• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 18 فروردین 1397
کد مطلب : 10972
+
-

چالش چمن‌کاری در شهر

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری: شهرداری برنامه‌ای برای جایگزینی و نگهداری و کاشت چمن‌های کم‌آب‌بر را در دستور کار خود دارد

شهری
چالش چمن‌کاری در شهر




زینب حیدری| قم- خبرنگار:


شادی کودکان وقتی روی چمن غلت‌زنان می‌خندند و به دنبال هم می‌دوند، یا دورهمی خانواده‌ها در پارک و بوستان‌های شهر صحنه‌های نشاط‌آوری است که نشان می‌دهد مدیریت شهری توانسته حداقل نیاز شهروندان را در توسعه فضای سبز تامین کند. این سال‌ها اما کمبود منابع آبی در شهر قم سبب شده موضوع توسعه فضای سبز تحت‌الشعاع قرار گیرد. فضای سبز و چشم‌نواز نیازمند گونه‌های پوششی در سطح بوده و طبیعی است که نمی‌توان این فضای سبز را فقط از نهال‌های کم سن و سال و پراکنده توقع داشت.  از دیگر سو تامین آب مورد نیاز برای فضای سبز در شرایطی که از کیلومترها دورتر آب برای این شهر تامین می‌شود نیز محل چالش برای مدیران شده است. عده‌ای بر این نظرند در حالی که منابع آبی استان محدود است کاشت چمن برای فضای سبز ضرورتی ندارد. حال این سوال مطرح است که آیا چنین چیزی امکان‌پذیر است؟ آیا راهی وجود ندارد؟ 


حذف چمن پرآب‌بر از فضای سبز شهری 

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم معتقد است: این سال‌ها چمن به بحث داغی در شهر تبدیل شده است به طوری که برخی مدیران و کارشناسان از حذف چمن می‌گویند، اما حقیقت این است که ادعای حذف چمن از فضای سبز شهر حرف کارشناسی نیست چرا که نمی‌توان چمن را از فضای سبز شهر حذف  کرد. 
 «پیام جوادیان» افزود: چمن بیش از 1800 گونه است که انواع پرآب آن روزانه 2 مرتبه به آبیاری نیاز دارد و گونه‌های کم‌آب هر ماه یک بار آبیاری نیاز دارد. 

وی اظهار کرد: چمن مورد استفاده در فضای سبز شهرها حدود 40 نوع را شامل می‌شود که عادت رشد، نمو و آبی مختلف دارند. 
جوادیان با اشاره به این که چمن‌هایی که قبلا در قم کاشت شده از نمونه‌ای پرآب هستند، بیان کرد: نگهداری و کاشت چمن‌های پرآب‌بر به صرفه نیست از همین رو شهرداری برنامه‌ای برای جایگزینی این گونه‌ها با گونه‌های کم‌آب‌بر را در دستور کار خود دارد. 
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با انتقاد از این که برخی می‌گویند نباید در قم چمن‌کاری انجام شود، گفت: چمن از عناصر مهم و الزامی در فضای سبز شهرهاست. نمی‌توان چمن را از فضای سبز شهر حذف کرد اما می‌توان از گونه‌های با دوره رشد طولانی و دوره آبیاری بالا استفاده کرد. در شهر قم نمونه این چمن زیر خط منوریل کار شده و می‌تواند این روند ادامه داشته باشد. 

به گفته وی مدیریت آب یکی از دغدغه‌های مهم شهرداری برای فضای سبز است. جوادیان اضافه کرد: یکی از اقدام‌های مهم شهرداری در سال 96 اجرای پروژه‌ای بود که بر اساس آن همه پارک‌های جنگلی و شهری تا پایان سال 96 به صورت مکانیزه و به روش تحت فشار آبیاری شوند. در این میان فقط در بخشی از بوستان معصومیه و رفیوژ خیابان‌هایی که خط انتقال ندارد آبیاری تانکری ادامه دارد. 


راه پرچالش تامین آب فضای سبز شهر 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم نیز در گفت‌وگو با همشهری با تاکید بر مخالفت مدیران شهر و استان با توسعه فضای سبز پرآب‌بر اظهار کرد: توسعه فضای سبز چمن نیز مورد مخالفت است؛ از همین رو در سال‌های اخیر توسعه‌ای برای کاشت چمن نبوده است. شهرداری هم همه تلاش خود را برای کاشت گونه‌های گیاهی متناسب با اقلیم شهر قرار داده است. 
 «محسن بهشتی» با تاکید بر این که توسعه فضای سبز شهر را نباید منحصر در استانداردهای سطحی بدانیم اظهار کرد: در گذشته شهر قم باغ‌هایی با درختانی بزرگ داشته که امروز جای آن‌ها را نهال‌های چند ساله گرفته است. باید در توسعه فضای سبز این موضوع نیز مورد توجه باشد. به اعتقاد وی توسعه فضای سبز شهر نباید منحصر به عملکرد شهرداری باشد. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم تاکید کرد: همین موضوع سبب شد تا ستاد توسعه فضای سبز استان در واپسین روزهای سال96 تشکیل شود تا با پیگیری‌های ماهانه موضوع فضای سبز با مشارکت نهادها و اداره‌ها دنبال شود. 
بهشتی به تامین آب مورد نیاز فضای سبز شهر قم با توجه به محدودیت‌های پیش رو اشاره کرد و افزود: جداسازی آب فضای سبز از آب شرب شهری یکی از اقدام‌های موثری است که سبب شد مصرف آب خام به عنوان اولویتی مهم مورد توجه قرار گیرد. اگرچه هنوز نیاز فضای سبز به آب شرب شهری قطع نشده، عمده آب مصرفی آب خام است. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با بیان این که آب خام برای فضای سبز از چاه‌های شهر تامین می‌شود، گفت: پساب فاضلاب نیز ظرفیت پایدار دیگری است که می‌تواند برای فضای سبز شهر مورد استفاده قرار گیرد که اختلاف نظرهایی بین شهرداری و ضوابط خرید پساب از وزارت نیرو وجود دارد که با رفع آن توسعه فضای سبز در مسیر حفظ محیط زیست و کنترل ریزگردها نیز محقق خواهد شد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید