• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 1 مهر 1399
کد مطلب : 110881
+
-

تمیزی اجاق‌گاز در سه‌سوت

- وقتی غذا روی گاز سر می‌رود یا موقع سرخ کردن غذاها، روغن روی اجاق گاز می‌پاشد، بهترین کار این است که همان دقایق اول آن را تمیز کنید چون در این صورت لکه ایجاد شده با کمترین زحمتی و تنها با یک دستمال پاک می‌شود اما اگر فرصت این کار را نداشتید بعدا کار کمی سخت‌تر می‌شود.
- روغن یا لکه غذا اگر روی سطح گاز بماند با حرارت می‌سوزد، در اثر مجاورت با هوا اکسید می‌شود و پاک‌کردن آن به راحتی دقایق اول نیست. اگر این اتفاق افتاد یا باید از گازپاک‌کن‌های شیمیایی استفاده کنید یا از بعضی مواد غیرشیمیایی که در دسترس‌تان هست. پیشنهاد می‌کنیم دومین گزینه را امتحان کنید.
- استفاده از جوش‌شیرین و سرکه: برای حل کردن و نرم‌کردن لکه‌هایی که به‌راحتی تمیز نمی‌شوند، باید یک استکان سرکه و یک قاشق پودر جوش‌شیرین را با هم ترکیب کنید و ۵ دقیقه روی محدوده مورد نظر بگذارید، بعد با آب‌جوش پاک کنید.
- استفاده از نوشابه: گاز حل‌شده در نوشابه موجب زدودن و حل‌شدن روغن در خود می‌شود. ابتدا کمی نوشابه گازدار را روی آن بریزید، سپس بعد از چند دقیقه (کوتاه) آن را با آب‌جوش پاک کنید.
- استفاده از آبلیمو: آبلیمو خاصیت اسیدی دارد و چربی را در خود حل می‌کند. پیشنهاد ما به شما این است که ابتدا کمی آب‌جوش روی روغن بریزید سپس ۱۰ دقیقه اجازه دهید آبلیمو روی آن بماند. دو مرتبه از آب‌جوش استفاده و آن را پاک کنید.
- استفاده از گاز پاک‌کن‌ها: اسپری‌های فراوانی مخصوص گاز‌پاک‌‌کن در بازار موجود هستند که می‌توانید برای از بین‌بردن لکه‌های روغنی استفاده کنید ولی باید به یک مورد بسیار توجه کنید. بعد از تمیزشدن لکه، مواد شیمیایی را با دستمال خیس کاملا از سطح گاز پاک کنید، زیرا مواد شیمیایی پاک‌کننده، آنزیم‌ کاتیونی دارند که بسیار برای بدن خطرناک هستند. تا مطمئن نشدید که مواد شیمیایی کاملا با آب‌جوش پاک شدند، از روشن‌کردن اجاق گاز خودداری کنید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید