• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 24 شهریور 1399
کد مطلب : 110003
+
-

پرتاب ناموفق آسترا

رسیدن ارزان‌تر محموله‌ها به مدار زمین هدف اصلی بسیاری از شرکت‌ها و دولت‌های جهان است که هر روز رقابت فضایی را داغ‌تر می‌کند

فضا
پرتاب ناموفق آسترا


صنایع موشکی کوچک خصوصی می‌توانند کمی بزرگ‌تر شده و رشدی را داشته باشند، مشروط بر اینکه راهی را که آغاز کرده‌اند، ادامه دهند. این روزها، اخبار مختلفی درخصوص پرتاب‌های موفق به فضا شنیده‌ایم، اما نخستین پرتاب موشک مداری استارتاپ فضایی «آسترا» (Astra) خیلی زود به پایان رسید.
 به گزارش وب‌سایت انگجت، آسترا در آخرین ساعت‌های روز یازدهم سپتامبر به وقت محلی، موشک خود را با پرتابی موفقیت‌آمیز به سمت مدار ارسال کرد، اما دستگاه آزمایش موتور مرحله اول موشک 3.1خود را از دست داد. 
بنابر اعلام شرکت آسترا، سیستم هدایت موجب نوسان جزئی شد و تیم عملیات را مجبور به خاموش کردن موتورها در مرحله اول کرد. نتیجه این پرتاب تا حدودی دراماتیک بود و موشک در فاصله نه چندان دور از سکوی پرتاب خود در نزدیکی کودیاک آلاسکا به زمین برخورد کرد.
 البته استارتاپ آسترا اعلام کرد که انتظار نداشته است که با پرتاب نخستین موشک خود به مدار زمین برسد و پیش از رسیدن به این هدف، 3 پرواز را برای رسیدن به هدف پیش‌بینی کرده است. اگرچه این ماموریت بسیار زودتر از آنچه انتظار می‌رفت، به اتمام رسید، اما آسترا این پایان زودرس را فرصتی برای به‌دست آوردن یک تجربه باارزش و همچنین کسب اطلاعات پروازی توصیف کرده و اطمینان دارد که می‌تواند طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده، سرانجام به مدار زمین برسد. 
در عین حال، موشک 3.2که قرار است نسخه بعدی شرکت برای رفتن به مدار زمین باشد، درحال تکمیل است و این انتظار وجود دارد که این موشک تا چند هفته دیگر به فضا پرتاب شود. استارتاپ آسترا که دفتر مرکزی آن در آلامدا در ایالت کالیفرنیا قرار دارد، در سال 2016تاسیس شده است و رقیب شرکت راکت‌لب (Rocket Lab) به‌حساب می‌آید. هر دو شرکت می‌کوشند تا پروژه پرتاب محموله‌ به مدار زمین با هزینه کمتر را به سرانجام برسانند. در زمان پرتاب موشک 3.1آسترا، فقط 6نفر در سکوی پرتاب مشغول به‌کار بودند که این نشان می‌دهد، می‌توان با هزینه بسیار پایین‌تر نیز امور پرتاب‌های فضایی را به انجام رساند. اگرچه این موضوع نمی‌تواند الزاما شامل همه پرتاب‌های این‌چنینی باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :