• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 18 فروردین 1397
کد مطلب : 11079
+
-

همه می‌دانند در میان ابرهاییم!

به بهانه انتخاب فیلم‌های دو کارگردان ایرانی برای افتتاحیه دو جشنواره بین‌المللی

یادداشت
همه می‌دانند در میان ابرهاییم!

مسعود میر/ خبرنگار
به این دو تاریخ برگزاری جشنواره دقت کنید: اولی 30فروردین تا 7اردیبهشت و آن یکی از 18اردیبهشت تا 28اردیبهشت. اولی زمان برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم فجر است که لااقل روی کاغذ دوره سی وششم خودش را آغاز می‌کند و دومی تاریخ برپایی هفتاد ویکمین جشنواره فیلم کن. نکته جالب اینکه هر دوی این جشنواره‌ها که به فاصله کمی از هم برگزار خواهند شد برای افتتاحیه خود سراغ ساخته‌های کارگردانان ایرانی رفته‌اند. جشنواره فیلم فجر قرار است با فیلم مجید مجیدی افتتاح شود و جشنواره کن با آخرین ساخته اصغرفرهادی. هر دوی این کارگردان‌ها هم آخرین ساخته‌هایشان را در خارج از ایران به‌ سامان رسانده‌اند. مجیدی «آن سوی ابرها» را در هند ساخته و فرهادی «همه می‌دانند» را در اسپانیا جلوی دوربین برده است.
نکته این دوانتخاب اما در همان موضوع تلاش برای حرفه‌ای بودن در برگزاری جشنواره است که مثل همیشه گریبان ما را می‌گیرد. جشنواره بین‌المللی فیلم فجر لااقل در دو دوره گذشته نشان داده که می‌خواهد مسیر درست برای بدل شدن به یک جشنواره ممتاز و قابل اعتنا در دنیا را طی کند و در این مسیر هر چند هنوز با ایده‌آل‌هایش فاصله دارد اما تلاش‌های بسیار و مؤثری را به مدد دبیر و تیم همراهش انجام داده است، اما انتخاب سؤال برانگیز فیلم «آن سوی ابرها» خارج از این مسیر به‌نظر می‌رسد. جشنواره جهانی فیلم فجر با نمایش«آن سوی ابرها» تازه‌ترین ساخته مجید مجیدی در حالی آغاز می‌شود که بنا به اعلام تهیه‌کنندگان این فیلم، اکران بین‌المللی فیلم از 31فروردین، یک روز پس از نمایش در افتتاحیه جشنواره جهانی فیلم فجر در 34منطقه ازجمله هند آغاز خواهد شد. قرار است فیلم مجیدی در مناطق حوزه خلیج‌فارس ازجمله کویت، عمان، بحرین، قطر و دوبی در بیش از 70سالن سینما به نمایش عمومی دربیاید و همچنین در مرحله دوم در آمریکا، کانادا، پاکستان، سنگاپور و آفریقای جنوبی نیز اکران شود.در واقع باید پذیرفت که افتتاحیه جشنواره فیلم فجر نوعی جشن  افتتاحیه  برای این فیلم خواهد بود. از سوی دیگر نباید فراموش کرد که جشنواره فیلم فجر به‌عنوان یک جشنواره بین‌المللی در حالی درمیان ابرها را برای افتتاحیه انتخاب کرده که این فیلم پیش‌تر در دو جشنواره فیلم لندن و جشنواره فیلم گوآ به نمایش درآمده است. تابستان گذشته جشنواره فیلم لندن میزبان در میان ابرها بود و پاییز گذشته هم چهل و هشتمین جشنواره فیلم هند(گوآ) با همین فیلم افتتاح شد. موضوع دیگر درباره فیلم مجیدی این است که «آن سوی ابرها» قرار بود اواخر زمستان گذشته در ایران اکران شود و حتی قرارداد پخش فیلم هم بسته شد و برای افتتاحیه اکران فیلم در پردیس کورش که محمدرضا گلزار هم مهمان ویژه برنامه بود بلیت فروخته شد. با این همه «آن سوی ابرها» اکران نشد تا اختلاف‌ها درباره این فیلم بالا بگیرد. اصرار سازندگان بر آماده نبودن دوبله و زیرنویس فیلم برای امتناع از اکران عجیب به‌نظر می‌رسید.

 این در حالی است که فرانسوی‌ها برای نمایش فیلم فرهادی در کن قواعد خود را زیرپا گذاشته‌اند و درحالی‌که طبق سنت چند ساله اخیر  کن فیلم افتتاحیه در بخش رقابت کن حضور ندارد، فیلم فرهادی را هم برای افتتاحیه و هم برای شرکت در بخش مسابقه رزرو کرده‌اند تا مشخص شود اهالی کن هم خیلی بهتر از ما، به قواعد برگزاری جشنواره آگاهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :