• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 18 فروردین 1397
کد مطلب : 10976
+
-

نقاط تاریک طرح شب‌های روشن در رشت

تعریف مشخصی از نوع کالاهای عرضه شده در غرفه‌های بازار شبانه رشت وجود ندارد

شهری
نقاط تاریک طرح شب‌های روشن در رشت




امیرحسین میلانچی| رشت - خبرنگار: 

قبل از نوروز امسال بر اساس طرحی که استاندار داده بود اولین طرح «شهر شب‌های روشن» کشور در رشت تصویب شد. با طرح که با حضور «علی اصغر مونسان» معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در رشت افتتاح شد، امیدهای زیادی برای رونق کسب و کار و گردشگری ایجاد شد.
شهرهای لاهیجان، بندرانزلی و آستارا نیز به این طرح پیوستند. توسعه گردشگری شهری، مدیریت اوقات فراغت شبانه شهروندان، مسافران و گردشگران، بازآفرینی شهری با افزودن کاربری‌های تازه، ایجاد فرصت‌های جدید اشتغال پایدار، ماندگاری بیشتر گردشگران در شهرهای گیلان، کمک به شادابی و نشاط مردم، کمک به انسجام خانواده، استفاده از فرصت شب برای دور هم بودن اعضای خانواده در بازارهای شبانه و کمک به کاهش افسردگی، کاهش استرس و کاهش اثرات مخرب تنهایی به ویژه برای دانشجویان و سالمندان از اهداف افتتاح طرح شب‌های روشن است.

استاندار تاکید می‌کند خلق و آفرینش فرصت‌های شغلی جدید در زندگی شبانه و رونق کسب و کار در گیلان، به‌کارگیری بخشی از نیروی کار بدون کم‌ترین هزینه سرمایه‌گذاری توسط دولت و شهرداری‌ها، احیای بافت تاریخی شهرها و سواحل گیلان با نورپردازی و افزایش امنیت خاطر مردم، کاهش عوامل ایجاد ناامنی، کاهش سرقت‌های شبانه و توسعه امنیت برای شهروندان، مسافران و گردشگران از جمله مزایای این برنامه است.


طرحی که بازاریان از آن سودی نمی‌بینند

از 25 اسفند ۹۶ که این طرح شروع به کار کرد بسیاری از کنشگران اجتماعی و اقتصادی از آن ابراز خوشحالی می‌کردند. آن هم به این دلیل‌ که تصور می‌شد با اجرای این طرح کار و کاسبی کسبه بازار رشت رونق دوباره می‌گیرد. اما به نظر می‌رسد اینگونه نیست.
 اگر مسئولین به تجربیات کسبه بازار توجه می‌‌کردند، این طرح به نحو بهتری تدوین و تهیه می‌‌شد. از همین رو با چند نفر از کسبه بازار که چند دهانه مغازه (نه غرفه) دارند، به صحبت نشستیم که در ادامه می‌خوانید:
«محمد صادقپور» یکی از بازاریان رشت است که فروشگاه پوشاک دارد. وی در این باره گفت: این طرح ربطی به کسبه اصلی بازار ندارد و در واقع متعلق به همان غرفه‌های صنایع دستی و خوراک پیاده‌راه است که در نوروز در پیاده‌راه دایر بود. طرح «شهر شب‌های روشن» را حتی نمی‌توان منحصرا در اختیار نمایشگاه‌های خوراک گیلان دانست. چه بسا که در این غرفه‌ها از پولکی اصفهان گرفته تا سوغات قم و اردبیل و ارومیه هم فروخته می‌شد.  وی اضافه کرد: اگر فکر می‌کنید این طرح منحصرا مربوط به صنایع دستی و خوراک ایران است، باز هم باید بگویم که اشتباه می‌کنید. در این بازار زیورآلات بدلی چینی هم فروخته می‌‌شد. نکته ظریف دیگری هم وجود دارد، این طرح بر خلاف اسمش که تداعی‌گر شب‌های روشن تا بامداد است مربوط به کل شب نمی‌شود، بلکه ساعت 23، تا 23:30 اعلام می‌کنند که وقت کار تمام است. 

وی ادامه داد: طرح شهر شب‌های روشن، اگر مربوط به کسبه اصلی بازار می‌‌بود می‌توانست اشتغال‌زایی کند. اگر منحصرا مربوط به گیلانی‌ها می‌بود می‌توانست تمام سوغات گیلان را که گاه جایشان خالی ا‌ست، نمایش دهد(کلوچه فومن و انواع پنیر و...). اگر حتی منحصرا مربوط به ایران بود می‌توانست از تولید ملی حمایت کند. اگر هم کل شب دایر می‌بود می‌توانست لایق این اسم باشد، ولی اینطور نیست.

«محمودرضا علیپور» دیگر کاسب بازار رشت هم بیان کرد: به نظر می‌رسد این طرح به نفع کسبه شهر نیست، زیرا غرفه‌های این بازار به قیمت زیادی اجاره داده شده‌اند. همچنین مشخص نیست هدف از طرح شب‌های روشن چیست. 
حراست شهرداری در پیاده‌راه به غرفه‌داران اعلام کرده که ساعت 11 شب بازار را تعطیل کنند. در این مدت عید ما نفهمیدیم این نمایشگاه برای خوراک گیلان است یا نه؟ سوغات ارومیه و اراک و اردبیل و اصفهان و قم و... به اینجا چه ربطی دارد؟ سال، سال حمایت از تولید ملی‌ است، اما اینجا در بازارچه و نمایشگاه صنایع دستی و خوراک گیلان، اجناس چینی می‌فروختند! «قاسم دهسرایی» هم دیگر بازاری است که در دهانه پاساژ پاسارگاد فروشگاه کفش دارد. او هم گفت: تصور کنید کل مغازه‌ها و رستوران‌ها و کافه‌های شهرداری و بازار تا صبح باز می‌بودند. چه تعداد شغل ایجاد می‌شد؟ چه میزان درآمد گردشگری افزایش می‌یافت؟ شهری که تا صبح بیدار است و شهری که تا صبح روشن است. اما گویا مجریان این موضوع را بد متوجه شده‌اند یا اصلا کل بازار برای این طرح به حساب نیامده‌اند. 


متولی طرح شب‌های روشن کیست؟

 در کش و قوس های مرتبط با اجرای این طرح، مسئولان اجرایی طرح به جای رفع نواقص یا اجرای مناسب طرح بر سر این که این طرح اول ایده کدام نهاد بود، مناقشه دارند. اکنون شهرداری ادعا می‌کند این طرح مربوط به خودش بوده است. چندی پیش هم سازمان فرهنگی - ورزشی شهرداری در خصوص این غرفه‌های نامناسب توضیحاتی به رسانه‌ها داد. جواب این سازمان در خصوص غرفه‌ها اینگونه بود: «در خصوص ادعاهای مطرح شده در خصوص فروش اجناس چینی و … شهرداری امکان برخورد قانونی با برگزارکننده نمایشگاه را نداشته است.

به دلیل اینکه فقط در خصوص مکان برپایی نمایشگاه اعلام نظر کرده است. بدیهی است که در خصوص تخطی از مکان برگزاری نمایشگاه، شهرداری امکان برخورد با برگزارکننده را دارد. با همه این تفاسیر تذکرات متعددی به برگزارکننده از طریق شهرداری داده شده، اما در نهایت متولی کیفیت آن در این خصوص شهرداری نیست!» با این توضیحات پس چه کسی و یا بهتر بگوییم چه ارگانی بر این طرح نظارت می‌کند؟ مسئول و اصلا متولی طرح شب‌های روشن رشت کیست؟

این خبر را به اشتراک بگذارید