• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 29 شهریور 1399
کد مطلب : 110507
+
-

خبرهای‌کوتاه

  آتش 3هکتار از جنگل‌ها و مراتع بویراحمد را سوزاند
۳فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع شهرستان بویراحمد موجب سوختن 3هکتار از این محدوده شد. علت هر سه آتش‌سوزی عامل انسانی بوده است. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها، عباس حسن‌زاده، رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد اعلام کرد: این آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع ارتفاعات مناطق «رهمالی»، «فیروزآباد» و «ده شیخ» به‌وقوع پیوستند.  آتش‌سوزی«رهمالی» ساعت۲۱ شروع و ساعت یک بامداد نیز مهار شد، آتش‌سوزی ده شیخ ساعت۲۲ شروع و ساعت۲۴ مهار شد و آتش‌سوزی فیروزآباد ساعت۲۴ شروع و ساعت یک بامداد مهار و خاموش شد. رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد درخصوص میزان خسارات وارده این آتش‌سوزی‌ها خاطرنشان کرد: درپی این 3 مورد آتش‌سوزی 3هکتار جنگل و مرتع دچار خسارت شدند.

  اختصاص ۴۰ میلیون دلاری دولت برای مدیریت پسماند
دولت ۴۰میلیون دلار برای مدیریت پسماند با اولویت استان‌های ساحلی کشور تخصیص داد. احمدرضا لاهیجان‌زاده، معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست در این‌باره گفت: تخصیص این میزان اعتبار برای مدیریت پسماند با هدف اصلی پیشگیری از تولید پسماند و به‌دنبال آن استفاده مجدد، بازیافت، بازیابی و به‌عنوان آخرین گزینه، دفع ایمن با اولویت استان‌های ساحلی کشور درنظر گرفته شده است. به گزارش سازمان حفاظت محیط‌زیست، سالانه ۳۰۰میلیون تن زباله پلاستیکی تولید می‌شود که از این مقدار حدود 8میلیون تن وارد اقیانوس‌ها می‌شود. در سال۲۰۱۵ خسارت تخمین زده شده ناشی از زباله‌های دریایی به صنایع ماهیگیری و آبزی پروری، حمل‌ونقل دریایی، کشتی‌سازی‌ و گردشگری دریایی در کشورهای عضو همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه، ۱۱.۲میلیارد دلار بوده است.

  دستگیری شکارچی غیرمجاز پارک ملی گلستان
فرمانده انتظامی گالیکش از دستگیری یکی از شکارچیان غیرمجاز سابقه‌دار معروف به اسماعیل پلنگ در پارک ملی گلستان در شرق این استان خبر داد. این فرد به اتهام شکار غیرمجاز حیوانات حمایت‌شده مانند قوچ، میش، مرال، کل و بز تحت تعقیب قرار داشت. وی بارها در جدال با محیط‌بانان موفق به فرار شده بود. به گزارش ایرنا، سرهنگ فریدون جهان تیغ گفت: از محل دستگیری این فرد علاوه بر کشف یک قبضه اسلحه جنگی کلاشنیکف، مقادیری فشنگ جنگی نیز کشف شد. این متخلف حرفه‌ای پس از شکار حیوانات وحشی اقدام به حمل لاشه‌ها به مراکز سکونتگاهی و فروش لاشه حیوانات به قیمت گزاف می‌کرد. پارک ملی گلستان میزبان 1350گونه گیاهی و ۳۰۲گونه جانوری ازجمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران است که به همین دلیل به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. براساس آخرین سرشماری حیات وحش با محوریت گونه‌های علفخوار، بیش از 5هزار رأس قوچ و میش، کل و بز و آهو در این پارک شناسایی و سرشماری شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید