• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 22 شهریور 1399
کد مطلب : 109736
+
-

گرانی 80 درصدی خودرو از ابتدای امسال

چند و چون
گرانی 80 درصدی خودرو از ابتدای امسال

با وجود اجرای سیاست‌های تنظیم بازار، سهمیه‌بندی و فروش خودروهای پرتیراژ داخلی به شیوه قرعه‌کشی و افزایش نظارت بر فرایند تولید و عرضه این خودروها، سیر صعودی قیمت خودروهای داخلی و خودروهای کارکرده خارجی در حاشیه بازار ادامه دارد. با سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو گفت‌وگو کرده‌ایم.

با وجود سهمیه‌بندی و افزایش نرخ مصوب خودروهای داخلی، علت تداوم سیر صعودی قیمت‌ها در حاشیه بازار چیست؟
قیمت انواع خودرو در حاشیه بازار از ابتدای امسال سیر صعودی داشته اما طی چند روز گذشته شیب افزایش قیمت خودرو نسبت به چند‌ماه اخیر تندتر شده است به‌نحوی که در ابتدای هفته گذشته قیمت سمند از 153میلیون به 170میلیون تومان یا پژو 206تیپ دو از 168میلیون به 182میلیون تومان افزایش یافته و قیمت پراید 111از مرز 104میلیون تومان فراتر رفت. واقعیت آن است که با شرایط کنونی تولید و عرضه خودرو و نوسان نرخ ارز، امکان کاهش یا تثبیت قیمت‌ها وجود ندارد مگراینکه نرخ دلار حداقل در پایه 20هزار تومان برای مدت یکی دو‌ماه تثبیت و موجب رشد عرضه خودرو به بازار شود. تنها با تثبیت نرخ ارز و رشد عرضه واقعی خودرو است که امکان تثبیت یا کاهش قیمت‌ها در حاشیه بازار خودرو فراهم خواهد شد اما در شرایط کنونی حتی کسانی که خودروی صفر کیلومتر در اختیار دارند نیز از عرضه آن به بازار خودداری می‌کنند.
میانگین گرانی امسال خودرو نسبت به سال گذشته چقدر بوده است؟
بررسی قیمت انواع خودروهای داخلی و وارداتی طی دوره زمانی اسفند‌ماه98 تا نیمه شهریور‌ماه امسال نشان می‌دهد که به‌طور میانگین قیمت انواع این خودروها در بازار حدود 80درصد افزایش داشته است. اما همه این افزایش قیمت متاثر از گرانی نرخ ارز نبوده و حتی در ایامی که نرخ دلار در بازار سیر نزولی به‌خود می‌گیرد نیز سرمایه‌گذاران یا افرادی که خودروهای صفر کیلومتر را از شرکت‌های خودروسازی تحویل گرفته‌اند، برای جلوگیری از ضرر و زیان خود از فروش این خودروها خودداری می‌کنند. سیرصعودی نرخ تورم و گرانی ارز موجب شده تا این افراد حتی در شرایطی که قیمت‌های بازار شیب نزولی به‌خود می‌گیرد نیز از فروش خودروهایشان خودداری کنند. انتظارات تورمی و عرضه قطره چکانی خودروهای تولید و مونتاژداخل، موجب پیشی گرفتن تقاضا از عرضه خودرو و قیمت‌سازی‌ فروشندگان در فضای مجازی شده است.
اما با این قیمت‌ها، آیا خریداری برای خودرو وجود دارد؟
گرچه خریداری برای خودرو صف نکشیده است اما متأسفانه اکنون در بازار خودروهیچ پایه قیمتی برای انواع خودروهای تولیدیا مونتاژ داخلی و حتی وارداتی وجود ندارند و کسانی که خودرو را از کارخانه تحویل می‌گیرند با توجه به نرخ روزانه ارز، قیمت‌های حاشیه بازار و افزودن 5تا 10درصد به این قیمت‌ها، این خودروهای صفر کیلومتر را به بازار عرضه می‌کنند. همچنین معدود مشتریان یا دلال‌ها نیز به امید افزایش بیشتر قیمت‌ها با توجه به سیر صعودی نرخ ارز، افزایش هر سه‌ماه یک‌بار نرخ مصوب خودروهای داخلی و کاهش شدید عرضه خودرو به امید گرانی بیشتر، این خودروها را خریداری و دپو می‌کنند.
تأثیر گرانی خودروهای داخلی بر بازار خودروهای خارجی چگونه بوده است؟
افزایش نرخ ارز، گرانی خودروهای پرتیراژ تولید یا مونتاژ داخلی و تداوم ممنوعیت واردات خودرو موجب شده تا قیمت خودروهای کارکرده خارجی نیز در حاشیه بازار افزایش یابد. از اسفند‌ماه سال گذشته تا‌کنون شکاف نرخ مصوب و حاشیه بازار خودرو به‌مراتب بیشتر شده است به‌نحوی که قیمت پراید 111از 61میلیون تومان در اسفند‌ماه 98به 104میلیون تومان تا 16شهریور‌ماه امسال رسید یا طی دوره زمانی مذکور قیمت پژو 206تیپ دو از 98میلیون تومان به 182میلیون تومان افزایش یافته است. بازار خودروهای کارکرده خارجی نیز از سیر صعودی نرخ ارز و گرانی خودروهای داخلی بی‌تأثیر نبوده است به‌نحوی که قیمت سانتافه از یک میلیارد تومان دراسفند‌ماه سال گذشته به یک میلیارد و 700میلیون در نیمه شهریور‌ماه امسال رسیده است و قیمت توسان از 800میلیون تومان  به یک میلیارد و 650میلیون تومان افزایش یافته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید