• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 31 شهریور 1399
کد مطلب : 110800
+
-

سران کشورها امسال به‌خاطر کرونا فرصتی برای ملاقات‌های حاشیه مجمع سازمان ملل ندارند

آخرین سخنرانی روحانی در سازمان ملل


سخنرانی‌های هفتاد و پنجمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل از امروز ساعت 9صبح به وقت نیویورک و 16:30 به وقت ایران آغاز می‌شود. حسن روحانی، رئیس‌جمهور، سیزدهمین مقامی است که سخنرانی او در این دوره از اجلاس پخش خواهد شد. این هشتمین و آخرین سخنرانی روحانی در طول 2دوره ریاست‌جمهوری وی در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل خواهد بود. برنامه روحانی در نوبت صبح روز نخست اجلاس، بعدازظهر به وقت ایران، پخش خواهد شد. دستور کار این دوره از اجلاس یک تفاوت اساسی با ادوار مجمع عمومی سازمان ملل دارد و آن غیرزنده بودن سخنرانی‌هاست. شیوع بیماری کرونا مقامات عالی کشورها را از حضور در نیویورک بازداشته و جای آن را به ویدئوهای روسای جمهور، پادشاهی‌ها و امرای کشورها داده است. براساس تصمیم دبیرخانه سازمان ملل، اظهارات رهبران جهان در این دور از نشست از قبل ضبط شده است. از نمایندگان هر کشور عضو، کشور ناظر و اتحادیه اروپا خواسته شده بود سخنرانی‌های ضبط‌شده خود را به مقر سازمان ملل ارائه کنند. با وجود این، هنگام پخش سخنرانی‌ها سالن مجمع خالی نخواهد بود. این ویدئوها توسط یک نماینده از هر کشور که در سالن حضور فیزیکی خواهد داشت به رئیس ارائه خواهد شد.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، دومین سخنران اجلاس هفتاد و پنجم، پس از رئیس‌جمهور برزیل، خواهد بود. روسای جمهور ترکیه، چین، روسیه و امیر قطر نیز قبل از روحانی سخنرانی خواهند کرد. بلافاصله بعد از ایران سخنرانی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، پخش خواهد شد.
به گزارش همشهری، بیماری کرونا ملاقات مقامات کشورها با یکدیگر را در حاشیه اجلاس نیز لغو کرد. سال گذشته رئیس‌جمهور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل علاوه بر دیدار با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، با سران و مقامات عالی‌رتبه 15کشور جهان دیدار و گفت‌و‌گو کرد. ازجمله مهم‌ترین این دیدارها، دیدار با صدراعظم آلمان، رئیس‌جمهور فرانسه و نخست‌وزیر انگلستان بود. امسال ولی دیداری برگزار نخواهد شد.
از ایران مجید تخت‌روانچی، نماینده کشورمان در سازمان ملل متحد، در مجمع عمومی سازمان ملل حضور خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید