraZeneca نیز دست به افشای دقیق آزمایشات واکسن ویروس کرونای خود زده ‌است. این 3 شرکت تنها نامزدهای تولید واکسن کرونا هستند که در ایالات‌متحده وارد آزمایشات بالینی فاز 3شده‌اند.
تولیدکنندگان واکسن معمولا جزئیات روش‌های انجام شده در آزمایشات بالینی را تا زمان انتشار نتایج خود ارائه نمی‌دهند. اما با توجه به شک و تردید مداوم در مورد واکسن ویروس کرونا، به‌طور عمده به‌دلیل سرعت تولید و چالش‌های سیاسی برای دستیابی زودهنگام به واکسن، شرکت‌ها مجبور به شفافیت بیشتر در مورد روند کار خود هستند.
پیش از این، آزمایشات بالینی فاز سوم شرکت
AstraZeneca به‌دلیل بروز علائم جدی در یکی از داوطلبان، در اوایل این‌ماه در سراسر جهان متوقف شد. اگرچه آزمایشات در انگلیس پس از بررسی توسط یک تیم مستقل از متخصصان از سر گرفته شده است، اما این شرکت به‌دلیل عدم‌تمایل در به اشتراک‌گذاری اطلاعات کامل در مورد واکسن با انتقاداتی روبه‌رو است. پس از برطرف شدن مشکل، آزمایشات مجددا در هند، آفریقای جنوبی و برزیل از سر گرفته شده اما در آمریکا برای تحقیقات بیشتر همچنان متوقف است.
هفته گذشته 2شرکت مدرنا و Pfizer اطلاعات دقیق مربوط به آزمایشات در حال انجام، طراحی کلی، معیارهای مورد‌استفاده برای انتخاب داوطلبان آزمایش، نحوه نظارت بر آنها و شواهدی که برای ارزیابی اثر بخشی واکسن استفاده می‌شود را منتشر کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید