• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 30 شهریور 1399
کد مطلب : 110673
+
-

کافه مجلس

  جولان کرونا در بهارستان
عباس مقتدایی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، به ویروس کرونا مبتلا شد. مقتدایی پس از محمدحسن آصفری نماینده اراک، خنداب و کمیجان، الیاس نادران نماینده تهران، علی نیکزاد نایب‌رئیس مجلس، اقبال شاکری و عبدالحسین روح‌الامینی دیگر نمایندگان تهران ششمین نماینده مجلس است که در 7روز اخیر به بیماری کرونا مبتلا شده است. طی 4‌ماه که از روی کار آمدن مجلس یازدهم می‌گذرد تا‌کنون 30 نماینده به این ویروس مبتلا شده‌اند. به‌گزارش همشهری، کرونا در مجلس یازدهم قربانی هم گرفته و پس از درگذشت فاطمه رهبر منتخب تهران و محمدعلی رمضانی دستک منتخب آستانه‌اشرفیه، اخیرا شاهد درگذشت عیسی جعفری نماینده کبودرآهنگ به‌علت ابتلا به کرونا بودیم. همچنین بیش از ۴ نفر از کارکنان مجلس نیز به‌علت کرونا فوت کرده‌اند.

  آخرین خبر‌ها از طرح سه‌فوریتی مقابله با آمریکا
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از برگزاری نشست این کمیسیون با موضوع بررسی طرح سه‌فوریتی مقابله با تصمیم آمریکا خبر داد و گفت: رفع محدودیت‌های هسته‌ای و کاهش همکاری با آژانس، پیشنهادهای مطرح در این طرح است. مجتبی ذوالنوری با اشاره به تلاش دولت ترامپ برای فعال کردن مکانیسم ماشه، گفت: بر همین اساس، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در نشستی با حضور نمایندگان و برخی کارشناسان این حوزه طرح سه‌فوریتی مقابله با اقدام آمریکا را بررسی خواهد کرد تا مجلس در جلسه صحن یکشنبه درباره عملکرد و رفتار آمریکا تصمیم‌گیری کند. او در گفت‌وگو با ایلنا افزود: ما در این طرح پیشنهادهایی را مطرح کردیم که با توجه به‌نظر نمایندگان تکمیل خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران در برجام محدودیت‌هایی را پذیرفته است، لذا ما در این طرح سه‌فوریتی پیشنهاد رفع همه محدودیت‌ها را دادیم تا شرایط ما مثل قبل از برجام شود.

  تعیین تکلیف نمایندگان جدید مجلس
سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس گفت: نمایندگان جدید پس از تأیید انتخابات توسط شورای نگهبان و تأیید اعتبارنامه آنها وارد مجلس می‌شوند. محمدحسین فرهنگی با اشاره به تعیین‌تکلیف منتخبان مجلس که در دور دوم انتخابات رأی آورده‌اند، اظهار کرد: نمایندگان جدید پس از تأیید انتخابات توسط شورای نگهبان و اظهارنظر شعب درباره اعتبارنامه آنها وارد مجلس می‌شوند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس گفت: این نمایندگان بعد از تأیید اعتبارنامه به عضویت کمیسیون‌هایی که کمتر از ۲۳عضو دارند درخواهند آمد.

  انتقاد از ‌تشکیل نشدن کمیسیون قضایی مجلس
هادی طحان نظیف، عضو حقوقدان شورای نگهبان، در پستی در اینستاگرام خود با عنوان گزارش‌47، شرحی از جلسه اخیر شورای نگهبان را منتشر کرد. او در این گزارش آورده است: ابتدا گزارشی از برگزاری مرحله دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ارائه شد و پس از آن 6 مصوبه مجلس و یک اساسنامه دولتی در دستور کار بودند که به آنها رسیدگی شد. او همچنین خبر داده که دستور دیگر، طرح تعیین حداقل اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بود. جای بسی ناراحتی است که با گذشت چندین‌ماه از تشکیل مجلسی که تعداد معتنابهی نماینده با سابقه قاضی، وکیل و حقوق‌خوانده دارد، کمیسیونی که با یکی از کارویژه‌های آن یعنی قانونگذاری و با قوه قضاییه مستقیما ارتباط دارد، هنوز در مجلس تشکیل نشده باشد و اینگونه تشکیل شود!

  تفحص جدید از صندوق ذخیره فرهنگیان
احمدحسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیق مجلس در گفت‌وگو با فارس، درباره آخرین وضعیت نظارت این کمیسیون بر صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار داشت: پیش از این شاهد تخلف 12هزار میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان بودیم اما اخیرا موارد مشکوکی از احتمال بروز تخلفات جدید به‌دست کمیسیون ‌آموزش مجلس رسیده و گزارش‌هایی از سوی دستگاه‌های نظارتی در این‌باره به ما ارجاع شده است که در آن اعلام شده که یک‌سری موارد در تحقیق و تفحص در این صندوق بلاتکلیف مانده است. وی افزود: در حال بررسی هستیم که به این نتیجه برسیم آیا کمیسیون آموزش مجلس می‌تواند مجددا درخواست تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان را بدهد و یا اخیرا موارد جدیدی را احصا کند؟ وی گفت: به‌دلیل احتمال اینکه خطای مجددی در صندوق ذخیره فرهنگیان صورت گرفته است تقاضای تحقیق و تفحص جدید از این صندوق را مطرح کردیم و بنا داریم با این کار ضمن جلوگیری از بروز تخلفات جدید در این صندوق، ساختار آن را هم اصلاح کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید