• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 26 شهریور 1399
کد مطلب : 110306
+
-

بازگشت سرور مایکروسافت از زیر آب

مایکروسافت می‌گوید پس از ۲ سال آزمایش، ایده نگهداری مرکز داده زیر آب دریا موفقیت آمیز بوده و می‌تواند در آینده گسترش پیدا کند

فناوری
بازگشت سرور مایکروسافت از زیر آب


شرکت مایکروسافت در سال2018، یک مرکز داده را به انتهای دریای اسکاتلند فرستاد و 864سرور و 27.6پتابایت اطلاعات ذخیره‌سازی شده را در عمق 117فوتی (35.6متری) اقیانوس فرو برد. دیروز، این شرکت گزارش داد که این تجربه، موفقیت‌آمیز بوده و مشخص شده است که ایده مرکز داده‌های «زیر آب» در واقع ایده بسیار خوبی به‌حساب می‌آید. 
به گزارش ورج، در سطح زمین، ارسال یک مرکز داده به پایین اقیانوس ممکن است عجیب به‌نظر برسد، اما تیم «پروژه ناتیک» مایکروسافت فرضیه‌ای را مطرح کرد که براساس آن، قرار دادن مراکز داده در کف دریا مورد اطمینان‌تر و از نظر انرژی کاراتر خواهد بود. روی زمین، مراکز داده با مشکلاتی مانند خوردگی ناشی از اکسیژن و رطوبت و همچنین موضوع کنترل تغییرات دما روبه‌رو می‌شوند، اما در یک محیط ضد‌آب با کنترل دقیق دما، مسائل بسیار کمتری به‌وجود می‌آید. ایده این است که این نوع سرورها می‌توانند به‌راحتی در اندازه‌های بزرگ و کوچک در نزدیکی سواحل مناطقی که به آنها نیاز باشد، مستقر شوند و به این ترتیب دسترسی محلی بهتر به منابع مبتنی بر ابر در مکان‌های بیشتری فراهم خواهد شد. فواید این کار بسیار زیاد است. مایکروسافت می‌گوید مرکز داده‌های «زیر آب» فقط یک هشتم میزان خرابی مرکز داده‌های زمینی را داشته است که یک امر چشمگیر محسوب می‌شود. البته موضوع سرویس‌دهی نیز به نوبه‌خود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تعمیر یک سرور خراب وقتی در یک محفظه در انتهای اقیانوس قرار دارد، کار بسیار دشواری خواهد بود. مدتی می‌شود که مایکروسافت در حال بررسی ایده سرورهای زیر آب است. در سال2015، این شرکت برای چندین‌ماه یک مرکز داده‌ها را در سواحل کالیفرنیا به زیر آب فرستاد تا ببیند آیا رایانه‌ها در این سفر زنده می‌مانند یا خیر. این بار اما، آزمایش‌ها طولانی‌تر بود؛ هر چند که این کار، در آزمایش جدید با هدف اثبات اینکه آیا شرکت می‌تواند چنین برنامه‌ای را در مقیاسی عملی برای استفاده در دنیای واقعی انجام دهد، شکل گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید