• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
چهار شنبه 26 شهریور 1399
کد مطلب : 110310
+
-

مسافر چهارم ممنوع!

براساس پروتکل ستاد مقابله با کرونا، تاکسیرانان اجازه ندارند بیش از 3مسافر سوار کنند

گپ
مسافر چهارم ممنوع!


کاهش ظرفیت مسافرگیری تاکسی‌ها از یک‌سو و افزایش 20تا 25درصدی نرخ کرایه‌ها از سوی دیگر، پیامدهای ویروس کووید-19 است که این روزها به چالش بزرگی تبدیل شده است و هرازگاهی هم منجر به ایجاد نزاع و درگیری میان مسافران می‌شود. مرتضی ضامنی،  مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور،  با طرفداری از تاکسیرانان،  موارد ذکرشده را قانونی و در راستای رعایت پروتکل‌های ستاد مقابله با کرونا می‌داند و در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری توضیحات بیشتری در مورد عملکرد تاکسیرانی کشور و به‌ویژه تهران ارائه می‌دهد.



چه الزاماتی براساس پروتکل ستاد مقابله با کرونا برای تاکسیرانان تعیین شده است؟
تاکسیرانان کشور، براساس دستورالعمل صادره از سوی ستاد مقابله با کرونا،  ملزم به استفاده از ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده در داخل تاکسی هستند.
متولیان ناوگان تاکسیرانی در تأمین اقلام بهداشتی چه الزاماتی دارند؟
در حد توان، این الزامات تأمین و در اختیار تاکسیرانان قرار می‌گیرد.
آیا استفاده از ماسک برای مسافران اجباری است؟
استفاده از ماسک این روزها به یک فرهنگ تبدیل شده است و هرکسی که به سلامتی خود و اطرافیانش اهمیت می‌دهد قطعاً ماسک می‌زند. ما نمی‌توانیم مسافران را مجبور به زدن ماسک کنیم، اما راننده‌های تاکسی اجازه ندارند مسافر بدون ماسک سوار کنند و این یک الزام است.
استفاده از کاور ویژه رانندگان تاکسی هم جزو الزامات است؟
کاور ویژه راننده فقط یه جداکننده است و مسئولان وزارت بهداشت خیلی با استفاده از کاور در تاکسی موافق نیستند. کاور به هر حال آلوده به ویروس می‌شود و اگر درست و اصولی ضدعفونی نشود قطعاً می‌تواند به یک منشأ آلودگی تبدیل شود. به همین دلیل الزام و اجباری برای استفاده از کاور در تاکسی‌ها وجود ندارد.
براساس پروتکل ستاد مقابله با کرونا، تاکسیرانان ملزم هستند 3مسافر سوار کنند. آیا تقسیم و دریافت کرایه نفر چهارم از سایر مسافران قانونی است؟
قبل از شیوع بیماری کرونا،  نرخ کرایه‌های تاکسی براساس 4مسافر تعیین و تصویب و نرخ برچسب‌ها روی تاکسی‌ها نصب شد. پس از اپیدمی بیماری کرونا، ستاد مقابله با کرونا رعایت فاصله اجتماعی را الزامی کرد و به همین دلیل تعداد مسافران تاکسی 3نفر تعیین شد. بنابراین، متولیان ناوگان تاکسیرانی نرخ‌های جدید را براساس 3مسافر تعیین و به همین دلیل نرخ کرایه تاکسی‌ها افزایش یافت.
بهتر نبود برچسب نرخ کرایه‌ها تهیه و روی تاکسی‌ها نصب می‌شد؟
بله. این صحبت شما درست است، اما این کار باید توسط مدیران تاکسیرانی شهرها در شورا مطرح و تصویب شود تا بتوان برچسب‌های جدید با نرخ‌های تعیین‌شده را روی تاکسی‌ها نصب کرد.
آیا پروتکل‌های صادرشده از سوی ستاد مقابله با کرونا توسط تاکسیرانان و مسافران رعایت می‌شود؟
وضعیت تاکسیرانی قابل‌قبول است. هم رانندگان تاکسی و هم مسافران تا حدود زیادی موارد را رعایت می‌کنند و به جرأت می‌توان گفت؛ حدود 95درصد از پروتکل‌های ستاد مقابله با کرونا در ناوگان حمل‌ونقل عمومی رعایت می‌شود.
پس چرا ما همچنان شاهد برخی از تخلفات ازجمله حضور مسافر چهارم در تاکسی‌ها هستیم؟
در کشور بیش از 313هزار دستگاه تاکسی فعالیت می‌کند که از این تعداد بیش از 77هزار دستگاه در تهران هستند. قطعاً در میان این حجم از جامعه هدف تخلفاتی هم دیده می‌شود و به همین دلیل در تمام شهرها شماره‌ای برای ارتباط مردم با مدیران تاکسیرانی تعیین شده است. در تهران هم شهروندان می‌توانند تخلفات تاکسیرانان را از طریق سامانه‌های 1888و 137گزارش دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید