رقابت تولیدکنندگان اسباببازی با چینیها
افزایش نرخ ارز و بهصرفه نبودن واردات اسباببازی، فضای مناسبی برای تولیدکنندگان کشور فراهم کرده که با افزایش تولید، سهم بیشتری از بازار داخلی و صادرات بهدست آورند. به گزارش همشهری، با توجه به متنوع بودن حوزه تولید اسباببازی تولیدکنندگان انواع اسباب بازی در کشور بسته به نوع تولید و مواداولیه مصرفیشان زیرنظر اتحادیههای مختلفی فعالیت میکنند اما با توجه به قابلیتهای گسترده طراحی و ساخت انواع اسباببازی در کشور و نیاز بالای بازار مصرف به تنوع در این محصولات از یک سو و قاچاق گسترده این کالاها به کشور از سوی دیگر این نیاز بهشدت احساس میشود که با ایجاد اتحادیه مستقل، ظرفیتهای وسیع این حوزه متمرکز و در جهت افزایش توان رقابت با انواع خارجی بهکار گرفته شود. حامد تاملی، عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی کشور با اشاره به اینکه ۸۰ درصد اسباببازی دنیا در چین تولید میشود و رقابت با قیمت و کیفیت آن خیلی سخت است، گفت: با این حال در سالهای اخیر با افزایش نرخ ارز و ارزانتر بودن نیروی انسانی، مواداولیه، فناوری و مونتاژ در ایران بهنظر میرسد ورود تولیدکنندگان به دستهبندیهای جدیدی از اسباب بازی به صرفه است.