اجراهای مدرن « تئاتر فردوسی» مهمترین رویداد فرهنگی میانه دهه پرآشوب 20 است
نوشین در شش پرده
سید عبدالحسین نوشین خراسانی ۱۲۸۵ – ۱۳۵۰ نمایشنامهنویس، کارگردان تئاتر و شاهنامهپژوه . مهمترین چهره فرهنگی در میانه دهه 20 هجری در تهران است. او با به روی صحنه بردن نمایشنامه های مدرن در تماشاخانههای لالهزار سهم چشمگیری در شکل گیری تئاتر مدرن در ایران داشت.
مهرداد رهسپار
سرگذشت بازیگران
نمایشنامه «سرگذشت» نوشته آندره بیسون در سال 1326 به کارگردانی عبدالحسین نوشین به صحنه رفت. در این عکس که از اجرا باقی مانده، لرتا هاپراپتیان، همسر عبدالحسین نوشین و صادق شباویز را در حال اجرای این نمایش میبینیم. لرتا که به همراه نوشین در شوروی بود، سرانجام به ایران بازگشت و در چند فیلم سینمایی و چندین نمایش بازی کرد. شباویز و لرتا هر دو در سالهای 1326 و 1327 در نقطه اوج فعالیت خود در تئاتر بودند؛ اوجی که برای آنها فقط یک بار رخ داد.
نوشین در سیاحت غرب
طبق صورت اسامی محصلین بازگشته از فرنگ در تاریخ 17آبان 1310، عبدالحسینخان نوشین، فرزند محمدباقر، به همراه لطفاللهخان زاهدی، هایراپط اوهانیان و حبیبالله ابهری به تهران باز میگردند. نوشین از محصلانی است که به فرانسه اعزام میشود. او در این سیاحت غرب خود، با دستاوردهای هنر تئاتر روز جهان آشنا شده و به ایران میآید تا زندگی تئاتری پربار خود را آغاز کند. او برای فراگیری تئاتر یکبار به شوروی و یکبار دیگر نیز به فرانسه سفر میکند.
نوشین،
جارو و هدایت
سابقه دوستی و آشنایی عبدالحسین نوشین و صادق هدایت به همکاری آنها در مجله موسیقی در سال1318 بازمیگردد. آنها در آن زمان نقاط اشتراکی جز همکاری داشتند؛ هر دو اهل مطالعه در زندگی مردم و هر دو اهل توجه به فرهنگ ایران باستان بودند. هدایت تا آن زمان چندین نمایشنامه نوشته بود و نوشین هم اهل تئاتر بود.
همچون خدنگ!
توصیف انور خامهای از ژست و ظاهر عبدالحسین نوشین در کتاب «چهار چهره»، بهراستی که خواندنی است. سال 1326، 6سال از دوستی آن دو میگذرد؛ «قامتی بلند و استوار همچون خدنگ، اندامی ورزیده و متناسب، پوستی گندمگون ولی تیرهرنگ، صورتی کشیده و نگاهی سخت نافذ داشت. تنها نقصی که در چهرهاش به چشم میخورد، انحراف شدید بینیاش به سمت راست بود. با وجود این، همین نقیصه بر مردانهبودن قیافهاش میافزود. ولی آنچه این حالت و این مردانگی را به سرحد کمال میرساند صدای رسا، گیرا و خوشآهنگش بود. آرام، شمرده، پرطنین و همراه با ژستهای متناسب دست و صورت سخن میگفت و شنونده را مجذوب گفتار خویش میکرد. نوشین یک ناطق و هنرپیشه تمامعیار بود.
به درخواست حزب
عبدالحسین نوشین هیچ گاه نمایشنامه «خروس سحر» را به صحنه نبرد. برخی دوستان عبدالحسین نوشین اعتقاد دارند که او نمایش را به دلیل اصرار حزب توده، برای همراهی برنامههای تئاتر با سیاست حزب توده نوشته است. انتشار این نمایشنامه در سال1326 در ارگان تئوریک حزب توده، یعنی «نامه مردم» شاید محکمترین دلیل برای اثبات این امر باشد که این نمایشنامه را نوشین به خاطر گل روی همحزبیهای خود نوشته و انتشار آن را هم به دست خودشان سپرده است.
نمایشهای مد روز، البته کمی با تاخیر
عبدالحسین نوشین در سال1326 بهترین آثار ادبیات نمایشی جهان را در تئاتر فردوسی به صحنه میبرد. به همین دلیل در سال1326 اجراهایی از مد روزترین نمایشنامههای جهان را در سال1326 در صحنه تئاتر ایران میبینیم. اجرای نمایش «ولپن» اثر بن جانسون (شاعر و نمایشنامهنویس انگلیسی)، «مستنطق» اثر جی. بی. پریستلی (رماننویس، فیلمنامهنویس و نمایشنامهنویس انگلیسی)، «سرگذشت» اثر آندره بیسون (نمایشنامهنویس فرانسوی) و «مردم» اثر مارسل پانیول (نمایشنامهنویس فرانسوی) از نمایشهای عبدالحسین نوشین در سال1326 است که توسط خود او ترجمه و اجرا میشدند. در این میان اجرای نمایش ولپن که نخست با نام «محتکر» در تئاتر فردوسی به نمایش درآمد، بیش از سایر نمایشهای سال 1326 مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. در این نمایش عبدالحسین نوشین، خود نقش ولپن را برعهده داشت. تاریخ ترجمه برخی از این نمایشها به سالهای پیش از تاسیس تئاتر فردوسی و سپس تئاتر سعدی برمیگردد، از جمله نمایش مردم، نوشته مارسل پانیول که در سال 1315 ترجمه کرده است.